۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
آیت الله مکارم:

دولت و مجلس از شوراها غافل نباشند

یکی از مراجع تقلید با تأکید بر حمایت دولت و مجلس از شوراها، گفت: دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند و در هر جایی که نیاز به تعامل و کمک به شوراها باشد باید با هم متحد شوند.
کد خبر : ۳۰۱۳۰۵
صراط: یکی از مراجع تقلید با تأکید بر حمایت دولت و مجلس از شوراها، گفت: دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند و در هر جایی که نیاز به تعامل و کمک به شوراها باشد باید با هم متحد شوند.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر چهارشنبه در دیدار مهدی چمران رئیس و تعدادی دیگر از اعضای شورای عالی استان‌های کشور، اظهار داشت: شوراها در اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و قرآن نیز اهمیت ویژه‌ای به مشورت داده است.

وی اضافه کرد: در تمام مسائل جامعه از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام دستور به مشورت داده تا اهداف زندگی دینی انسانها محقق شود.

استاد برجسته حوزه بر مشورت در امور مختلف تأکید کرد و بیان داشت: هر عملی که با مشورت انجام شود نتیجه خوبی دارد و کار شوراها از نظر اسلام پسندیده است.

وی گفت: هر شورایی در هر منطقه از تجربیاتی برخوردار است که اگر شورایی متشکل از اعضای شوراهای کشور تشکیل شود می‌توانند تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و کتاب‌هایی که توسط شوراها نوشته می‌شود بسیار غنی است.

آیت الله مکارم شیرازی، افزود: فایده تشکیل چنین شورایی این است که نمایندگان مردم با صدای واحد خواسته خود را از دولت و مجلس بخواهند.

نباید از طرف شوراها و شهرداری‌ها بر مردم ضعیف فشار وارد شود

وی بیان کرد: نباید از طرف شوراها و شهرداری‌ها بر مردم ضعیف فشار وارد شود و باید مردم را با فرهنگ شورا آشنا کرد تا بدانند که خدمات دهی به مردم با هزینه خود آنها امکان‌پذیر است.

این مفسر قرآن کریم در ادامه در توصیه به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، بیان کرد: ساخت و سازهای مزاحم چهره شهر را تغییر می‌دهد و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت دادن به مساجد و مراکز فرهنگی شهر، گفت: باید ساخت و سازها طوری باشد که سنت اسلامی در سطح شهر رعایت شود و سنت ایرانی و شرعی در ساخت و سازها نمایان باشد.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: نباید ساخت و سازها غرق در فرهنگ غرب شود.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس نباید از شوراها غافل باشند، بیان کرد: باید تعامل مستمری بین دولت و شوراها وجود داشته باشد و در هر جایی که نیاز به کمک باشد دولت و مجلس به شوراها کمک کنند.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: خدمات شوراها اطلاع رسانی شود تا مردم از اقدامات صورت گرفته آگاه شوند و بدانند که پول‌های گرفته شده در کجا هزینه شده است.

شوراها نباید گرفتار مسائل سیاسی باشند

وی همچنین خواستار تقویت مراکز دینی و فرهنگی شد و گفت: اگر به مراکز دینی اهمیت داده شود آرامش و امنیت افزایش می یابد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: شوراها نباید گرفتار مسائل سیاسی باشند و باید متعلق به عموم مردم باشند و در خدمت به مردم تلاش کنند.