۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

اصلاح‌طلبان‌فعلا جایگزینی برای‌روحانی ندارند

نماینده مجلس هشتم گفت: مصلحت اندیشی رئیس جمهور به ضرر این دولت و ملت و مدافعانش تمام شده است؛ بنابراین رئیس دولت به خاطر مصالح ملی و منافع دولت و ملت باید گام‌های بلندی بردارد.
کد خبر : ۳۰۱۲۸۸

صراط: روزنامه آرمان امروز چهارشنبه 95/3/5 گفت و گویی با سیدفاضل موسوی نماینده مجلس هشتم انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

آقای روحانی زمانی مقام ریاست جمهوری را در دست گرفت که کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود با توجه به این که زمان اندکی تا پایان عمر دولت یازدهم باقی است، فکر می‌کنید این نهاد اجرایی باید در چه حوزه هایی به فکر ترمیم سریع باشد؟

برای موفقیت در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترمیم کابینه برای آقای روحانی امری ضروری است. بنابراین اگر می‌خواهد دولت دوازدهم متعلق به این دولت باشد حتما باید پوست اندازی و خانه تکانی انجام شود و تحول و تغییر در حوزه‌های گوناگون از جمله اجتماعی، صنعت، اقتصادی، آموزش و پرورش و آموزش عالی لازم است چراکه این بخش‌ها در برگیرنده ضعف‌های جدی و اساسی هستند. اکنون همت دولت باید در راستای حل مسائل و معضلات اقتصادی قرار گیرد که در این راستا نیازاست بخش‌های اقتصادی کشور هماهنگ و تقویت شوند تا دولت تدبیر و امید بتواند پاسخگوی تعهداتش درانتخابات سال 92 باشد. به‌صورتی که در شرایط کنونی بیکاری و اشتغال ازمهم‌ترین مشکلات مشهود درجامعه است که به نوعی مشکل دولت تلقی می‌شود، به عبارت دیگر، در موضوع برنامه‌ریزی برای یکسال باقی مانده از دولت، مساله اشتغال باید از اصلی‌ترین محورهای سیاست اقتصادی دولت یازدهم در نظرگرفته شود همچنین از تولیدکنندگان بخش‌های گوناگون به ویژه بخش صنعتی حمایت‌های ویژه‌ای صورت پذیرد. گرچه دولت در برخی ازحوزه‌ها مانند سیاست خارجه کارنامه موفقی ارائه داده است موفقیت در پرونده هسته ای و تعامل‌های سازنده با دنیا و تمایل بسیاری از کشورها و سرمایه گذاران برای ارتباط با ایران نشان از توانایی و پناسیل بالای این دولت برای تغییر و تحول مثبت و سازنده است بنابراین این نهاد اجرایی میتواند با اقدامات اساسی در بخش‌های ذکرشده زمینه موفقیت خودرا بر رقیبان جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 فراهم کند.

آیا آقای روحانی شجاعت تغییر در کابینه در این مدت باقی مانده تا پایان عمر دولت یازدهم را دارد؟

شجاعت و جسارت تغییرکابینه درآقای روحانی دیده می‌شود، اما بدنه دولت یازدهم بسیار محافظه‌کار هستند و روحیه آنها به نحوی است که درمقابل تحول و تغییر مقاومت می‌کنند. باید گفت که در برخی موارد مصلحت اندیشی رئیس جمهور به ضرر این دولت و ملت و مدافعانش تمام شده است، بنابراین رئیس دولت به خاطر مصالح ملی و منافع دولت و ملت باید گام‌های بلندی بردارد. امیدوارم رئیس جمهور محترم در ترمیم کابینه تعلل نکنند، چراکه کوتاهی در این زمینه فرصتی طلایی جهت بهره برداری در راستای منافع دلواپسان و تندروها فراهم می‌کند.

تغییر در یک‌سال باقی مانده می‌تواند پاسخگوی بسیاری از معضلات به‌ویژه اقتصادی باشد؟

البته برای تغییر و تحول زمان اندکی باقی است اما این دولت باید از تمامی قوای خود جهت ایجاد اقدامات سازنده بهره گیرد و نباید کوچک‌ترین فرصت و روزنه امید برای رسیدن به هدف از بین رود دولت یازدهم باید به مشکلات حوزه‌های گوناگون از جمله صنعت، سیاست و فرهنگ رسیدگی کند چراکه در بخش صنعت با رکود جدی مواجهیم البته نباید فراموش کرد که این دولت میراث دار عملکرد نادرست دولت سابق است اما دولت یازدهم به دلیل وجود چالش‌ها و موانع نتوانسته تغییرات اساسی در بخش‌های ذکرشده ایجاد کند از سوی دیگر این دولت نتوانسته از ظرفیت و توانایی‌های موجود به درستی بهره برداری کند به صورتی که شاهد واردات بی رویه کالاهای غیرضروری که نیاز چندانی به آنها وجود ندارد، هستیم حتما وزیر محترم می‌داند که به ازای هرصد میلیون تومان کالای واردشده یک خانواده کارگری در معرض سقوط قرار می‌گیرد. در بخش کشاورزی با سیاست کشت و مدیریت یکپارچه مواجه نیستیم. مردم و جهاد کشاورزی هرکدام سیاست‌های خود را دارند و این حوزه به شکل رهاشده عمل می‌کند، بنابراین دولت آقای روحانی باید برای تغییر در این حوزه‌ها با جدیت عمل کند و زمان را از دست ندهد.

درصورتی که رئیس جمهور تغییراتی در کابینه‌اش ایجاد نکند، این امر تا چه اندازه در سرنوشت سیاسی روحانی در انتخابات 96 تاثیر می‌گذارد؟

بنا به هردلیلی اصلاح طلبان موفقیت خود را به موفقیت آقای روحانی گره زده اند و با کناره‌گیری به موقع دکترعارف در سال 92 توانستند فردی اصلح برای مدیریت کشور برگزینند، از آنجایی که رئیس جمهور در راستای انجام وظایفش درست عمل کرده فعلا اصلاح طلبان جایگزینی برای وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ندارند. متاسفانه برخی اطرافیان آقای روحانی از درستی و عملکرد واقع‌بینانه اصلاح‌طلبان سوء استفاده می‌کنند. اگر اطرافیان رئیس جمهور رفتارشان را اصلاح نکنند، از آنجا که هدف این جریان سازندگی و اصلاح امور است و هیج بن‌بستی نمی‌تواند این جریان را از رسیدن به اهدافش باز دارد و محدود سازد، بنابراین آنها در راستای این امر عزیزترین یاران خود را به خاطر مصالح و منافع مردم کنار می‌گذارند. رفتار جریان اصلاحات به صداقت، حسن نیت، فراست و خردمندی نزدیک است. بنابراین آقای روحانی باید به اصلاحات جدی در کابینه خود توجه کند. اگر این دولت نتواند خلاء‌های موجود را پرکنند در انتخابات آینده با مشکل مواجه خواهد شد و موفقیت سخت خواهد بود، کار اصلاح طلبان و دلسوزان کشور پیمانکاری انتخابات شده است، به تعبیری دیگران برای کشور معضلاتی را پدید می‌آورند و ما باید مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای توجیه کنیم.

باتوجه به اینکه آقای روحانی در حل برخی معضلات اقتصادی کشور موفقیت نسبی داشته‌اند آیا فرض کاندیداتوری آقای ظریف می‌تواند عامل موفقیت اصلاح طبان و حامیان دولت در انتخابات سال96 باشد؟

کاندیدا اتوری آقای ظریف در این مقطع بحث فرعی است. همگان می‌دانند که مساله هسته ای سبب اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی ابرقدرت‌های جهانی علیه کشورمان شد و در راستای لغو تحریم‌ها شاهد مذاکرات طولانی مدت و نفس گیر بودیم و وزیر امور خارجه توانست از طریق مذاکره و گفت وگو برجام را به سرانجام رساند و پرونده قطعنامه‌های صادرشده از سوی شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی هسته ای با این توافقنامه بسته شد. همچنین توانستند سایه جنگ را از سر ملت دور سازند و دستاوردهای دیگری از جمله آزادشدن پول‌های بلوکه شده، افزایش سهم کشورمان در صادرات نفت و غیره از نتایج مثبت این توافقنامه است .البته باید گفت که وزیرامورخارجه و همراهانش در موضوع برجام اقدامی بی نظیر صورت دادند که شایسته تقدیر و تشکر است. اکنون در برخی سفارتخانه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم و این دستگاه‌ها به حد نرمال کاری خود نرسیده اند وزیرامورخارجه زمانی موفقیتش مورد قبول جامعه است که مشکل عدم تحرک، عدم عملکرد صحیح سفارتخانه‌ها در کشورهایی از جمله پاکستان، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و کشورهای حوزه خزر مرتفع شود، زمانی که از کارهای انجام داده محصول گیرد آن زمان وزیر توانایی محسوب می‌شود و همچنین باید وارد تعامل و ارتباط با کشورهای توسعه‌یافته و همسایه به صورت منطقی و عاقلانه که منافع طرفین را تامین کند، شویم.

انگیزه منتشر کنندگان عکس‌های منتسب به خالقی چه بود؟

برای برخی قدرت هدف و محور اصلی است و در راستای دستیابی به هدف وسیله را به کار می‌گیرند اما کسانی که مقید به اخلاق اسلامی هستند برای رسیدن به هدف اجازه استفاده از هروسیله و ابزاری را نمی‌دهند. البته مدت‌های مدیدی است که شاهد چنین رفتارهایی در جامعه هستیم که خسارات فرهنگی آن کاملا مشهود است ونبود برخورد قاطعانه با افراد خاطی باعث شده که هر فردی به خود اجازه دهد به راحتی با حیثیت و آبروی افراد بازی کنند. بنابراین باید با افرادی که برای مقاصد وخواسته سیاسی اقدام به انتشار عکس‌هایی می‌کنند درچارچوب قانون برخوردجدی و به‌موقع صورت گیرد.

باتوجه به موضوع انتخاب رئیس مجلس دهم به عقیده شما برای این انتخاب باید به چه شکلی تصمیم گرفت؟

مردم با گزینش خود در انتخابات اخیر پیام تغییرات و تحولات جدی در مجلس آینده را مطرح کردند، بنابراین نمایندگان منتخب باید برای رفع مطالبات مردم وحفظ جایگاه بر‌تر این نهاد قانون‌گذاری تلاش کنند. همچنین آنها به شکلی به هدایت امور بپردازند که برای آینده دولت و ملت مفید و موثرباشند. بدون تردید با همکاری، تفاهم وتعامل قادریم بسیاری از مسائل و مشکلات کشور را حل کنیم. از آنجا که به لحاظ قانونی هیچ نماینده‌ای ازنماینده دیگر بر‌ترنیست، بنابراین هرکسی برصندلی ریاست مجلس بنشیند سخنگوی این نهاد تقنینی خواهد بود و همه منتخبان دریک مرتبه و جایگاه قرار دارند. فردی مدیر یا رئیس مجلس خواهد شد که از نظر منطقی از رای اکثریت نمایندگان منتخب برخوردارباشد. مردم با برگزیدن لیست امید خواهان تغییر وتحول اساسی‌اند و هرکسی بخواهد دراین ترکیب تغییرایجاد کند به معنای بی‌اعتنا بودن وبی‌اهمیت دانستن خواست و نظرملت است. واقعیت این است که بنا به حکم عقل، منطق، صلاح کشور، دموکراسی و قانون، ریاست قوه مقننه از آن طیف سیاسی است که توانسته اکثریت آرا را به دست آورد. بنابراین عدم توجه به خواست مردم سبب دلسردی وعدم خوش بینی آنها خواهد شد. البته لازم به ذکر است که رقابت برای کسب کرسی ریاست طبیعی و مشروع است اما این رقابت نباید به صحن علنی مجلس کشیده شود. نمایندگان منتخب باید با درچارچوب قانون وظیفه نمایندگی خود را به نحو احسن انجام دهند. مسئولان و مقامات ارشد باید اجازه دهند که گردش نخبگان به شکل واقعی درمناصب گوناگون پدید آید و اجازه ورود و ارائه نظرهای جدید به عرصه مدیریتی کشور داده شود.