۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

آموزش عکاسی به شرط کشف حجاب +تصاویر

آنچه در آموزشگاه‌های عکاسی ایران با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» می‌گذرد، نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاس‌های آموزشی، استفاده از دختران به‌عنوان مدل در کلاس‌های عکاسی مختلط و برپایی گالری‌های عکس‌های مبتذل است.
کد خبر : ۲۹۹۸۹۲

صراط: در حوزه مدلینگ تا پیش ‌از این می‌توانستید تصاویر زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت جست‌وجو کنید اما این روزها خبرها و متن‌های تولیدشده با عنوان مدلینگ بیش از تصاویر آن موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در روزهای گذشته دادستان تهران و سپاه پاسداران در فاصله زمانی کوتاهی خبر از برخورد با فعالان حوزه مدلینگ را مخابره کردند، اما پشت پرده عملیات «عنکبوت 2» چه بود؟

به گزارش صبح نو، در جست‌وجوی صنعت مدلینگ، مطالب جالبی به چشم می‌خورند. در تعاریف رسمی درباره مدلینگ می‌گویند: «مدلینگ ابزاری است که به‌وسیله آن برندها و شرکت‌های تولیدی به کمک افرادی که به آنها مدل گفته می‌شود کالای خود را به معرض نمایش می‌گذارند.» از شرایط مدلینگ هم نکات جالبی چون فرمول‌های سفت‌وسخت قد و وزن به چشم می‌خورند، اما اگر از این تعاریف ساده و اینترنتی عبور کنیم؛ آنچه این روزها ما از آن به‌عنوان مدلینگ در ایران یاد می‌کنیم، تفاوت معناداری با تعاریف جهانی آن دارد. مدل‌های مجازی صفحه به صفحه شبکه‌های مجازی را فتح کرده‌اند و خبری از موضوع اصلی عکس (همان کالای تجاری) نیست و صرفاً یک جوان با لباسی نیمه‌برهنه مقابل لنز دوربین‌ها خودنمایی می‌کند. اینجا مدلینگ نه یک صنعت درآمدزایی بلکه راه خودنمایی است که برای دیده شدن در آن حتی هزینه مالی نیز متقبل شوید. وقتی از سعید به‌ عنوان عکاس خبری درباره عکاسی مدلینگ و تفاوت‌ها و مهارت‌های آن پرس‌وجو می‌کنم، می‌گوید: «یکی از سخت‌ترین شاخه‌های عکاسی همین عکاسی مدلینگ است که شما برای فعالیت در این حوزه باید تخصص ویژه‌ای در حوزه نورشناسی و شناخت فیزیک انسان داشته باشید اما چیزی که در کشور ما رایج است، صرفاً عکاسی‌های نیمه‌برهنه در آتلیه‌های زیرزمینی و حتی آتلیه‌های رسمی است که عکاس شناخت چندانی هم با تکنیک‌های عکاسی مدلینگ ندارد.»

 آموزش عکاسی به شرط کشف حجاب +تصاویر

پالایش رویکرد اصلی برخورد با ناامنی اخلاقی

چند روز پیش دادستان مقابل دوربین‌ها از موفقیت‌آمیز بودن پروژه در برخورد با برهم‌زنندگان امنیت اخلاقی فضای مجازی خبر داد. آقای عباس جعفری دولت‌آبادی از اجرای پروژه‌های «عنکبوت 1 و 2» سخن گفت و اضافه کرد: «حدود 50 آرایشگاه،‌ 50 مزون و 50 آتلیه عکاسی تحت شاخه اطلاعاتی و قضایی درآمدند و دستگیری‌هایی انجام و صفحات زیادی بسته شدند.»

اما صدور اطلاعیه رسمی مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان داد که خبرهای ویژه و جدید دیگری از برخورد با تخلفات فضای مجازی در راه است. این اطلاعیه، خبر از موفقیت پروژه‌ای داد که طی آن، فضای مجازی و به‌ویژه شبکه اجتماعی «اینستاگرام» را برای خانواده‌های ایرانی، امن‌تر از همیشه کرده است: «پس از حدود دو سال کار مستمر و فشرده اطلاعاتی و در پی وصول تعداد فراوانی شکایت و گزارش از جانب خانواده‌های گوناگون از شهرهای ایران مبنی بر ضرورت پالایش اخلاقی، سرویس‌های پرکاربرد ارتباطی و اجتماعی خارجی به‌ویژه‌اینستاگرام، پروژه عنکبوت 2 را در این محیط با موفقیت به پایان برده و گام بلندی در جهت بهبود نسبی فضای این نرم‌افزار برای خانواده‌های ایرانی برداشته است.»

اینستاگرام تا امروز کم‌حاشیه‌ترین شبکه اجتماعی در کشور ما بوده است. فعالیت آن از ابتدا رنگ و بوی سیاسی نداشت و تصاویر تولیدشده نیز بیشتر به یک آلبوم شخصی شباهت داشت. هرچند در کشور ما برخی صفحات اینستاگرام با انتشار تصاویر و متن‌های سیاسی و اجتماعی از این نرم‌افزار به‌عنوان یک رسانه استفاده می‌کردند اما به دلیل اینکه این اپلیکشین برخلاف توییتر و فیس‌بوک قابلیت موج‌آفرینی‌های سیاسی را ندارد، هیچ‌گاه سایه فیلترینگ بر سر آن احساس نشده است. هرچند همواره از ابتدا موضوع فیلترینگ هوشمند صفحات مبتذل مطرح بوده و حتی اجرایی شده است. فیلترینگی که می‌تواند بر اساس ارزیابی تصاویر و متن‌های یک صفحه در اینستاگرام، نمایش آن را برای مخاطبان محدود می‌کردند.

فیس‌بوک به عنوان پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران تا سال 1390، پس از فیلترینگ و کاهش شدید محبوبیت خود درصدد برآمد تا شبکه اینستاگرام را که تا آن زمان به‌صورت تخصصی در زمینه انتشار عکس فعالیت می‌کرد خریداری کند. سرانجام فیس‌بوک توانست در آوریل 2012 باقیمت سرسام‌آور یک میلیون دلار این شبکه را تصاحب کند و جالب اینکه اکنون و پس از سه سال، ارزش اینستاگرام 49 برابر شده و باسیاست‌گذاری‌های کلان و پشت پرده این غول آمریکایی، ماهیت شبکه اینستاگرام از شبکه اشتراک عکس به شبکه انتشار مد تغییر پیداکرده است!

در سال 2013 اینستاگرام 23درصد رشد کرد درحالی‌که فیس‌بوک به‌عنوان کمپانی مادر فقط 3درصد رشد را تجربه کرد.  گفته می‌شود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیس‌بوک بزرگ‌تر خواهد شد.

تا جایی که رادیو فردا طی خبری در 24 مرداد 1394 اظهار می‌کند:«جایزه بخش «رسانه» شورای طراحان مد آمریکا در سال 2015 به اینستاگرام رسید و کوین سیسترم، مدیرعامل این شرکت، آن را از دست کیم کارداشیان، ستاره هالیوودی دریافت کرد. شورای طراحان مد عقیده دارد که اینستاگرام باعث انقلابی در دنیای مد شده و آن را از حالت سنتی آن خارج کرده است. درست است که طراحان مد و فروشگاهی زیادی حالا حساب کاربری اینستاگرام خود را دارند، اما اینستاگرام فضایی را به طراحان ناشناخته، بوتیک‌های محلی کوچک و افراد خوش‌پوش در سراسر دنیا داده است تا در قالب عکس‌هایی شخصی عرضه‌کننده تن‌پوش‌هایشان باشند.»

این روزها  اینستاگرام در سایه قداست ظاهری و پشت پرده خود و نادیده گرفته شدن از سوی برخی از مسوولان مرتبط، جولانگاه سیل عظیم شبکه‌های مد و حتی بهترین بازار خریدوفروش دختران ایرانی شده است!

 آموزش عکاسی به شرط کشف حجاب +تصاویر

پروژه عنکبوت چه بود؟

پروژه «عنکبوت» با هدف ضربه زدن به فعالیت‌های ضد فرهنگی و ضد اخلاقی شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام و همچنین سالم‌سازی فضای فعالیت و جلوگیری از تهدیدات متوجه جامعه کاربران ایرانی، طراحی شد.

در ادامه پروژه عنکبوت 1 و با توجه به رشد شدید شبکه اجتماعی اینستاگرام و هجوم تصاعدی کاربران ایرانی به این شبکه، پروژه عظیم «عنکبوت 2» کلید خورد. بر اساس اطلاعات پروژه عنکبوت 2 را می‌توان به‌واسطه حجم عملیات انجام‌شده و نتایج حاصله آن، منحصربه‌فردترین پروژه پیاده‌سازی شده روی شبکه‌های اجتماعی تاکنون نامید که در ادامه به برخی از شاخصه‌ها و وجوه تمایز این پروژه اشاره می‌شود.

طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار صبح نو، مهم‌ترین شاخصه پروژه عنکبوت‌2، حجم سنگین عملیات رصد روی تمامی صفحه‌های ایرانی شاخص در اینستاگرام است. گفته می‌شود گروه عملیاتی این پروژه در تلاش شبانه‌روزی سه‌ماهه خود، تمامی صفحات متخلف در اینستاگرام را رصد و شناسایی کرد. در پایان عملیات گروه شناسایی مشخص شد آنچه بیش از همه در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌بایست موردتوجه قرار گیرد، هدف قرار دادن کاربران ایرانی از طریق انتشار عکس‌های مدلینگ حرفه‌ای و آماتور دختران ایرانی در این شبکه است که البته این همان ماهیت تخصصی شبکه اینستاگرام است.

در بخشی از اطلاعیه عنکبوت 2 آمده است: «از دیگر شاخصه‌های منحصربه‌فرد پروژه عنکبوت 2، جمع‌آوری بسیار دقیق بانک اطلاعاتی بیش از 300 صفحه متخلف در اینستاگرام است. در این بانک اطلاعاتی عظیم، اطلاعاتی نظیر آی‌دی اینستاگرام، تعداد دنبال‌شونده، تعداد دنبال‌کننده، تعداد پست، آی‌دی kik، آی‌دی Line، آی‌دی Facebook، آی‌دی سایر شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تلفن، نشانی، شماره‌ حساب، درجه ابتذال صفحات، افراد مرتبط، صفحات زیرمجموعه، نوع صفحه، عکس‌های منتشرشده و ... تمامی صفحات با دقت توسط گروه شناسایی گردآوری شده است.»

سرشبکه‌های صفحه‌های مدلینگ ایرانی اینستاگرام، بیش از 80 درصد تعداد فالوئرهای ایرانی از مجموع کل صفحات مرتبط با موضوع مدلینگ در اینستاگرام را به خود اختصاص داده‌اند که باوجود فیلترینگ چندباره صفحات آنها و همچنین اخیراً سرویس فیلترینگ هوشمند، به‌صورت کاملاً تصاعدی بر تعداد دنبال‌کنندگان صفحات آنها افزوده می‌شود. از دیگر موارد حائز اهمیت درباره سر شبکه‌های مدلینگ اینستاگرام می‌توان به حضور بسیار فعال آنها در خارج از کشور و شرکت در انواع میتینگ‌های به اصلاح مد، اشاره کرد.

در اطلاعیه پیشین سپاه آمده بود: «مجموعاً 170 نفر از مدیران و اداره‌کنندگان صفحات فوق‌الذکر (شامل 58 مدل، 51 مدیر مزون و طراح لباس، 59 عکاس و آرایشگر و 2 موسسه فعال در عرصه مد) که موفق به اغوای تعداد قابل‌توجهی از جوانان شده و خسارات عظیم اخلاقی به بار آورده بودند، شناسایی و شبکه ارتباطی آنها کشف شد. از این تعداد برای 29 تن از مدیران اصلی و مرتبطین آنها پرونده قضایی تشکیل شد که منجر به بازداشت هشت نفر و احضار بقیه افراد گردید و اماکن مرتبط با جرائم ایشان نیز با حکم قضایی پلمب شد.» طبق اطلاعات رسیده به #صبح_نو شبکه مدلینگ در کشور با تکیه بر پنج پایگاه «آموزشگاه‌ها»، «آرایشگاه‌ها»، «استودیوهای عکاسی»، «مزون‌ها» و «صفحات اینستاگرام» کار خود را پیش برده است و سر شبکه‌های مدلینگ از همین ظرفیت برای پرورش و رونمایی از دختران و پسران جوان در شبکه‌های اجتماعی و سپس ارتباط‌گیری با خارج از کشور بهره برده‌اند.

کشف حجاب شرط آموزشگاه عکاسی

آنچه در آموزشگاه‌های عکاسی ایران نیز با عنوان «آموزش عکاسی پرتره و مدلینگ» می‌گذرد هم خود جای سؤال دارد! نمایش تصاویر Nude یا برهنه در کلاس‌های آموزشی، استفاده از دختران به‌عنوان مدل در کلاس‌های عکاسی مختلط و برپایی گالری‌های عکس‌های مبتذل هم مزید بر علت این چرخه است. به‌ طور مثال آموزشگاه «م» در تهران که در ظاهر رسمی توانسته اعتبار خوبی برای خود دست‌ و پا کند، در کلاس‌های این موسسه کشف حجاب موضوعی پذیرفته‌شده است و تربیت عکاسان مدلینگ و کشف و استعدادیابی برای رونمایی از مدل‌های جوان یکی از اهداف اصلی این موسسه است.

 آموزش عکاسی به شرط کشف حجاب +تصاویر

هر عکس یک‌میلیون تومان

استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری اصلی‌ترین ابزار ارائه مدل‌های حرفه‌ای‌اند. در حال حاضر حدود صد استودیو فعال و مطرح ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به انتشار عکس‌های مدلینگ و مبتذل مشغولند. شایان‌ذکر است مدل‌های حرفه‌ای در اکثر موارد با همکاری با استودیوهای عکاسی خانگی و زیرزمینی به معرفی خود و پوشاک موردنظر صاحبان کالا مشغولند. این دسته از استودیوهای عکاسی گاهی برای یک شات عکس از مدل‌های حرفه‌ای به آنان رقمی حدود 300 هزار تا حتی یک میلیون تومان نیز پرداخت می‌کنند و از این طریق به اعتبار و محبوبیت خود در صفحات اجتماعی از طریق انتشار عکس‌های مدل‌ها با لیبل خود می‌افزایند به‌نحوی‌که مدل‌های آماتور می‌بایست برای عکاسی در این استودیوها مبلغ هنگفتی را به صاحبان استودیوها پرداخت کنند!

مزون‌ها

چرخه مدل‌ها، صفحات و استودیوهای عکاسی، سرانجام با ارائه مزون‌ها کامل می‌شود. بدین ترتیب که مدل‌ها، پوشاک صاحبان مزون‌ها را بر تن می‌کنند و استودیوها، عکس مدل‌ها را رنگ و لعاب می‌دهند و صفحات ایرانی اینستاگرام با دریافت سفارش از صاحبان مزون‌ها به انتشار گسترده این عکس‌ها می‌پردازند و مزون‌ها هم به‌شدت سود فروش لباس‌های اغلب مبتذل و حتی مستهجن خود را می‌برند! جالب آنکه مزون‌ها برخلاف محدودیتی که مغازه‌داران با آن مواجه‌اند، بی‌هیچ ابایی به انتشار تصاویر عریان مدل‌ها برای ارائه البسه شب و لباس‌های زیر زنانه مشغولند. تعداد این مزون‌های فعال و مطرح در شبکه اجتماعی اینستاگرام حدود 50 صفحه فعال ارزیابی می‌شود.

نظرات بینندگان
عیسی عابدینی ماسوله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲۵
۳۰
آفرین وزارت ارشاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
خخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳۰
۴۴
کاری به چیزی ندارم.فقط یکی بیاد برای من این آیه رو تفسیر کنه.(لا اکراه فی الدین).این آیه چی میگه؟اگه منظورش اینه که برای ورود به دین هیچ اجباری نیست اون یه چیزه.اگه هم منظورش اینه که در دین هیچ چیزی، اجباری نیست این یه چیز دیگه.ولی در هر دو حالتش وای به حال شمایی که انقدر به مردم دارین فشار میارین و عقاید احمقانه تونو که هیچ سنخیتی با اسلام نداره می خواین به مردم تحمیل کنین.
اگه مرد هستین اینو منتشر کنین ببینین چند نفر موافقن
ناشناس
|
-
بي سواد شما از كل قرآن فقط اين قسمت از آيه از سوره مباركه بقره رو ديده ايد. در مورد حجاب در سوره نور و سوره احزاب آيات صريح و روشني داريم ضمن اينكه تعداد بسياري روايت از معصومين عليهم السلام در اين اين زمينه داريم . شما و كساني همانند شما فكر ميكنند مصداق كساني هستيد كه هرجاي ديد را كه طبق اميال شما باشه قبول داريد و هرجا كه مخالف خواسته شما باشه قبول نداريد . اميد است كه هدايت شويد
جواد
|
-
متاسفانه چقدر دارن از این یک آیه عده ای سواستفاده میکنن
عزیزجان منظور این آیه چه چیز دیگه ست اشتباه تفسیرش نکنید. باید همه ی قرآن رو قبول داشته باشیم نه اینکه هرجاشو خوشمون اومد استفاده کنیم هرجایی که به نفعمون نبود کنارش بذاریم.
نظرت در مورد آیاتی که در مورد حجاب و تبرج نبودن اومده چیه؟
سوره نور و سوره احزاب رو بخون البته با معنی
امین
|
-
ای کیو. این ایه در کشور ما اجرا می شه. ما داخل کشورمون مسیحی. یهودی. زرتشتی و... هم داریم پس معنای لا اکراه فی الدین در کشور داره اجرا می شه. ولی این که هر کسی خواست هر کاری بکنه تابع قوانین و قانون اساسی هست. فرض کنیم کسی بخواهد .......... را مورد ازار و اذیت قرار دهد لابد اون هم بگوید لا اکراه فی الدین در دین اجباری نیست یا بگوید من دوست دارم این کار را بکنم به کسی ربطی ندارد انوقت است که صدای شما هم در می اید که مگر مملکت قانون ندارد. جواب های دیگری هم دارم که الان وقتش را ندارم. شما را ارجاع می دهم به تفاسیری که همه جا در دسترس است. خدانگهدار
ناشناس
|
-
ساده جان خیال کردی اگر انتشار بدن نمیتونن تعداد منفی و مثبت را تغییر بدن.
ناشناس
|
-
منظور اینه که در پذیرش دین اجبار وجود نداره. یعنی هر کس میتونه قلبا ایمان بیاره یا نه و در اینکار آزاده، اما درهرصورت در ملاء عام باید رفتارش درست باشه، چون با حقوق عموم مردم ارتباط پیدا میکنه. جواب کاملتر رو در اینجا ببینید: http://www.aparat.com/v/AfHSY
ناشناس
|
-
تعجب میکنم چطور کسانی که دوست دارند بی عاری و بی بند و باری ترویج پیدا کند به قرآن استناد میکنند؟؟!!

آخر چطور از قرآن استنباط کردی که هرکی هر کار دلش خواست انجام دهد؟ یعنی در قرآن نعوذ بالله ذره ای عقل اجتماعی یافت نمیشود که تبلیغ هرج و مرج نکند؟
آخر در کشور ما اینهمه ادیان و مذاهب و فرق مختلف دارند با آسایش زندگی میکنند و کسی هم آنها را اکراه به اسلام آوردن نکرده است.
شما این را مصداق آیه ندیدی اما امور اجتماعی که دستورهای مخصوص خود و احکام شرعی و قوانین اجتماعی فراوان دارد را با امور شخصی بهم ریختی تا نتیجه خودت را بگیری.

پناه بر خدا از اینکه شهوات دنیایی ما بخواهد حتی قرآن را به نفع شهوت تفسیر کنیم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱۶
۱۴
به جهنم وقتی این خانمها خودشون بهای خودشونو اینقد میدونن به ما چه ؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲۳
۳۳
حالا دو نفر هم روسری از سرش برداره . به کجا بر میخوره . لا اکراه فالدین .
به زور که نمیشه مردم رو بهشت .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه جرات دارید و لا اکراه فی الدین را فقط اونجا قبول دارید بیایید لا اکراه فی الدین را ببریم کنار بعضی از چوپان هایی که چند وقتی از شهر و روستاشون دور بودند و ادمیزادهایی مثل اینها را ندیدند تا ببینم دیگه جرات خواندن این ایه شریفه را پیدا می کنید یا نه. ببخشید نمی خواستم این جوری بگم ولی مجبورم کردید.
مستشار
|
Iran (Islamic Republic of)
این آیه راجع به عقیده ی قلبی هست
قانون حکومت اسلامی فرق میکنه وگرنه خدا نمیگفت از کافر جزیه بگییرید و قرارداد ببندید مطابق قانون شما عمل کنه در جامعه
علي عمار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳
۱۱
...... واقعا" براي وزير ارشاد اگر در دوران ما در وزارت ارشاد بود مطمئن باشيد بااين مورد برخورد ميكرديم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۶
۱۰
درعرصه فردی اکراهی برای ورود به دین نیست امادرعرصه عمومی براساس شکل گیری جامعه وحکومت دینی همه افرادملزم به رعایت هنجارهای دینی اند ودراین عرصه قانون واکراه وجود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۹
۹
پیامبر گرامی اسلام مثال جالبی در خصوص امربه معروف در جامعه زدند به این مضمون که چندنفر در یک کشتی نشسته بودند. ناگاه یکی از آنها با میخ و چکش شروع به سوراخ کردن جای خود کرد. وقتی به او اعتراض شد گفت جای خودم است و میخواهم سوراخ کنم. بقیه چیز دیگری نگفتند تا اینکه کشتی توسط او سوراخ و غرق شد. حال اگر این افراد جلو این کار او را می گرفتند نجات می یافتند. جامعه نیز همینگونه است. اگر همه در مقابل این حرکات نامتعارف سکوت کنند محکوم به فنا خواهیم بود. چون زندگی ما انسانها اجتماعی است و حرکات ما به هم مربوط می شود. یاحق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
۷
۱۳
لعنت خدا بر زنان بدحجاب هنجارشکن. باید برخورد قاطع با آنها شود