۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹

​آلوده‌ترین شهر جهان رکورد خودش را زد!

روز گذشته میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای منطقه سیستان شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز به 1751 میکروگرم بر متر مکعب برابر با 12 برابر حد استاندارد رسید.
کد خبر : ۳۰۱۱۱۵
صراط: با افزایش شدت وزش باد در روز گذشته میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرهای منطقه سیستان شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز به 1751 میکروگرم بر متر مکعب برابر با 12 برابر حد استاندارد رسید.

به گزارش عصرهامون، این درحالی است که چندی پیش سازمان بهداشت جهانی شهر زابل ایران را با آلایندگی 527 میکرو گرم بر متر مکعب به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان اعلام کرد.

کسب این رتبه انتقادات زیادی را روانه سازمان محیط زیست کرد ابتکار که دست برقضا بعد از کسب یک رتبه جهانی یعنی انتخاب زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان میهمان سیستانی ها بود به انتخاب زابل به عنوان آلوده ترین شهر دنیا واکنش نشان داد و گفت: آماری که از سوی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر معرفی زابل به عنوان آلوده ترین شهر جهان اعلام شده مربوط به سال 2012 است و دقت کافی را ندارد و اطلاعات تکمیلی را به این سازمان ارسال خواهیم کرد.

در حالی دولتی ها به هر نحوی در حال شانه خالی کردن از این موضوع هستند که دیروز وزش باد شدید با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت در زابل سبب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به 1751 میکروگرم بر مترمکعب یعنی12 برابر حد مجاز برسد که این آلایندگی 3 برابر آلودگی هوای آلوده‌ترین شهر جهان است.

باد 120روزه از اوائل اردیبهشت ماه شروع شده و تا شهریور و حتی مهرماه ادامه دارد که به دلیل مدت وزش به نام بادهای 120 روزه مشهور است حداکثر سرعت باد در تیرماه تا 100 کیلومتر در ساعت میرسد و در بعضی منابع برای حداکثر سرعت این باد ارقام بالاتری نیز ذکر شده است .متوسط سرعت باد در ماههای تابستان در حدود 26 کیلومتر در ساعت و  در ماههای زمستان به 13 کیلومتر در ساعت میرسد.
برچسب ها: زابل آلوده هوا صراط