۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲

نظر ریاض و مسکو درباره یمن مشترک است

وزیر خارجه عربستان در سفر مسکو گفت: از موضع روسیه در حمایت از فلسطین براساس تشکیل دو کشور مستقل و پایتختی قدس شرقی برای فلسطین و همچنین اوضاع سوریه تقدیر می‌کنیم.
کد خبر : ۳۰۱۵۶۳
صراط: وزیر امور خارجه عربستان گفت با همتای روسش درباره سیاست های ایران در منطقه گفتگو کرده است.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مباشر عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی که به مسکو سفر کرده است در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: وزرای امور خارجه شورای همکاری با لاوروف گفتگویی راهبردی داشته اند. جلسات ما سازنده  بود و درباره مسائل مختلفی ایشان مطرح کردند گفتگو کردیم و این مطالب در بیانیه پایانی ذکر خواهد شد.
 
الجبیر گفت: ما کشور روسیه را همجوار به شمار می آوریم و با این کشور روابط تاریخی داریم. اعضای شورای همکاری با این کشور روابط دینی و منافع مشترک بسیاری دارند.
 
ما از مواضع روسیه درخصوص احترام به حاکمیت کشورها و اصل عدم مداخله در امور دیگران و همچنین اصل حسن همجواری تقدیر می کنیم.
 
وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: ما درباره امور بسیاری با وزیر امور خارجه روسیه توافق بعمل آوردیم که [تاکید بر]  اهمیت گسترش بازرگانی و سرمایه گذاری بین طرفین و افزایش رایزنی ها و هماهنگی در امور آموزشی و انرژی و فضا و امور دفاعی و افزایش تلاش برای مبارزه با تروریسم و افزایش رایزنی درخصوص چالشهای موجود در منطقه و جهان نمونه های آن است.
 
الجبیر گفت: اعضای شورای همکاری از موضع روسیه در حمایت از فلسطین برای یافتن راه حلی برای این مسئله براساس تشکیل دو کشور مستقل و پایتختی قدس شرقی برای فلسطین و همچنین اوضاع سوریه تقدیر می کنیم. ما و روسیه درباره اوضاع سوریه و اصل پایبندی به راه حل مسالمت جویانه براساس بیانیه ژنو یک و قطعنامه 2254 و اهمیت تثبیت آتش بس و تسهیل ورود کمک های بشر دوستانه به همه مناطق سوریه گفتگو کردیم.
 
ما درباره اوضاع عراق و لیبی و یمن گفتگو کردیم و دیدگاههای ما در این خصوص مشترک بود. بیانیه مشترکی که صادر خواهد شد شامل تفاصیل بیشتری در این خصوص خواهد بود. ما بر تمایل خود برای مبارزه با تروریسم از هرنوع و در هرکجا تاکید کردیم.
 
عادل الجبیر افزود: ما همچنین درباره [سیاست های] ایران و نگرانی اعضای شورای همکاری درخصوص اقدامات و مداخلات ایران در امور کشورهای منطقه و غیره و عملکرد منفی که ایران دارد و همچنین استقبال اعضای شورای همکاری از هرگونه تلاش برای تغییر رفتار ایران گفتگو کردیم.
 
جلسه ما کاملاً سازنده و ثمربخش بود و معتقدیم به کمک خدا منجر به هدایت روابط اعضای شورای همکاری با روسیه به سمت افق جدیدی خواهد شد.
 
الجبیر گفت: ما درخصوص فعال سازی سازوکار رایزنی و هماهنگی طرفین توافق کردیم. إن شاء الله این موضوع در نشست وزارتی که قصد داریم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار کنیم مورد موافقت قرار خواهد گرفت.
 
طرفین درخصوص برگزاری نشست آتی در سال 2017 در بحرین توافق کردند.
 
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی از سوی خبرنگاران گفت: اعضای شورای همکاری بی تردید تمایل دارند که با روسیه درخصوص چالشهای پیش روی منطقه کار کنند. روسیه در امور بسیاری نظیر یمن و عراق و لیبی و مقابله با تروریسم نقش مثبت ایفا می کند. فرصت هایی برای تامین منافع دو کشور و برای دو ملت درحوزه سرمایه گذاری و تجارت  وجود دارد.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجو، روسیه قدرت بزرگی است و نقش مهمی در عرصه بین المللی ایفا می کند و می توان برای یافتن راه حل بحران های موجود در منطقه با روسیه همکاری کرد و ما در این زمینه تلاش می کنیم. البته ما در دیدگاهها و مواضع مان اختلافاتی داریم. اما درخصوص مسائل بسیاری نیز دیدگاه مشترک داریم که فراتر از اختلافاتمان است. ما معتقدیم که حتی در امور مورد اختلاف نیز امکان رایزنی برای یافتن راه حلی که تامین کننده منافع طرفین باشد وجود دارد. به همین علت معتقدیم برگزاری این گونه جلسات بسیار مهم و به نفع امنیت منطقه و جهان است.