۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱

مردم ترکیه: اردوغان باید محاکمه شود

پنجاه هزار شهروند ترکیه‌ای با امضای طوماری، محاکمه اردوغان را به اتهام حمایت از تروریسم و ارتکاب جنایت جنگی خواستار شدند.
کد خبر : ۳۰۰۷۲۷
صراط: پنجاه هزار شهروند ترکیه‌ای مقیم خارج با امضای طوماری، محاکمه رجب طیب اردوغان را به اتهام حمایت از تروریسم و ارتکاب جنایت جنگی خواستار شدند.

به گزارش روزنامه رای الیوم، صدها تبعه ترکیه در برابر دفتر سازمان ملل در ژنو تجمع کردند و محاکمه رجب طیب اردوغان را به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در عراق و سوریه خواستار شدند.

گروهی از فرهیختگان و سیاستمداران ترکیه اعلام کردند اردوغان به علت حمایت از تروریست ها در سوریه بزرگترین تهدید برای امنیت ملی ترکیه و منطقه محسوب می شود. آنها اعلام کردند که اردوغان با باز گذاشتن مرز ترکیه با سوریه راه را برای عبور تروریست ها و مهمات و تجهیزات نظامی آنها هموار کرده و بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل برای تروریستها پایگاه آموزشی فراهم کرده است.

سخنگویان «هماهنگی حزب سوسیالیست در اروپا» اعلام کردند جمع آوری امضاء برای محاکمه اردوغان از ابتدای سال جاری آغاز شده و تاکنون 50 هزار شهروند ترکیه ای مقیم خارج، این طومار را امضا کرده اند و طومار در روز سه شنبه آینده به کمیته حقوق بشر سازمان ملل تقدیم خواهد شد. این فعالان عقیده دارند که همه مدارک و مستندات مورد نیاز برای اثبات حمایت اردوغان از داعش و النصره را در دست دارند.

در همین حال شماری از حقوقدانان و دانشگاهیان و نمایندگان اتحادیه ها و انجمن ها محاکمه اردوغان به اتهام حمایت از تروریسم و جنایت در سوریه و عراق را خواستار شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "اوزدان اوزاک" رییس جمعیت صلح ترکیه هم ضمن تاکید بر لزوم محاکمه اردوغان اعلام کرد برای به دست آوردن مدارک و مستندات بیشتر جهت محکوم کردن اردوغان تلاش می کند. وی همچنین از تشکیل نخستین جلسه دادگاه اردوغان با حضور رییس سابق دادگاه قانون اساسی ترکیه و جمعی از حقوقدانان و دانشگاهیان و مشارکت شخصیت های بین المللی در ماه سپتامبر آینده خبر داد.