۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴

راه اندازی رشته مطالعات «بی‌خدائی» در آمریکا

دانشگاه میامی با دریافت بیش از 2میلیون دلار از یک تاجر آمریکایی «بی خدا» اولین کرسی استادی در رشته "مطالعات خداناباوری" را در حالی پایه‌گذاری کرد که تنها ۲٪ از آمریکائیان خود را بی‌خدا می‌دانند.
کد خبر : ۳۰۱۱۶۲
صراط: با حمایت مالی "لوئیس اپینیانی" مدیر مدرسه بین المللی مدلینگ "باربیزون"، دانشگاه میامی در آمریکا از این پس برای تحصیل در رشته "مطالعات خداناباوری" (Atheism) دانشجو خواهد پذیرفت.

بر پایه گزارش "دویچه وله" (DW)، اپینیانی پیش از این هم از پروژه‌های گوناگونی در زمینه‌های مربوط به سکولاریسم و انسان‌گرایی حمایت کرده بود.

این تاجر ۸۳ ساله در مصاحبه‌ای با روزنامه "نیویورک تایمز" در این‌باره گفت: «من در تلاش‌ام که از تبعیض موجود علیه خداناباوران بکاهم. این قدم را هم در همین مسیر یعنی کمک به پذیرش خداناباوری برداشتم.»

توجیه عوامانه مسئولان دانشگاه میامی به خاطر این اقدام

"توماس لوبلان"، معاون اجرایی رئیس دانشگاه و مدیر عامل دانشگاه میامی با اشاره به این موضوع که این کرسی استادی نوپا به منظور هواداری از "خداناباوری" راه‌اندازی نشده است، گفت: «در دانشکده یزدان‌شناسی هم هدف از تدریس مسیحیت یا اسلام هواداری از این مذاهب نیست. به همین ترتیب در بخش مطالعات خداناباوری هم از اعتقادهای خداناباورانه یا فلسفه اخلاق در سکولاریسم طرفداری نخواهد شد.»

او در توضیح گام‌های برداشته شده تا راه‌اندازی این دانشکده گفت که ابتدا در استفاده از کلمه "خداناباوری" در تیتر این رشته تردید وجود داشت. اما با توجه به افزایش شمار افرادی که از دین و مذهب رویگردان می‌شوند، تصمیم نهایی بر آن بود که "خداناباوری" در عنوان باقی بماند.
 
این گزارش می افزاید: بر اساس آمار مرکز تحقیقاتی پیو (PEW) ۲۳ درصد از ساکنان آمریکا از هیچ مذهبی پیروی نمی‌کنند. بیش از ۳۵ درصد متولدین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی (نسل هزاره) خودرا خداناباور، ندانم‌باور یا بدون مذهب می‌دانند.

در حالی که طبق گزارش مرکز تحقیقات "پیو"، از میان کسانی که وابستگی به دینی ندارند و خود را "بدون دین" می‌دانند، ۲٪ جمعیت آمریکا خود را «بی‌خدا» می‌دانند.

به گزارش جام نیوز، گفتنی است که به باور رهبران و پیشوایان ادیان توحیدی در جهان، جهانبینی و ایدئولوژی بی خدایان یا خداناباوران (اتئیسم) چنان بنیان سستی دارد که خود به خود در هم میشکند.

به باور پیروان دین مبین اسلام همانطور که در قرآن کریم از سوی خدای متعال گفته شده است : «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ»

ترجمه: «مثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنکبوت است که خانه*ای برای خود انتخاب کرده؛ در حالی که سست*ترین خانه*های خانه عنکبوت است اگر می*دانستند!»
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز