۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
تحلیل روزنامه اصلاح طلب

جلالی رئیس کمیسیون هم نمی‌شود!/ گزینه‌های اصولگرایان برای نایب‌رییسی

روزنامه آرمان نوشت: کاظم جلالی(از اعضای لیست امید تهران) با مواضعی که این اواخر در پیش گرفته است، بعید است حتی ریاست یک کمیسیون را به دست آورد.
کد خبر : ۳۰۱۲۵۸
جلالی رئیس کمیسیون هم نمی‌شود!/ گزینه‌های اصولگرایان برای نایب‌رییسی
صراط: روزنامه آرمان امروز چهارشنبه (95/3/5) در گزارشی با عنوان «2 صندلی نزدیک به رئیس!» نوشت: شمارش معکوس شروع شده است. کمی دیگر، مجلس دهم کارش را شروع می‌کند. مجلسی که بیش از همه دوران‌های قبل، مستقل و اعتدال گرا به خود دیده است. نزدیک به 70 درصد ترکیب مجلس به طور کامل عوض می‌شود و بیش از 200 نماینده حداقل برای 4 سال از صندلی های سبز بهارستان خداحافظی می‌کنند. تعداد نمایندگانی از جنس مجلس نهم به حداقل تعداد خود رسیده‌ و به گفته بسیاری از تازه واردهای ساختمان هرمی، پایداری‌های مجلس دهم دیگر قدرت چندانی ندارند. اما با نگاهی به گزینه‌های روی میز اصولگرایان برای نواب رئیسی به این نتیجه می رسیم که پایداری‌ها چندان هم تنها نیستند. مخصوصا وقتی قرار باشد یکی از نزدیکان شان به عنوان گزینه‌ای برای نایب رئیسی مجلس دهم از سوی اصولگرایان معرفی شود.

اصولگرایان چه کسانی را معرفی می‌کنند؟

با نگاهی به جبهه اصولگرایان و اعضایش در مجلس دهم این نتیجه حاصل می‌شود که در نبود افرادی چون غلامعلی حدادعادل، مرتضی آقاتهرانی، محمدرضا باهنر و سید محمدحسن ابوترابی فرد، دست اصولگرایان از همیشه خالی‌تر است. اما افرادی چون کاظم جلالی، حمیدرضا حاجی بابایی، جهانبخش محبی نیا، علاءالدین بروجردی، محسن کوهکن و عبدالرضا مصری از چهره‌های مطرح راه یافته به مجلس دهم این جریان هستند. از طرفی به این دلیل که مهم‌ترین داشته‌های اصولگرایان، همین افراد هستند پس بالطبع گزینه‌های نایب رئیسی این جریان هم از همین افراد انتخاب خواهند شد. کاظم جلالی کسی است که قصد ثبت نام برای انتخابات مجلس دهم را نداشت اما با دعوت رسمی علی لاریجانی از تهران، آن هم در لیست امید، کاندیدای نمایندگی مجلس دهم شد. با مواضعی که این اواخر در پیش گرفته است، بعید است حتی ریاست یک کمیسیون را به دست آورد.

جبهه یکتا در پی حضور پر رنگ‌تر

نام حمیدرضا حاجی بابایی که شنیده می‌شود ناخودآگاه نام جبهه یکتا در ذهن نقش می‌بندد. او سخنگوی این جبهه است. جبهه ای که این روزها آوازه بازگشتش به آغوش احمدی‌نژاد بسیار شنیده می‌شود. یکتایی‌ها از نزدیکترین افراد به حلقه انحرافی دولت محمود احمدی‌نژاد هستند. کسانی که به سودای قدرت، چند ماه قبل از انتخابات هفت اسفند، علم جدایی از رئیس دولت های نهم و دهم را بلند کردند و هرگونه ارتباطشان با احمدی‌نژاد را نفی کردند. اما در روزهای گذشته مشخص شده است، آنها نه تنها از او جدا نیستند بلکه بغل به بغل هم، در حال فعالیت هستند!

حاجی بابایی وزیر پرسروصدای دولت دوم احمدی‌نژاد است. او با تصادف اتوبوس های راهیان نور و همچنین آتش‌سوزی در یکی از دبستان های شین آباد معروف شد.احمدی‌نژاد به خاطر انتصاب او به وزارت، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. اما نام او جزو گزینه‌های مطرح برای نایب رئیسی از سوی طیف نزدیک به پایداری است. به نظر می‌رسد او کسی است که قرار است باعث خیزش اقلیت مجلس دهم باشد. همان اقلیتی که تصور می‌شد خاموش شده‌اند! او به صورت بالقوه کاندیدای جبهه پایداری برای سمت نایب رئیسی محسوب می‌شود.

گزینه‌های جریان اصولگرایی

علاء الدین بروجردی، محسن کوهکن، منادی سپیدان، مجتبی ذوالنوری و جهانبخش محبی نیا از گزینه‌های اصولگرایان هستند. اما به نظر می‌رسد جهانبخش محبی نیا معقول ترین گزینه این جریان محسوب شود. او نمایندگی دوره‌های پنجم تا هشتم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. او هم پا به پای حاجی بابایی در ترکیب هیات رئیسه مجالس هفتم و هشتم به عنوان دبیر (منشی) حضور داشته است. محبی‌نیا در دوره نهم با اینکه در ترکیب نمایندگان حاضر نبوده اما به عنوان جانشین معاونت نظارت بر مجلس شورای اسلامی به فعالیت خود ادامه داده است. او کسی است که در جریان همایش دو روزه «قانونگذاری و نظارت، الزامات و راهکارها» به دعوت علی لاریجانی حضور داشت و با وجود حسین مظفر، معاون نظارت مجلس، عملکرد مجلس نهم را برای حاضران قرائت کرد. این در حالی است که در این همایش کاظم جلالی هم حضور داشت اما به عنوان رئیس مرکز پژوهش‌ها، چندان فرصت و البته رخصتی برای صحبت کردن نداشت. علاءالدین بروجردی از گزینه‌های موجود در میان اصولگرایان برای نایب رئیسی است. او را بیشتر به عنوان دیپلمات مجلس می شناسند. بروجردی از دوره ششم در مجلس حضور دارد و در دو دوره هشتم ونهم ، به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعالیت کرد. او پیش از این سابقه معاونت وزارت امورخارجه در دوران علی اکبر ولایتی را داشته است. پس از اتفاقات سال 88 و انتشار گزارش‌هایی درباره کهریزک، کمیته ویژه‌ای در مجلس هشتم تشکیل شد که به بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان می‌پرداخت. بروجردی سخنگوی این کمیته ویژه بود که از منظر برخی عملکرد چندان موفقی نداشت. در این آشفته بازار نبود فرد مناسب در میان اصولگرایان، چندان بعید نیست بروجردی به عنوان یکی از گزینه‌های نایب رئیسی آنها معرفی شود. البته رئیس کمیسیون امنیت ملی برای اصولگرایان درجه اهمیت بالاتری از نایب رئیسی دارد. برای همین به احتمال فراوان بروجردی را همچنان گزینه بالقوه ریاست این کمیسیون است. محسن کوهکن آخرین گزینه‌ای است که زمزمه‌هایش به تازگی در میان اصولگرایان شنیده می‌شود. او پیش از این در دوره‌های هفتم و چهارم، نماینده مجلس بوده است. اما به نظر می‌رسد اصولگرایان، بیشتر او را برای جایگاه دبیری در نظر گرفته باشند تا نایب رئیسی.