۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰

کارگران شیرازی مقابل کارخانه چادر زدند

کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور استان فارس پس از سالهای تعطیلی، اخراج و بازنشسته شدن به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود در مقابل کارخانه چادر زدند.
کد خبر : ۳۰۱۵۱۳
صراط: کارگران بازنشسته کارخانه مخابرات راه دور استان فارس پس از سالهای تعطیلی، اخراج و بازنشسته شدن به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود در مقابل کارخانه چادر زدند.

به گزارش مهر، کارخانه مخابرات راه دور شیراز متولد سال ۵۳ در عرصه تولیدات الکترونیکی است که شاید بتوان پرمخاطب ترین کار این مجموعه را تولید بخش اول کارت سوخت عنوان کرد.

این مجموعه با حدود دو هزار کارگر از سال ۸۴ با مشکلاتی در بحث خصوصی سازی نادرست مواجه شد و در همان زمان نیز شروع به بازنشسته کردن بخش زیادی از مجموعه خود کرد.

تجمع کارگران مخابرات راه دور فارس در مقابل استانداری فارس تا سه سال پیش برای همه مردم شهر شیراز حرکتی عادی شده بود زیرا کارگران طلبکار هفته ای دو مرتبه در مقابل استانداری فارس تجمع می کردند و با روش های مختلف که آخرین آن استفاده از سوت های زمان بچگی بود اعتراض خود را به گوش مسئولین می رسانند.

کارخانه مخابرات راه دور با ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی تعطیل شد و امروز هم نتوانسته حقوق بازنشستگی یک هزار و ۲۲۶ نفر از کارگران خود را پرداخت کند.

طی چند ماه گذشته شایعه ای مبنی بر راه اندازی مجدد این مجموعه به گوش رسید اما با یک نگاه ساده به وضعیت کارخانه و بدهی های این مجموعه به راحتی متوجه خواهید شد که نه تنها امید به راه اندازی این مجموعه نیست بلکه باید به روزهای آینده چشم دوخت که شبانه با یک حرکت طبیعی سوله های این مجموعه نیز ریزش کند.

غیر از حق خودمان چیزی نمی خواهیم

اما یکی از معترضین که به همراه تعدادی دیگر از همکاران قدیمی خود در مقابل کارخانه چادر زده اند به خبرنگار مهر، گفت: طی حدود ۱۰ سال گذشته سختی های زیادی کشیدیم که نه تنها به خودکشی کارگر رسید حتی بسیاری از خانواده ها نیز ازهم پاشیدید.

غلامحسین روانبخش ادامه داد: چند سال طول کشید تا با بازنشستگی ما موافقت شد و با گذشت چند سال هم متاسفانه همچنان مطالبات قانونی ما را پرداخت نکرده اند.

وی با بیان اینکه هیچ چیز به غیر از حق خودمان را نمی خواهیم تاکید کرد: بدهی های بانکی، اجاره خانه های عقب افتاده و مشکلات دیگر زندگی برای تمامی این کارگران است اما صبر و مقاومت نیز اندازه دارد.

نگاه ما به کمک مسئولین امروز است

اما نماینده کارگران مخابرات را دور استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بدهی این مجموعه به بازنشستگان حدود ۳۰ میلیارد تومان است که طبق قانون باید خسارت نیز پرداخت شود.

هاشم شمشیری تصریح کرد: برخی از افراد موضوع راه اندازی مجدد کارخانه را مطرح می کنند اما این موضوع نیز برای جلوگیری از اعتراض کارگران است زیرا پرداخت بدهی های این مجموعه چندین سال زمان خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه هیچکس به دنبال غیر حق نیست تاکید کرد: جای تعجب است که همگان در این کشور با وضعیت این کارخانه آشنا هستند اما هیچکس نمی تواند مطالبات کارگران را از مسئولین امروز یا دیروز مخابرات راه دور بگیرد.

نماینده کارگران افزود: زندگی بر روی کارگران فشار می آورد حال اگر مسئولین نخواهند به این وضعیت رسیدگی کنند که دیگر به غیر از اعتراض راه دیگری نداریم.

شمشیری تاکید کرد: هزینه درمان بیماری، زندگی و... بسیار سنگین است به همین دلیل امروز چادر نشین شدیم تا بتوانیم مشکلات خود را به گوش مسئولین که البته در این اتفاقات نقشی نداشتند برسانیم تا آنها کمک کنند.