۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹

آلمانی ها در تهران نیروگاه می سازند

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران از مجوز گرفتن آلمانی ها برای ساخت 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران خبر داد.
کد خبر : ۳۰۱۳۵۲
صراط: سید علی بربند مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت: آلمانی ها مجوز ساخت حدود 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی را در شمس آباد ،‌ ورامین و ملارد دریافت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی با اشاره به اینکه یکی از فرصت های بسیار خوبی که برای بهبود اقتصاد صنعت پیش آمده جذب سرمایه های خارجی است ، افزود:‌ خارجی ها استقبال زیادی از ساخت نیروگاه های خورشیدی در کشورمان کردند که آلمانی ها برای ساخت 500 مگاوات نیروگاه خورشیدی، زمین و مجوز های لازم را برای سرمایه گذاری گرفتند.

بربند اضافه کرد:‌ آلمانی ها برای عقد قرارداد خرید تضمینی برق با سازمان سانا (سازمان های انرژی های نو ایران) در حال مذاکره هستند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت : چون متقاضی سرمایه گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر زیاد شده است سازمان انرژی های نو ایران اندکی نرخ ها را کاهش داده که این موضوع مورد اختلاف سانا و آلمانی ها است و در این زمینه در حال حاضر مذاکره هستند.

وی زمان ساخت این سه نیروگاه خورشیدی را از زمان اغاز طرح 18 ماه اعلام کرد.

بربند با اشاره به توافقنامه ای که ایران با کره جنوبی به امضا رسانده است ، افزود: قرار است 50 مگاوات نیروگاه خورشیدی در ورامین ساخته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: دو قرارداد با کره جنوبی در محدوده توزیع برق استان تهران امضا شد که یکی در زمینه تبدیل کنتورهای صنعتی با قرائت از راه دور و دیگری تعویض تجهیزات فرسوده برای جلوگیری از تلفات بالا به خصوص ترانسفورماتورهای قدیمی که تلفات بالایی دارد از مفاد این دو قرارداد است.

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت سرمایه گذاری در این طرح از محل صرفه جویی سوخت انجام می شود ، افزود : بازپرداخت سرمایه گذاری با پرداخت سوخت یا صادرات برق صورت می گیرد.

بربند در پاسخ به این سوال که آیا برای تعویض ترانسفورماتورها از تولیدات داخلی استفاده خواهد شد با توجه به اینکه تولیدات داخلی پاسخگوی همه نیاز صنعت برق است ، گفت : سرمایه گذاران می توانند تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور و هم از خارج وارد کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان تهران از صنعتگران ،‌ مسئولان و پدافند غیر عامل خواست : در فرصتی که بعد از پسابرجام ایجاد شده است ، همه شرکت هایی که برای مذاکره با ایران می آیند مشکلی برای انتقال فناوری ندارند اما بر اساس دستور مقام معظم رهبری نباید تنها مصرف کننده محصولات ‌آنها باشیم بلکه فناوری روز دنیا را نیز وارد کنیم.

وی به فناوری ذخیره سازهای انرژی اشاره کرد و گفت:‌ این تکنولوژی در اختیار چند کشور است که با تولید باتری های در حجم کم و قدرت زیاد می توانند انرژی را ذخیره کنند.

بربند افزود : کشورهای دارای فناوری ذخیره سازی انرژی بازار خوبی ندارند اما ما می توانیم با انتقال این فناوری از آن در کشور استفاده کنیم تا به هاب و قطب منطقه تبدیل شویم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان تهران گفت :‌ این ذخیره سازها را می توانیم در کنار هر پست برق در نیروگاه های خورشیدی یا سایر نیروگاه ها قرار دهیم تا در زمان کم باری (نیمه شب) انرژی مورد نیاز در باتری ها ذخیره و در زمان نیاز استفاده شود.

وی افزود:‌ مسئولان پدافند غیرعامل نیز می توانند در زمان وقوع حادثه با استفاده از این ذخیره ساز های انرژی برای چند ساعت برق مورد نیاز منطقه آسیب دیده را تامین کنند.