۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
عباس عبدی:

نتایج مثبت در ذات برجام نیست/ اگر هاشمی رای‌ساز است، چرا از ولایتی حمایت نکرد؟

یک فعال اصلاح‌طلب آمدن ظریف به جای روحانی برای ریاست جمهوری را یک شوخی عنوان کرد و گفت: کسی که این حرف را زده مشخص است که از سیاست هیچ‌چیز نمی‌فهمد.
کد خبر : ۳۰۱۲۶۶
نتایج مثبت در ذات برجام نیست/ اگر هاشمی رای‌ساز است، چرا از ولایتی حمایت نکرد؟

صراط: عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به تشکیل مجلس دهم اظهار داشت: نیروهایی که بیرون از مجلس هستند نباید مجلس را تحریک کنند و باید اجازه دهند مجلس خودش از درون شکل بگیرند.

عبدی ادامه داد: از290 نماینده، بعید است حتی 200 نفر از آنها چهره شناخته‌شده‌ای باشند، بنابراین نیروهای اصلی همچنان بیرون مجلس هستند، لذا پیشنهاد من این است که خیلی در کار مجلس دخالت نکنند، اگر از بیرون در مجلس فعلی دخالت شود، توان مجلس ضعیف و دچار بحران می‌شود. این نگرانی و دغدغه به نظر من کاملاً جدی است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مهم‌ترین مطالبات مردم از مجلس و دولت تصریح کرد: واقعیت این است که مهم‌ترین مطالبه مردم اقتصادی است و اصلاً تردیدی در این مسئله نیست. در درجه دوم هم مطالبه آنها رفع مسائل اجتماعی است.

وی با اشاره به نتیجه انتخابات تهران و ارزیابی آن گفت: به نظر من ضربه‌ای که اصولگرایان خوردند نه لزوماً بخاطر مخالفت بلکه بیشتر به خاطر تشتت فکری آنها بود و اگر همه آنها یک صدا مخالفت می‌کردند می‌توانستند پیامی را به مخاطب برسانند، اما وقتی شما لیستی دارید که _نسبت به برجام به عنوان مهم‌ترین مسئله کشور از لحاظ عرصه عمومی_ هیچ پیامی در آن مسئله را نمی‌رساند و در لیست اصولگرایان از موافق تا مخالف تا بی‌موضع نسبت به برجام حضور دارد، چنین لیستی نمی‌تواند کسی را جذب کند.

* نتایج مثبت در ذات خود برجام نیست

عبدی درباره نقش برجام در رقم خوردن نتیجه انتخابات تصریح کرد: من هیچ‌گاه درباره نتایج مثبت برجام که البته احتمالی است، تأکید نکردم و معتقدم اینکه برجام جلوی برخی اتفاقات منفی را می‌گیرد باید مورد تأکید ما باشد، حس عمومی که در این قضیه وجود داشت این است که برجام این موضوع را توانسته محقق کند، اما به نظر من آن نتایج مثبت در ذات خود برجام نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اظهارات آقای سیف مبنی بر اینکه برجام هیچ عایدی نداشته است، اظهارداشت: مطلب آقای سیف دقیق منتقل نشد، آقای سیف در آمریکا با آنها صحبت می‌کند و آنجا می‌گوید که هیچ‌چیز دست ما نرسیده است، در واقع می‌خواهد آنها را در موقعیتی قرار بدهد که پاسخ بدهند، اما در عمل عقیده خودشان به این حادی نیست.

وی درخصوص اظهارات متناقض دولتی‌ها درباره برجام گفت:‌ این به نظر بیش از اینکه بازی باشد بستگی دارد به اینکه مخاطبان چه کسانی باشند؛ چون آقای روحانی مخاطب خود را داخل می‌گیرد، می‌گوید برجام خیلی خوب بوده است، اما مسئله آقای سیف مخاطبان داخل کشور نیست و به دنبال این است که جزییات برجام حل شود؛ بنابراین در آمریکا می‌گوید برجام هیچ عایدی برای ایران نداشته است.

این تئوریسین جریان اصلاحات تاکید کرد: نمی‌توان گفت برجام «به آنچه باید نرسیده است» بلکه بحث این است که انتظارات از برجام متفاوت از واقعیت آن بود، کاری که دولت کرد و برخی نیز تذکر دادند، این بود که نباید خیلی روی برجام تمرکز کرد؛ درست است که نبود برجام یک مانع مهم برای تحول است، اما اگر این مانع هم برداشته شود اتفاقی نمی‌افتد، گرچه لازم است که برداشته شود.

* گره زدن همه مسائل به برجام درست نبود

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه گره زدن برجام به همه این مسائل درست نبود، ادامه داد: ما در کشور مشکل نظام اداری داریم، این ربطی به برجام نداشته، مشکل فساد مسئله دیگری است که بخشی از آن بدون تردید به برجام ربط داشت، اما همه آن ناشی از برجام نبود؛ ما مشکل برنامه‌ریزی داریم

* ریاست جمهوری با 4 سال پیش نمی‌رود

وی آمدن ظریف به جای روحانی برای ریاست جمهوری را یک شوخی عنوان کرد و خاطرنشان کرد:‌ قضیه این است که جدا شدن اصلاح‌طلبان از آقای روحانی به این راحتی نیست یا آقای روحانی فکر کند اگر رأی آورده این رأی ناشی از سبد خودش است و می‌تواند متمایز باشد.

*تردید نکنید اصلاح‌طلبان سال 96 از روحانی حمایت می‌کنند

این تحلیلگر اصلاح‌طلب تاکید کرد: چنین چیزی امکان ندارد و تردید نکنید اصلاح‌طلبان دور بعد از آقای روحانی دفاع می‌کنند و اصلاً نباید ذره‌ای تردید داشت.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان 100 درصد بین ظریف و روحانی، روحانی را انتخاب می‌کنند،‌ادامه داد:‌ اگر روحانی نتواند سیاست داخلی را تعدیل کند ظریف به طریق اولی نمی‌تواند؛ در مسئله خارجی مشکل غیر قابل حل نداریم، بلکه مشکل اصلی ما سیاست داخلی است، و بخش مهمی از مشکلات خارجی ریشه در سیاست داخلی دارد. آقای روحانی اگر نتواند این مسئله را تعدیل و حل کند، آقای ظریف به طریق اولی نمی‌تواند.

عبدی: حالا اینکه 4 ساله باشد یا خیر نه اینطور نیست، معتقدم ممکن است آقای روحانی رأی بیاورد و مشکل ندارد، اما ما 2 نوع رأی داریم، مثال رأی سال 80 خاتمی روبه‌جلو بود، اما می‌توانست 15 میلیون هم باشد که گامی رو به عقب بود، بنابراین شاید آقای روحانی در انتخاب شدن مشکلی نداشته باشد، اما باید طوری انتخاب شود که برای 4 سال بعدش گام روبه‌جلو باشد.

* اگر هاشمی رأی‌ساز است چرا از «ولایتی» حمایت نکرد/ هاشمی قطعا تغییر کرده است

عبدی درباره سخنان هاشمی مبنی بر اینکه رای روحانی را از 3 درصد به 50 درصد رسانده است، گفت: آقای هاشمی اگر به چنین ایده‌ای اعتقاد دارد می‌خواست از آقای ولایتی دفاع کند تا ببینم آن موقع اصلاً ایشان رأی داشت یا نه شاید همه این آرا هم مال ایشان باشد و ما خبر نداریم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره رویکرد مجلس و نزدیکی آن به دولت تصریح کرد: اینکه بگوییم افراد وابسته به دولت در مجلس حضور دارند، خیر، چنین نیست، شاید گروه‌های دیگر اکثریت داشته باشند، اما اگر مدنظر شما هم‌سویی کلی با دولت باشد، مجلس دهم این هم‌سویی را دارد؛ مگر خود آقای روحانی چگونه سر کار آمد، او که وابستگی جناحی به آن معنا نداشت و از روی تفاهم نانوشته‌ای بین این دو جناح بالا آمد، این تفاهم نانوشته در مجلس دهم نیز اکثریت جدی دارد، البته نه به این معنا که تابع شخص روحانی باشند، اما غالباً با دولت هم‌سویی دارند.

وی در تحلیل بخشی دیگر از برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات خاطرنشان کرد: اتفاق‌نظر این بود که دولتی‌ها وارد انتخابات نشوند؛ چراکه اگر وارد شوند کار خراب می‌شود و آنها نمی‌توانند به‌عنوان یک گروه مستقل در این انتخابات ورود کنند، حتی گفته شد دولتی‌ها نمی‌توانند درباره انتخابات ایده‌پردازی کنند. منظورم از دولت، وزارت کشور نیست، بلکه قالب اعتدال و توسعه است و همان‌طور هم که دیدیم اعتدال و توسعه به‌عنوان یک جریان مستقل وارد انتخابات نشد.

عبدی در ارزیابی خود  از آرایش سیاسی مجلس دهم گفت: برخی معتقدند اصولگرایان نمی‌توانند فراکسیون‌های خود را با همان نام‌های قبلی داشته باشند؛ چراکه این مسئله جواب نمی‌دهد و می‌خواهند در موقعیت جدید عناوینی را انتخاب کنند که سازگار بوده و نظرات آنها را منتقل کنند، به همین دلیل این اتفاق افتاده و اصلاح‌طلبان نیز کلمه امید را بیش‌تر ترجیح می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ریاست مجلس نیز گفت:‌ یک تفاوت تحلیلی در اصلاح‌طلبان وجود دارد. بعضی معتقدند ما حتماً باید از ریاست ‌آقای عارف دفاع کنیم حتی اگر رأی هم نیاورد؛ چراکه این جزو وظایف کار حزبی است و اگر شکست هم بخورد هیچ مسئله‌ای نیست.

*اگر جای خانم راستگو بودم شاید همان موضع را می‌گرفتم

وی درباره اینکه گفته می‌شود در لیست امید امثال خانم راستگو وجود دارد، گفت:‌ من این‌طور به قضایا نگاه نمی‌کنم، البته من هم اگر جای خانم راستگو بودم شاید همان موضع را می‌گرفتم، البته من ایشان را نمی‌شناسم، ولی من هیچگاه تعهد نمی‌دهم که به نامزد دستوری رای بدهم. بنابر این تا حدی به او حق می‌دهم.

* انتساب سید حسن خمینی به امام منشأ صلاحیت نیست

عبدی در ادامه به موضوع انتخابات خبرگان و حمایت هاشمی از سید حسن اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه به امام (ره) بدهکار هستیم، ربطی به انتخابات ندارد و موضوع دیگری است، این نوع وارد شدن مسائل به انتخابات درست نبود. مطرح شدن این مسائل در انتخابات و سوءبرداشت‌هایی که صورت گرفت به نفع حسن آقا هم نشد. ایشان برای حضور در خبرگان به‌هیچ‌وجه به انتسابش به امام نیازی نداشت و روی این نکته هم حساب نکرده بود.

*صحبت هاشمی نه‌تنها کمکی به سید حسن نکرد بلکه نتیجه عکس داشت!

این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد: من معتقدم اگر پس از آن حسن آقا تأیید صلاحیت می‌شد می‌توانستیم بفهمیم اظهارات آقای هاشمی به این قضیه کمک کرده است؛ اما وقتی این اتفاق نیفتاد می‌توانستیم بفهمیم صحبت‌های آقای هاشمی نه‌تنها کمکی نکرده، بلکه نتیجه عکس داشته است،

وی همچنین یادآور شد: سوم شدن آقای روحانی مهم نبود و دلیلش این است که آقای امامی کاشانی در هر دو لیست حضور داشت و هیچ حساسیتی نیز روی او نبود، حتی این احتمال وجود داشت که آقای امامی کاشانی نفر اول شود، اما این به این معنا نیست که اگر نفر اول می‌شد، جایگاه اول را دارد، اما علت اینکه آقای روحانی بعد از آقای هاشمی قرار گرفت،‌ این است که ایشان رئیس‌جمهور بود و در انتخابات خبرگان وارد نشد و در واقع کنش‌گری و فعالیتی در این زمینه نداشت، اما آقای هاشمی در هفته آخر بسیار فعال بود.

*اهمیت «فائزه» در دختر هاشمی بودن است

عبدی درباره حمایت فائزه هاشمی از بهائیت نیز خاطرنشان کرد: بحث‌شان این بود که چرا دختر آقای هاشمی این کار را کرده است، لذا این مسئله بیش‌تر از اینکه به خانم فائزه هاشمی برگردد به «دختر آقای هاشمی» بازگشت می‌گشت، البته ممکن است برخی فرزندان صرفاً نظر خود را بگویند و کاری به پدرومادردار خود نداشته باشند، لذا وقتی آقای هاشمی از امیرکبیر کتاب می‌نویسد، خیلی با این اتفاق اخیر جمع شدنی نیست.