۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

ماجرای یک ساعت کم‌شدن درس دینی

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری، گفت: در جدول تمام دروس در مجموع شاهد 9 ساعت کاهش ساعت آموزش هستیم اما درس دینی در مجموع فقط یک ساعت کاهش داشته است.
کد خبر : ۳۰۱۳۰۳
صراط: محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در خصوص ماجرای کاهش ساعت آموزش درس دینی در جدول دروس اظهار داشت:‌ برای آنکه موضوع ساعت آموزشی دروس کاملاً مشخص شود به مقایسه نظام آموزشی قبلی و جدید می‌پردازم؛‌در نظام آموزشی «1ـ 3 ـ 3 ـ 5»، 22 ساعت آموزش دینی قرآن و عربی در 5 سال دوره ابتدایی، 18 ساعت در 3 سال دوره راهنمایی، 16 ساعت در 3 سال دوره دبیرستان و 2 ساعت در پیش‌دانشگاهی وجود داشت و در مجموع 58 ساعت دینی، قرآن و عربی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: در نظام آموزشی «3 ـ 3 ـ 6» 27 ساعت آموزش دینی و قرآن و عربی، در دوره متوسطه اول 18 ساعت و در دوره متوسطه دوم 12 ساعت پیش‌بینی شده است که در مجموع 57 ساعت آموزش دینی، قرآن و عربی می‌شود.

امانی با بیان اینکه با توضیح فوق مشخص است که حجم کلی آموزش قرآن،‌دینی و عربی در مجموع یک ساعت کم شده است و البته این در شرایطی است که درس‌های جدید در جدول دروس مدرسه‌ای وارد شده است که می‌توان به دروس کار و فناوری، درس تفکر، مهارت‌های زندگی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کاهش ساعات دروس تنها مختص به درس دینی، قرآن و عربی نیست،‌ اضافه کرد: درس زبان و ادب فارسی از 70 ساعت به 67 ساعت،  زبان خارجه از 21 ساعت به 17 ساعت و ریاضیات از 64 به 57 ساعت کاهش داشته است و البته درس‌هایی مانند تربیت بدنی نیز از 21 ساعت به 24 ساعت افزایش داشته‌اند که این افزایش شامل یک ساعت در سال سوم متوسطه و 2 ساعت در پیش‌دانشگاهی است.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری با تأکید بر اینکه در دوره دوم متوسطه چند درس جدید ایجاد شده است، افزود: در گذشته درس هنر در این دوره وجود نداشت که اکنون اضافه شده است. درس مدیریت خانواده و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه کارآفرینی و تولید، انسان و محیط زیست و سلامت و بهداشت از جمله این دروس هستند.