۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
صفارهرندی:

مسببان دنیاطلبی مردم باید استغفار کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که مسبب دنیاطلبی مردم شدند باید استغفار کنند.
کد خبر : ۳۰۱۴۹۵

صراط: محمدحسین صفارهرندی شامگاه چهارشنبه در سلسله نشست‌های بزم اندیشه که با موضوع دشمن‌شناسی فرهنگی در محل موسسه خدمات مشاوره‌ای، پژوهش‌های اجتماعی و جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به انواع نفوذ گفت: نفوذ انواع مختلفی دارد از جمله امنیتی، نظامی، سیاسی و فرهنگی.

به گزارش فارس، وی ترور 72 تن از برجستگان کشور را نتیجه نفوذ امنیتی دانست و تصریح کرد: جنگ هشت ساله ما نمونه‌ای از عرصه نفوذ نظامی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نخست وزیر شدن عامل کددار آمریکا را نمونه نفوذ سیاسی دانست و ادامه داد: امروز کشور ما با تلاش دستگاه‌های امنیتی و نظامی در مقابل نفوذ امنیتی و نظامی مصون شده است و همچنین با حضور نهادهایی مانند شورای نگهبان نیز نفوذ سیاسی تقریباً امکان‌پذیر نیست.

صفارهرندی با اشاره به افرادی که سابقه خوب و انقلابی داشتند و زیر شکنجه‌ها مقاومت می‌کردند ولی امروز مواضعشان انقلابی نیست، یادآور شد: لازم نیست برای این افراد از صندوقچه پرونده بیاوریم که ایشان از قدیم منحرف بوده، بلکه این‌ها اغلب واقعاً انقلابی بودند اما بعداً از این مسیر جدا شدند، مانند زبیر که به تعبیری از اهل بیت (ع) بود اما بعداً توسط فرزندش منحرف شد.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان متوجه شدند که در عرصه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی نمی‌توانند نفوذ کنند، تصریح کرد: آن‌ها با محاسبات دقیق متوجه شدند که بسیاری از مشکلات آنها ناشی از نفوذ فکری و فرهنگی ایران در منطقه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان اینکه دشمنان متوجه شدند باید مسئله را ریشه‌ای حل کنند، گفت: در این مرحله روی موضوعاتی دست می‌گذارند که بیشترین تأثیر را داشته است؛ لذا در تحلیل عوامل اقتدار ایران سه عنصر اصلی را شناسایی کردند.

صفارهرندی ادامه داد: یکی از این عناصر ایدئولوژی و مکتب است که پیشرو و الهام‌بخش است و دائماً راه حل ارائه می‌کند. دومین عامل خلقی هستند که حاضر به فداکاری‌اند.

وی عامل سوم را داشتن پیشوا دانست و تاکید کرد: آن‌ها متوجه شدند ارتباط مردم با این رهبر، از جنس اعتقادات و ایمان است و نه صرفاً محبوبیت که برخی رهبران کشورهای دیگر دارند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این موجب شد تا دشمن فعالیت خود را معطوف به نوعی از نفوذ کند که تأثیرگذار بر این سه عرصه باشد.

صفارهرندی به مثالی اشاره کرد و گفت: این‌ها نمی‌توانند روی رهبری تأثیر بگذارند لذا در انتخابات اخیر دیدیم که تاکید می‌کردند این دوره انتخابات خبرگان اهمیت ویژه دارد و برای مقطع پس از رهبری برنامه‌ریزی می‌کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روش دیگر را تحریف شخصیت‌های نظام خواند و گفت: عده‌ای نسبت‌های غلط به امام راحل می‌دادند و مثلاً می‌گفتند امام اشتباهاتی نیز داشته است و یا ایشان بعد از ساقط کردن نظام فاسد پهلوی نباید حکومت تشکیل می‌داد.

صفارهرندی به تغییر سبک زندگی در اوایل دهه 70 اشاره و تصریح کرد: این مقوله از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی صورت می‌گرفت و الزاماً افرادی که این کار را انجام می‌دادند خائن نبودند، برخی در نماز جمعه می‌گفتند بعد از جنگ بگذارید مردم راحت باشند و یا اینکه باید در خیابان مانور تجملات بدهیم.

وی با قبول اینکه بعد از جنگ، سختی‌ها برداشته می‌شود، ادامه داد: اما وقتی مردم را دعوت به دنیا می‌کنید عوارضی دارد و تبدیل به سبک زندگی می‌شود؛ وقتی دنیاطلبی بیاید، از سوی دیگر ایثار، قناعت و خودکفایی از بین خواهد رفت.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: کسانی که مسبب دنیاطلبی مردم شدند باید استغفار کنند، وقتی یک نوع سبک زندگی ایجاد شد، یک نوع تفکر هم ایجاد می‌شود و این نگاه امروز می‌گوید چه اشکالی دارد برای رفع نیازهایمان دستمان را جلوی کفار دراز کنیم.

صفارهرندی با اشاره به شروطی که یک نشریه سلطنت‌طلب برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در ایران مطرح کرده بود، گفت: این نشریه می‌گوید اولاً حکومت باید تعهد بدهد که مالکیت خصوصی را محترم می‌شمارد، دوم باید حقوق بشر را به رسمیت بشمارد و سوم اینکه ولایت فقیه را حذف کند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این موضوعات قبلاً توسط نشریات ضدانقلاب مطرح می‌شد اما اکنون توسط عده‌ای در داخل بیان می‌شود، تصریح کرد: شخصی نزدیک به رئیس جمهور که ایشان مقدمه‌ای برای کتابش می‌نویسد اشاره می‌کند مشکلات ما به واسطه مقرراتی است که بعد از انقلاب برای خودمان ساخته‌ایم، ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و به این خاطر رابطه‌مان با آمریکا خوب نمی‌شود و به همین دلیل پیشرفت نمی‌کنیم!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص معرفی منبع برای شناخت مقوله نفوذ گفت: کتاب‌های دفتر پژوهش‌های کیهان با عنوان نیمه پنهان ماه را حتماً بخوانید.