۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
لاریجانی:

با عارف گفت‌وگویی درباره ریاست نداشتیم/ زیاد حساس نباشید؛ بزودی این مطلب روشن می‌شود

رئیس مجلس نهم گفت: با عارف سلام علیک داریم و رفیق هستیم ولی گفتگویی برای ریاست مجلس دهم نشده است.
کد خبر : ۳۰۱۲۷۶
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اختتامیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در یک نگاه کلی ما 110 سال قانونگذاری در کشور داشتیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اختتامیه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد سوالی مبنی بر اینکه با توجه به مطرح بودن نام شما در کنار نام آقای عارف برای ریاست مجلس دهم و گفت‌وگوهای هفته اخیر میان شما و وی در ضیافت حزب اعتدال و توسعه، آیا باید شاهد رقابت جدی میان شما و آقای عارف باشیم و یا اینکه با تعاملات ریاست مجلس دهم را به پایان برسانید، اظهار کرد: زیاد روی این قضیه حساس نباشید و این مطلب روشن خواهد شد، نگاه لطف آمیز شما را نقد نمی‌کنیم منتهی توجه داشته باشید که ساختار داخلی مجلس یک ساختار کاملا دموکراتیک است و همه ما باید به این قضیه توجه داشته باشیم که از ساختار عدول نکنیم.

وی ادامه داد: هرچند رسانه‌ها به این مسئله می‌پردازند اما بدانیم که روش دارد و نمایندگان مجلس جز افراد نخبه کشور هستند و احتیاجی نیست که از بیرون به آنها فشاری وارد شود که ظرف چند روز آینده مشخص خواهد شد.

**با عارف رفیقیم

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا شما و آقای عارف پیرامون ریاست بر مجلس دهم اخیرا گفتگویی داشته‌اید یا خیر اظهار داشت: خیر؛ ما فقط باهم سلام و علیک داریم و با هم رفیق هستیم.

وی گفت: در یک نگاه کلی ما 110 سال قانونگذاری در کشور داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این مدت ده هزار و 49 قانون در کشور تصویب شد، اظهار داشت: دوهزار و 939 قانون از این میزان مربوط به مجالس 9 دوره پس از انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در مجلس نهم، 697 طرح و لایحه به مجلس ارائه شد که از این میان 458 طرح و 216 لایحه داشتیم، تصریح کرد: 48 درصد از این لوایح تبدیل به قانون شد و این نشان دهنده آن است که تمرکز مجلس نهم روی لوایح دولت بود.

** 30 درصد مصوبات مجلس نهم اقتصادی بود

لاریجانی ادامه داد: در کل مجلس نهم تلاش کرد به موضوع مهم کشور یعنی اقتصاد توجه بیشتری داشته باشد و به همین دلیل بیش از 30 درصد قوانین مربوط به مسائل اقتصادی و در رتبه بعد مسائل اجتماعی قرار گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تلاش مجلس نهم این بود که زمینه‌های همکاری با دیگر قوا و دولت‌های دهم و یازدهم را در جهت حل مشکلات مردم داشته باشد.

وی با اشاره به تصویب قوانینی که تا قبل از این وجود نداشت گفت: بعضی از اصول در قانون اساسی روی زمین مانده بود و بررسی قانونگذاری نشده بود.

لاریجانی ادامه داد:‌ در این میان می‌توان به طرح‌های جرم سیاسی و امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد که قانون مدون نداشت و برای آن قانون تنظیم شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امیدوارم از تجربیات نه دوره پارلمان، مجلس دهم برخوردار شود و مسائل اصلی کشور را مورد توجه قرار دهد.

** نباید با ایجاد سایش‌های بلاوجه از مسائل اصلی کشور منحرف شویم

 لاریجانی درباره نقاط ضعف و قوت مجلس نهم اظهار داشت:در یک ارزیابی کلی مجلس نهم بیشتر قصد ایجاد آرامش در کشور را داشت ،نمایندگان مجلس نهم همگی تاکید بر هم‌افزایی هر چه بیشتر با سایر قوا را داشتند و به نظرم این نقطه مثبت بسیار و مهمی است. ما نباید سایش‌های بلاوجه در کشور ایجاد کنیم که در نهایت منجر به منحرف شدن کشور از مسائل اصلی خواهد شد.

وی افزود: در این راستا جا دارد از تمامی همکاران خودم در هیئت رئیسه تشکر کنم که در زمینه مذکور با ما همراهی داشتند.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رویکرد اقتصادی مجلس نهم در دوره بعدی نیز ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: همان طور که قبل‌تر گفتم حجم زیاد مصوبات مجلس در خصوص مسائل اقتصادی بود  به طور مثال قانونی که باعث می‌شد که فضای کسب و کار رونق بخشیده شود در مجلس نهم به تصویب رسید و یا برخی موادی مربوط به امر تسهیل کنندگی سرمایه‌گذاری در کشور بود که در مجلس نهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در حقیقت فعالیت‌هایی بود که به نوعی ریل‌گذاری برای فعالیت‌های آینده کشور محسوب می‌شد.

رئیس مجلس نهم با اشاره به تاکیدات رهبری در بهبود بخشی وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: امیدوارم همکاران ما در مجلس دهم نیز با توجه به شرایط کشور توجه بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی داشته باشند. 

علی لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تصویب شتاب‌زده قانون مربوط به انتصاب افراد در مشاغل حساس و اعتراض‌های دولت نسبت به این موضوع گفت: این بحث حدود 5 یا 6 ماه در مجلس مطرح بود و پس از رفع برخی اشکال‌ها به کمیسیون ارجاع داده شد که در نهایت به تصویب رسید و به نظر من این روند اصلا شتاب‌زده نبود.

وی ادامه داد: اعتراض نماینده دولت به این قانون به خاطر این بود که وی در جلسه کمیسیون حضور نداشت اما ایشان در جلسات علنی مجلس نظرات خود را ارائه کرده بودند.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش ایران در فلوجه و عراق و اینکه ایا این که درگیری‌ها در نهایت منجر به خروج داعش از این منطقه خواهد شد یا خیر گفت: امیدواریم تلاش‌های انجام شده در نهایت منجر به خلوت شدن صحنه نبرد از وجود تروریست‌ها شده است و شرایط را برای زندگی آرام‌تر مردم فراهم کند.

لاریجانی در خصوص اقدامات برای برخورد با یکی از نمایندگان منتخب مجلس دهم که در خلل تبلیغات انتخاباتی فیلم توهین‌آمیز از وی منتشر شده بود گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این نماینده چنین موضوعی را تکذیب کرده است و اگر هم اشتباه سهوی از ایشان سرزده است و حالا این نماینده نظرش را اصلاح کرده است باید این موضوع را از او بپذیریم.

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوالی درباره مواضع مجلس نهم در مسایل بین‌المللی و   مولفه های تاثیرگذاری آن در فضای بین المللی گفت: بر حسب شرایط جهان و منطقه مجلس موظف است تصمیم درستی را اتخاذ کند و شرایط فعلی ما بسیار پر تنش و حساس بود، در این دوران موضوع هسته ای را داشتیم و هم درگیری های پی در پی منطقه ای را داشتیم و حضور به موقع مجلس و تصمیم گیری درست به عنوان سنگری برای دفاع از حقوق ملت موضوع بسیار مهمی بود که امیدواریم در مجلس آینده ادامه پیدا کند.

** مشکل سوئیفت برطرف شده است/ موضوع محرمانه‌ای با مردم ندریم

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه یکی از مصوبات ماندگار مجلس نهم قانون اقدام متقابل دولت ایران در اجرای برجام بود و الزاماتی را برای اجرای برجام تعیین کرد، کارشناسان اعلام می‌کنند که برجام از سوی دولت آمریکا نقض شده است و یا حداقل اقداماتی انجام شده که خلاف برجام است، باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری در خلال مذاکرات تأکید کردند که ما چیز محرمانه‌ای از مردم نداریم، نظر جنابعالی بعنوان رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره چیست؟ این تدبیر چطور باید به اطلاع مردم رسانده شود؟ گفت: در مورد سوییفت مشکل برداشته شده است، مشکل به بانک‌ها برمی‌گردد بانک‌هایی که شأن بزرگتری برای پروژه‌های ایران دارند نتوانستند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: ایجاد چنین واهمه‌هایی در برجام ممکن است با روح برجام هم هم‌خوانی نداشته باشد، لذا پیگیری‌هایی انجام شده و اینطور نبوده که ما در این مدت کاری نکرده باشیم، در مسائلی از جمله ویزا پیگیری‌هایی انجام شده است تا این مشکل برطرف شود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مهمترین دستاورد مجلس نهم در زمینه دیپلماسی پارلمانی چه بوده است، افزود: این مسئله دارای دو بخش است یک بخش تصمیماتی که مجلس خودش برای مصالح کشور در نظر گرفته و چند قانون دیگر که از جمله آن اقدام متقابل در دزدی اموال ایران توسط آمریکا است و بخش دیگر هم مربوط به روابطی که پارلمان با کشورهای دیگر داشته است.

وی گفت: همانطور که می‌دانید گروه‌های دوستی با کشورهای دیگر مراوده می‌کردند که این مسئله فضای دیپلماتیک را تسهیل می‌کرد؛ بخش دیگر حضور در مجامع بین‌المللی مثل بین‌المجالس اسلامی و بین‌المجالس آسیایی بود که پارلمان حضور نسبتا فعالی را در این مجامع داشت.

لاریجانی در  باسخ به این سوال که با توجه به موقعیت فعلی ایران در مسیر طی شده‌ در برجام، اگر در مقاطعی مثل حالا اجماع سیاسی و وفاق میان گروه‌های سیاسی وجود داشته باشد؛ این اجماع در کشورمان به چه صورت است؟ اظهار داشت: وقتی ما یک تم سیاسی را در حوزه بین‌الملل و داخل انجام می‌دهیم، لذا تلاش می‌کنیم که برای آن یک آثار مترقب باشد، برای اینکه آثار مطلوب باشد باید وفاق بیشتری باشد مثلا در مسئله برجام مناقشات بسیاری وجود داشت.

وی ادامه داد: وفاق در کشور را خوب می دانم و این مسئله به برکت وجود ولایت فقیه است که توانسته همه را زیر چتر خودش داشته باشد، لذا اگر نگاهی به کشورهای همسایه خودمان بیاندازیم می‌بینیم که چقدر آشفتگی در آنجا وجود دارد اما در کشور ما چون رهبری هوشمندی وجود دارد، توانسته همه این اختلافات را در درون یک مسیر تکاملی سوق دهد که این یک ارزش است.

رئیس مجلس افزود: این مقدار درگیری در کشوری که دموکراسی وجود دارد عجیب نیست.

** با عربستان اختلافات جدی داریم

لاریجانی در پاسخ به سوالی که مبنی بر اینکه با توجه به این مسئله که عربستان سعودی هنوز مسئولیت فاجعه منا را نپذیرفته است، ارزیابی شما از تاثیر تداوم این استراتژیک در اوضاع منطقه چیست؟گفت: ما با عربستان اختلافات جدی داریم و باید مذاکراتی صورت گیرد تا این مشکل حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسئله حج فرضیه اسلامی است اظهار داشت: این وظیفه دینی باید به طور طبیعی صورت گیرد و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا فضا طوری شود که مردم این فرضیه را به خوبی به جا آورند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما پیام مردم در انتخابات به ویژه در تهران چه بود، تصریح کرد: مردم آرامش را می خواهند در صددند که همه مسئولان هم سو باشند چرا که در یک فضای تنش آلود نمی توانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با وجود تنش های سیاسی ذهن ها نمی توانند کمکی به حل مسائل کنند اذعان داشت: با این مسیری که طی شد مردم نشان دادند که آرامش و هم افزایی را در کشور می خواهند.

**مشی مجلس نهم میانه روی بود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از چه اقدامی در مجلس نهم لذت بردید و همچنین چه کاری از نظرتان باید انجام می‌شد که یا نتوانستید و یا فضا برایتان محیا نبود، گفت: ذهن شما را به حدود سال 91 یعنی آغاز مجلس نهم می برم، وجود عقاید گوناگون در داخل کشور و مجلس نقطه قوت ما است، مشی ما در این چهار سال میانه روی در مجلس بود، بسیاری بر این تفکر علاقمند بودند که به تمام سرمایه های انسانی توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی دولت جدید روی کار آمد، مجلس به خوبی با آنان همیاری کرد افزود: مجلس نهم همکاری خوبی با دولت های دهم و یازدهم داشت اما در جاهایی که کار دولت ها را درست نمی دید در برابرشان ایستادگی می کرد. این مشی را درست می دانم و از این به بعد هم باید این طور باشد و از افکار مختلف به نحو مطلوب استفاده کرد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چه کارهایی برای شهر تهران مغفول مانده است تصریح کرد: تهران از بقیه بخش ها جدا نیست، حجم مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش یافته است، در گزارشی خواندم که طی چهل سال آینده تنها سی درصد در دنیا روستانشین خواهند بود، یکی از مشکلات تهران حاشیه نشینی است در این زمینه جلساتی با وزرا و شهرداری ها برگزار کردیم تا این موضوع سامان یابد.

لاریجانی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات استان تهران آلودگی هوا است گفت: در این زمینه نیز بیش از 15 جلسه داشتیم و برای حل این مسئله طرحی در مرحله آماده سازی است.

** توضیح لاریجانی پیرامون پرونده قم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دو روز پیش در دانشگاه افسری، مقام معظم رهبری فرمودند جلسات را با هیاهو به هم نریزید که این مسئله دامن شما را هم در قم گرفت، این پرونده به کجا رسیده و چه باید کرد که چنین اتقاقاتی رخ ندهد،داشت: از نتیجه پرونده قم خبری ندارم.

وی با تاکید بر اینکه مثبت اندیشیدن برای آینده بهتر است تصریح کرد: بنده از قبل می دانستم مقام معظم رهبری مخالف چنین رفتارهایی هستند، به طوری که در دیدار با معلمان به مناسبت روز معلم فرمودند که به افراد یاد دهید که در عین حال تحمل عقاید و نظرات مختلف را داشته ولی نظر خودشان را هم داشته باشند و لزومی ندارد کسی افکار خودش به مزایده بگذارد ولی می تواند گوش دهد، این مسئله کمبود قوانین و طرح ندارد اذا چنین مشکلاتی ارتباطی با مجلس ندارد و فرهنگی است، ما هم سرنوشتیم و در یک کشتی نشسته‌ایم و به همین دلیل باید با استدلال حرف بزنیم و دیگران را اقناع کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه طرح ها و لوایح بسیاری از مجلس نهم باقی مانده است، مجلس دهم کدامیک را در اولویت بررسی قرار می دهد گفت: در خصوص وضعیت یارانه ها در جریان بررسی بودجه تصمیم گیریهای لازم اتخاذ شد، پیرامون طرح مبارزه با مفاسد نیز یک سال کار شد، ولی اختلاف بر سر این بود که این طرح بر اساس اصل 88 قانون اساسی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شود و یا در صحن علنی بررسی شود که در مجلس نهم فرصت بررسی آن نبود، به هر صورت باید هر یک از طرح ها و لوایح جا مانده از مجلس نهم در اولویت مجلس دهم  قرار گیرد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین اولویت های مجلس دهم در زمینه سیاست خارجی چیست؟ ادامه داد: در این زمینه میان مجلس نهم و دهم تفاوتی وجود ندارد، چراکه در یک زمان زندگی می کنیم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه متاسفانه در دو دهه اخیر حجم رفتارهای تروریستی به صورت کمی و کیفی افزایش یافته است، افزود: این مسئله به دلیل رفتارهای تاکتیکی برخی از کشورهای منطقه و همچنین کشورهای اروپایی با تروریست ها بوده است، کار مجلس این است که تلاش کند برای امت اسلامی آرامشی از لحاظ امنیتی و سیاسی آماده شود.

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر مورد اینکه حضورش در لیست امید قم با توجه به حضور رقابش در جبهه پایداری چه تاثیری بر نتیجه انتخابات داشت، تصریح کرد: بافت‌ها شهرها و شرایط انتخابات منطقه‌ای متفاوت است، بنده به دلیل نظر مراجع و همچنین به دلیل اینکه سالها در قم زندگی کرده‌ام، از این حوزه در انتخابات شرکت کردم.

رئیس قوه مقننه درباره وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: مهمترین مشکل کشور رکود است و موضوع اصلی که مجلس آینده باید به آن بپردازد. باید موتور تولید کشور را فعال کنیم و بزنگاه شرایط تغییر در کشور دقیقا در همین نقطه وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص موضوع اقتصاد مقاومتی و دستور ایشان مبنی بر تشکیل ستادی برای همین امر، باید بگویم کهبنده مطلع هستم ستادی با این عنوان در حال فعالیت است، تصمیمات بسیار خوبی گرفته شده که اگر به اجرا درآورده شود تغییرات محسوسی در کشور دیده خواهد شد،

لاریجانی ادامه داد: در کل نگاهم به آینده مثبت است، ما درحال عبور از شرایط سختی هستیم و فقط باید سرعت خود را بیشتر کنیم.

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا پیام‌هایی را از سوی برخی منتخبین برای ائتلاف و همکاری برای بعضی مسائل در داخل مجلس دهم دریافت کرده است یا خیر گفت: البته یک سازوکار طبیعی برای تصمیم‌گیری در مجلس وجود دارد اما برای موضوع مذکور به من پیامی داده نشد، البته ممکن است برخی افراد به اتاق ما بیایند و نظرشان را به ما منتقل کنند، اما وقتی کسی می‌خواهد پیامی بدهد باید آن را به صورت تلفنی و یا مکتوب به ما منتقل کند، البته تاکنون چنین موضوعی رخ نداده است.

**نگاهم به مجلس دهم بسیار مثبت است

وی با اشاره به روندهای تصمیم‌گیری و همکاری در دوره‌های گذشته مجالس گفت: باید بگویم تاکنون چنین موضوع‌هایی اصلا وجود نداشته است و هرچه بود در داخل مجلس تصمیم‌گیری می‌شد اما این بار این مسئله به بیرون درز پیدا کرده که از نظر بنده مشکلی ندارد. تا امروز در این موضوع صحبتی نکرده‌ام و این نشان دهنده پایبندیم به سازوکار سنتی، منطقی و قانونی مجلس است.

رئیس مجلس نهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر توافق با محمدرضا عارف برای عدم رقابت در دیگر مناصب مجلس آینده به جز ریاست اظهار داشت: این روزها داستان سرایی در این زمینه بسیار است و من نمی‌خواهم جلوی آن را بگیرم زیرا خود این امر اشتغال خوبی و شاید تفننی برای برخی افراد باشد، اما باید بگویم در این مورد موضوع مورد اعتنایی وجود ندارد.

لاریجانی در خصوص بزرگترین چالش‌های پیش‌روی مجلس دهم گفت: نگاه من به مجلس دهم بسیار مثبت است و چالشی برای فعالیت آنها نمی‌بینم، فکر می‌کنم افراد منتخب نیز از نوعی فرهیختگی برخوردار هستند که در صورت اختلاف نظر در برخی مسائل بازهم می‌توانند بر روی موضوع‌های مهم کشور تمرکز کنند.

وی درباره صحت موضوع اسارت برخی نیروهای ایرانی در منطقه خان طومان اظهار داشت: برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار چنین اخباری کردند و تا جایی که من در جریان هستم این اخبار از دقت کافی برخوردار نیست، اما در این موضوع که تروریست‌ها از بحث آتش بس سو استفاده کردند و حوادثی را موجب شدند تردیدی وجود ندارد.

** ایران دقیق‌ترین استراتژی‌ها منطقه را دارد

رئیس مجلس نهم ادامه داد: فردیات را باید کنار گذاشت ما از نظر بنیه اقتصادی ضعف داریم، همچنین در زمینه منطقه‌ای‌مان تصمیمات درستی را گرفتیم و خوب جلو رفتیم، بنده وقتی صحنه منطقه نگاه می‌کنم می‌بینیم که جمهوری اسلامی دقیق‌ترین استراتژی‌ها را داشته است و در صحنه بین‌المللی نیز روی هم رفته درست عمل کرده است.

لاریجانی گفت: ضعف کشور ما مشکلات اقتصادی است و ما باید در اقتصاد سالم پیش رو باشیم، پس اگر باهم همه گروه‌های سیاسی و نمایندگان مجلس دغدغه یک حیات سعاتمند و مفید را برای کشور دارند باید طبیبانه به این درد اصلی نگاه کنند.

وی تصریح کرد: اگر می‌گویم که ما مشی میانه روی را انتخاب کرده‌ایم مبنی بر این نیست که میلمان این بوده است بلکه ضرورت زمانی اقتضا می‌کند که ما از حواشی بپرهیزم و هم افزایی ایجاد کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: در مجلس نباید برنامه را رئیس ارائه کند لذا این رئیس است که استراتژی را تنظیم می‌کند؛ سیستم و روش مجلس شورای اسامی اینگونه نیست؛ کمیسیون‌ها موضوعی را بررسی می‌کنند و با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس تبدیل به استراتژی مجلس می‌شود، این مسئله در مجلس آینده هم وجود خواهد داشت.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در حالی که احتمال ریاست شما در مجلس دهم بیشتر است آیا اجازه می‌دهید حاشیه‌هیا مجلس ششم در مجلس دهم تکرار شود؟ اظهار داشت: ارزیابی من این نیست که این مجلس شباهتی با مجالس گذشته داشته باشد و نباید از چنین تمثیل‌ها استفاده کنیم، بنده فکر می‌کنم که تجربیات گذشته یک عقلانیت به همه گروه‌ها داده که از زمان درست استفاده کنند، لذا من نگاهم به مجلس آینده مجلسی است که یک حرکت مثبتی خواهد داشت و دور از تنش‌ها خواهد بود.

وی در مورد ریاست مجلس دهم افزود: به طور طبیعی تصمیمات در ظرف مکانی و زمانی خودش مطرح می‌شود، برحسب شرایط برنامه مدونی باید بیاندیشیم و آنچه که مردم امروز مطرح می‌کنند حل مشکلات اساسی اقتصادی است

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به شما در مجلس دهم بعد از انتخابات چیست اظهار داشت: بنده در این زمینه بی‌تقصیرم، بنده همان مسیر گذشته‌ام را دنبال می‌کنم و دیگران نظرات متفاوتی دارند که باید از آنها پرسید.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری آیا در مجلس دهم یک فرد می‌تواند در چندین فراکیسیون حضور داشته باشد تصریح کرد: این موضوع به ندرت وجود داشته و اگر کار جمعی باشد نمایندگان در چندین فراکیسیون حضور دارند اما این فراکیسیون‌ها در مجلس سایه احزاب‌ بیرونی نیستند، شکل جدید می‌گیرند و قاعده‌ای ندارد که منعی داشته باشد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی  بر اینکه  نقش احزاب را در برنامه‌ریزی‌های مجلس آینده را چگونه می‌بینید گفت: در کشور ما یک مشکلی وجود دارد و آن این است احزاب ریشه‌دار به معنای واقعی نداریم، اگر دمواکرسی هدایت شده‌ای در کشور وجود داشته باشد باید احزاب قوی شوند؛ متاسفانه احزاب در زمان انتخابات بیشتر کارایی دارند ولی گرایش ‌های متفاوتی را به همراه دارند، اما ترکیب سیاسی قوی که بتواند برنامه مدونی داشته باشند وجود ندارند، باید ما در مجلس آینده به این موضوع فکر هم می‌کنیم جایگاه بهتری پیدا کنند و در این راستا نیاز به کار تعاملی داریم.

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مهمترین مصوبه فرهنگی مجلس نهم که به عنوان دستاورد می‌دانید کدام است و اولویت فرهنگی کشور به نظر شما در مجلس دهم چیست تصریح کرد: سه موضوع فرهنگی در مجلس نهم مورد بررسی قرار گرفت که از میان آنها یکی به قانون تبدیل شد یکی بین راه ماند و دیگر دچار مشکل شد، از میان آنها "طرح امر به معروف و نهی از منکر" به قانون تبدیل شد، طرح مساجد مشکلاتی داشت و قانون صدا و سیما هم فرصت نشد که مورد بررسی قرار گیرد، البته بر روی قانون جامع رسانه‌ها کار شد اما به صحن نیامد، امیدواریم در مجلس آینده مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا به نظر شما شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در سال جدید به واقعیت تبدیل می‌شود و یا فقط در حد شعار باقی می‌ماند تصریح کرد: اقدام عملی آغاز شده و در دولت ستاد مقاومتی تشکیل شده است، همچنین در مجلس شورای اسلامی مصوباتی داشتیم که سه قوا باید در آن مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی در این راستا ارائه کرده و وضعیت اقتصادی سال گذشته در آن ارزیابی شده است، ما نباید برای حل بحران اقتصادی به یک معضل هجوم بیاوریم بلکه باید زنجیره‌وار و به صورت گسترده به این موضوع بپردازیم و همواره این شعار جز اولویت کمیسیون مجلس دهم خواهد بود.

رئیس قوه مقننه در پاسخ دیگری مبنی بر اینکه در تاریخ کشور بی‌سابقه است که نامزدی پس از رای‌ آوردن و منتخب شدن برای مجلس رد صلاحیت می‌شود واکنش شما در برابر این گونه اقدام و شان این کاندیداها چیست اظهار داشت: ما باید به نظام قانون پایبند باشیم شورای نگهبان به صراحت نظر قطعی خود را در این باره داده است البته تفسیر این شورا متفاوت از این است و نظارت استصوابی‌اش بعد از انتخابات ادامه پیدا می‌کند، بنده از هیئت حل اختلاف نیز خواستار نظر بودم و نظرشان به شورای نگهبان نزدیک بود مگر اینکه بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان در مجلس آینده سامان یابد.

** به هیچ کسی حسابی ندارم/ مشی گذشته خود را ادامه می‌دهم

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه تصمیم‌گیران اصلی لیست امید قرار بود شما را در این لیست قرار دهند و شما قبول کردید آیا شما بعد از برگزاری انتخابات تصمیمی دارید برای تعامل با فراکیسیون امید به آنها بپیوندید اظهار داشت: تقاضا نکردم که مرا در لیست امید و غیر از آن قرار دهند، بنده مستقل به انتخابات آمده‌ام، هر کسی به میل لیستی تهیه کرده، به هیچ کسی حسابی ندارم و مشی گذشته خود را ادامه می‌دهم.

وی تاکید کرد: بنده همواره به دنبال این هستم که با ساز و کار مشخص به نفع کشور گام برداریم، از هر جریانی که برای مشکلات کشور قدم بردارد استقبال می‌کنیم، این مناقشات ریشه تاریخ داشته و در زمان حال به حل مسئله کمک نمی‌کند بر این اساس باید همه مسئولان در جهت حل مسائل کشور هم‌افزایی داشته باشند.

نظرات بینندگان
محسن
|
United States of America
|
۱۲:۵۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
خواسته ما تغییر این و اون نیست . خواسنه مردم ایران خصوصا جوونها ...
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۵۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
همونطوری که هاشمی از ریاست گذشت تا هیئت رئیسه متشکل خبرگان ، اکثریت از لیست خبرگان مردمی باشه و وزنه به نفع هاشمی سنگین بشه آقای عارف هم باید مصلحت جمعی رو فدای مصلحت فردی نکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
لیست امید فقط30میلیون رای از تهران دارد در حالی که اصولگرایان در کل کشور10میلیون رای ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
هرچند مشخصه كه لاريجاني رئيس ميشه اما اي كاش نه عارف بشه نه لاريجاني
اين دو حزب سرشون بخوره به ديوار يكم دلمون خنك بشه
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز