۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی:

مصوبه برای افزایش نرخ آب و برق صادر نشده

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: هیچ‌گونه مصوبه‌ای از طرف دولت برای افزایش نرخ آب و برق از ابتدای سال 1395 صادر نشده است.
کد خبر : ۳۰۱۱۶۴
صراط: هوشنگ فلاحتیان در همایش حمایت از کار، سرمایه و دانش ایرانی در صنعت آب و برق با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: سوتفاهم‌ افزایش قیمت برق به دلیل این است که در مفاد بودجه سال 1395 که از سوی مجلس ابلاغ شده به ازای هر کیلووات ساعت 30 ریال به منظور توسعه برق روستایی و تجدید‌پذیر از مشترکان دریافت شود.
 
به گزارش میزان، وی ادامه داد: این همان عددی است که در بودجه سال 1394 نیز ذکر شده بود، لذا باید گفت که تاکنون هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌های برق اعمال نشده و در واقع هیچ مصوبه‌ای در این ارتباط از سوی دولت صادر نشده است.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به تعرفه‌های برق مصرفی اظهار کرد: در حال حاضر در کل کشور حدود 50 درصد از قیمت تمام شده برق را بدون احتساب سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها حاصل می‌شود، یعنی به ازای هرکیلووات ساعت برقی که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، با لحاظ این موضوع که سوخت مصرفی نیروگاه‌ها به نوعی مجانی در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد، صنعت برق 50 تومان ضرر می‌کند.
 
فلاحتیان ادامه داد: روز‌به‌روز بدهی های صنعت برق کشور به تولید‌کنندگان برق، عوامل توزیع، پیمانکاران و تولید‌کنندگان تجهیزات برقی اضافه می‌شود و از آنجایی که دولت نیز در جریان این موضوع قرار گرفته به جد وزارت نیرو و دولت پیگیر این موضوع هستیم تا برای حل این مساله تدبیر اساسی صورت گیرد.
 
وی تصریح کرد: آنچه که به مشترکان برق مربوط می‌شود این است که تاکنون هیچ‌گونه افزایشی در تعرفه‌های فروش انشعاب و برق از ابتدای سال 1395 رخ نداده است.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که در حال حاضر منابع و مصارف صنعت برق به شدت نامتعادل است، اظهار کرد: هزینه‌هایی که ما برای تولید، انتقال و توزیع برق داریم به مراتب بیشتر از چیزی است که دریافت می‌کنیم، لذا باید برای این مساله تدبیر اساسی صورت بگیرد.
 
فلاحتیان ادامه داد: برای حل این مساله لازم است که یا مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی فروش برق از یک مکان تامین و وجه صنعت برق و تولید‌کنندگان برق پرداخت شود و یا این‌که تعرفه‌ها مورد اصلاح قرار بگیرد.
 
وی اظهار کرد: طبیعتا باید به این فکر باشیم که منابع مالی مضاف بر آنچه که در بودجه سال 1395 بوده وجود ندارد، لذا راه دیگری که باقی می‌ماند این است که بتوانیم تعرفه‌ها را اصلاح کنیم.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که تاکنون این مساله انجام نشده لذا تلاش ما در وزارت نیرو این است که فعالیت خود را به خوبی انجام دهیم گفت: با توجه به این‌که دولت مسول اداره کل وزارتخانه‌ها است، امید می‌رود که در زمینه‌ی بحث اقتصاد برق عنایت لازم صورت بگیرد.
 
فلاحتیان در خصوص مطالبات ایران از سایر کشورها گفت: در طول سال‌های گذشته در صنعت برق کشور ایران رتبه اول صادرات خدمات فنی و مهندسی را داشته ، یعنی 90 درصد درآمد عرضه ما ناشی از خدمات فنی و مهندسی بوده است.
 
وی تصریح کرد: در شرایط پساتحریم به نظر می‌رسد که بازارهای جدیدی برای شرکت‌های برقی و تولید‌کنندگان ‌نیروگاه‌ها در کشور‌های منطقه و حتی کشورهای دوردست ایجاد شده، لذا امید می‌رود که از این فرصت به نحو احسن استفاده شود.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص قرار‌دادهایی که در حال مذاکره است، بیان کرد: هدف ما این است که در طی این قرار‌داد‌ها به فناوری‌های جدیدی دست پیدا کنیم و کیفیت تولیدات داخلی را افزایش دهیم.
 
فلاحتیان ادامه داد: همچنین قصد داریم با جذب سرمایه‌گذاری خارجی قسمتی از مواضع و مشکلاتی که در زمینه‌ی تامین مالی پروژه‌ها با آن روبه‌رو هستیم را از بین ببریم.
 
وی در خصوص تمایل وزارت نیرو برای برقراری قرار‌داد با کشورهای هند و افغانستان گفت: از سال‌های گذشته شبکه خود را به کشور افغانستان متصل کردیم و برق را به این کشور صادر می‌کنیم.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اظهار کرد: در خصوص کشور هندوستان نیز باید گفت تاکنون شبکه‌ای با هندوستان متصل نکرده بودیم، اما برای انجام این کار اعلام آمادگی داریم تا بتوانیم پروژه‌های مشترکی را برنامه‌ریزی کنیم.
 
فلاحتیان با بیان این‌که در طی سال گذشته به همت سازندگان داخلی موفق شدیم کنتورهای هوشمند را 100 درصد ساخت داخل کنیم، افزود: بعد از این موضوع برنامه‌هایی را مبتنی بر تبدیل کنتورهای موجود به کنتورهای هوشمند انجام داده‌ایم، اما باید گفت که اولویت تبدیل این کنتورها با مشترکان پرمصرف است.
 
وی با بیان این‌که این کار در قالب طرح فهام آغاز شده است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در سال جاری 50 هزار چاه کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند شود.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: در کنار این 50 هزار کنترل مشترکانی که بالای 300 کیلووات مصرف دارند، هدف ما هستند.
 
فلاحتیان تعداد کل چاه‌های کشاورزی را 200 چاه عنوان کرد و افزود: براساس منابعی که امسال در اختیار ما قرار گرفته است، تنها می‌توانیم 50 هزار چاه را مجهز به کنتور هوشمند کنیم.
 
وی بیان کرد: این کنتورها می‌تواند هم میزان آب و هم میزان برق را اندازه‌گیری کند و اطلاعات لازم را در این خصوص به سازمان مربوطه بدهد.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که از این طریق مدیریت منابع آب زیرزمینی نیز نسبت به گذشته افزایش می‌یابد، گفت: مشترکان کشاورزی تنها آن میزانی که در قرار‌داد قید شده مجاز به مصرف آب هستند.
 
فلاحتیان اظهار کرد: در بخش‌های مختلف تولید، انتقال و توزیع برق در سراسر کشور از اول مهرماه سال 1394 عملیات تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها و آماده‌کردن شبکه سراسری نیروگاه‌ها برای تابستان سال 1395 آغاز شده است.
 
وی با بیان این‌که علی‌رغم مسائل و مشکلات مالی به همت بخش خصوصی پیمانکاران، تولید‌کنندگان برق و نیروگاه‌های دولتی موفق شدند که کلیه نیروگاه‌های سراسر کشور را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به صورت 100 درصد تعمیرات اساسی را انجام بدهند.
 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این که تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها نیز به اتمام رسیده، خاطر نشان کرد: نیروگاه‌ها می‌توانند در فصل تابستان سال جاری به طور درستی تامین برق داشته باشند، اما توقع ما از مردم این است که در میزان مصرف برق خود صرفه‌جویی داشته باشند.