۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷

"فلوجه" در آستانه آزادسازی+تصاویر و نقشه

"فلوجه" به عنوان دومین شهر مهم الانبار بعد از "الرمادی" به دلیل نزدیکی به "بغداد"، به عنوان دروازه ورودی به مناطق غربی "الانبار" و نزدیکی به عتبات عالیات در عراق از اهمیت بالایی برخوردار است
کد خبر : ۳۰۱۶۰۹
صراط: ارتش و نیروهای مردمی عراق به دنبال کسب یک پیروزی مهم دیگر در استان "الانبار هستند و آن باز پس گیری شهر راهبردی و مهم "فلوجه" است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ارتش ونیروهای مردمی عراق از مدت های در حال انجام عملیات‌هایی مختلف برای آزادسازی شهرهای مختلف عراق هستند.در این میان نیروهای مردمی با تشکیل گروه هایی تحت عناوین مختلف پس از تسلط داعش بر بخش اعظم استان نینوای عراق و در واکنش به فتوای مراجع عراق برای جهاد خودکفایی به وجود آمدند وهدف آنها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان های مذهبی و مقابله با تهاجم گروه های تروریستی است.

از جمله پیروزی هایی که نیروهای مردمی عراق در نبردهای اخیر کسب کرده اند می توان به ضربات مهلکی که این نیروها به گروه های تروریستی در آمرلی، جرف الخصر، دیاله، تکریت و غیره اشاره نمود. اقدامی که آمریکایی ها با آن همه امکانات وادعای مبارزه با تروریسم موفقیتی کسب نکردند.


**مشخصات جغرافیایی "فلوجه"

 "فلوجه" شهری در استان الانبار عراق و در 69 کیلومتری باختر بغداد در کرانه رود فرات است. این شهر دارای حدود 326 هزار نفر جمعیت و در جاده بغداد مشرف به اردن قرار گرفته است. این شهر در عراق به شهر مسجدها نیز شهرت دارد و این به دلیل وجود 200 مسجد در فلوجه و روستاهای پیرامونش می‌باشد. "فلوجه" از قدیم از مراکز مهم اهل سنت در عراق بوده و دانشوران یهودی مهمی در  این شهر زندگی می‌کردند.




"الدیلم" قبیله‌ای در عراق است که اصل آن فارس بوده و ساکن استان الانبار هستند، در زمانی کومت صدام فلوجه از مناطق اصلی پشتیبانی رژیم بعث بود که بسیاری از افراد ارشد رژیم بعث از اهالی این شهر بودند و به همین دلیل گروه تروریستی داعش این شهر را از مناطق نظامی اصلی تروریستی خود قرار داد. گروه تروریستی داعش ماه ژوئن 2014 میلادی با عقب‌نشینی ارتش عراق از شهرهای مهم "موصل" و "فلوجه" زیرساخت‌های دولتی و منطقه‌ای هر دو طرف مرز سوریه و عراق را تحت کنترل درآورد.


موقعیت ژئوپولتیکی منطقه الانبار و شهر فلوجه به این علت از اهمیت بالایی برخوردار است که الانبار بزرگترین استان عراق محسوب می‌شود و دارای بیشترین قبایل در این کشور است. قرار گرفتن فلوجه در مسیر مواصلاتی به سوریه، اردن و دسترسی به عربستان؛ این شهر را از اهمیت راهبردی بالایی در بین شهرهای دیگر عراق برخوردار ساخته است.

"فلوجه" به عنوان دومین شهر مهم الانبار بعد از "الرمادی" به دلیل نزدیکی به "بغداد"، به عنوان دروازه ورودی به مناطق غربی الانبار و نزدیکی به عتبات عالیات در عراق از اهمیت بالایی برخوردار است لذا می توان گفت که در صورت آزادسازی فلوجه راه آزادسازی سایر توابع الانبار نیز هموار خواهد شد.



**اقدامات تروریستی بغدادی در عراق

پس از اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 بغدادی در منطقه ناامن فلوجه در حمله به یگان‌های آمریکایی مشارکت کرد و در آنجا با فرماندهان اسبق رژیم بعث عراق هم پیمان شد و جنگ‌های چریکی را مدیریت کرد و در همان دوران توسط آمریکایی‌ها دستگیر و راهی زندان شد.

 بغدادی در زندان های آمریکا با تروریست های مختلفی آشنا شد که قابلیت های مختلفی داشتند و  پس از آزادی مشکوکی که داشت از آنها برای عملیات های مختلف برای اهداف تروریستی خود در عراق استفاده کرد.

**فلوجه نخستین شهر تسخیری داعش در عراق

فلوجه نخستین شهری بود که داعش پس از ورود به عراق در ابتدای سال 2014 آن را تصرف کرد. نظامیان عراقی پس از حرکت از سه محور به سمت فلوجه منطقه عامریه این شهر را بستر نظامی اعلام کردند.

این منطقه نقطه آغازین عملیاتی نیروهای امنیتی انتخاب شده و نیروهای عراقی موفق به آزادسازی روستاهای البومناحی، البوهذال و مناطقی دیگری در جنوب و اطراف شهر فلوجه شدند. نیروهای مسلح عراق که شامل نیروهای مردمی، ارتش و پلیس می‌شوند و عشایر استان الانبار را نیز در میان خود دارند؛ موفق به پیشروی‌های گسترده در زمانی کوتاه در شمال و شمال غربی منطقه عامریه فلوجه شدند و از سه محور، مناطق " البودعیج"، "البوعاصی" و "منامی" را تحت کنترل خود قرار دادند که در این میان نیروهای عشایر توانستند صدها تروریست داعش را به هلاکت برسانند.





در این میان گروه‌های تروریستی داعش به دلیل خسارت‌های سنگینی که بر آنها وارد شد، با موشک و خمپاره مناطق مسکونی منطقه عامریه و مناطقی دیگر در حومه شهر فلوجه را هدف قرار دادند تا انتقام شکست‎های اخیر خود را بگیرند. لازم به‎ذکر است ارتش عراق تاکنون عملیات‌های متعددی جهت آزادسازی شهرهای عراق از جمله "فلوجه" آغاز کرده و می‎توان گفت به دلیل ترس و وحشت عمیق عناصر این گروه تروریستی، داعش در سراشیبی سقوط در غرب عراق قرار دارد که نمونه آن را می‌توان به مجازات‌های اعمال شده در بین عناصر این گروه تروریستی به دفعات مشاهده کرد.

در این میان فتواهای عجیبی از میان این گروه تروریستی مشاهده می‌شود که از نمونه‎های آن می‎توان به حرام شمردن خروج از جبهه‌های نبرد به‎دلیل ترک مبارزه با مردم عراق و به بهشت نرفتن    اشاره کرد.


**اهمیت پاکسازی "فلوجه"

شهر "فلوجه" پایتخت فکری گروه‌های تروریستی است و می توان گفت آزادسازی آن ضربه مهلکی به گروه تروریستی داعش و تکفیری‌ها را در عراق و سوریه وارد می‎کند. این شهر موضع اصلی تفکرات تکفیری "القاعده"، "جیش‌المجاهدین" و "النقشبندیه " و "داعش"  است و به علاوه رگ اصلی تروریست‌های تکفیری در عراق است که با قطع این شریان شک هولناکی به این گروه تروریستی- تکفیری وارد شده و "فلوجه" در آستانه آزادسازی قرار می‌گیرد.

همزمان با عملیات آزادسازی فلوجه از شش محور که با مشارکت بیش از 50 هزار نیروی نظامی متشکل از ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق طی کمتر از 48 ساعت رزمندگان موفق شدند مناطق حاشیه‌ای شهر فلوجه همچون "الکرمه" و "صقلاویه" تحت کنترل و سیطره خود درآورند و تلفات سنگینی به گروه‌های تکفیری وارد کنند.


**فرار دسته جمعی داعشی ها از "فلوجه"

با ادامه پیشروی های گسترده نیروهای امنیتی و مردمی عراق به سمت فلوجه، تروریست های داعش با خسارت های سنگین در حال ترک برخی مناطق هستند و آزاد سازی فلوجه در این صورت آسان تر خواهد بود. ارتش عراق با حملات گسترده هوایی و زمینی  و تلفاتی که به داعشی ها وارد کرده است، موجب  رعب و وحشت این گروه تروریستی شده به گونه ای که آنها قصددارند با بمب گذاری خودرو ها و کشتن زنان و کودکان قدری از خسارات وارده به خود را جبران کنند.


**تامین منافع آمریکا درشهرهای عراق

هدف آمریکا در عدم مبارزه با داعش به شکست کشاندن عملیات  آزادسازی شهرهای مختلف  "الانبار" و بازیابی روحیه از دست رفته گروه‌های تکفیری و داعش پس از شکست‌های پیاپی در "تکریت" (استان صلاح‌الدین) است.

آمریکایی‌ها با حمایت‌های مالی از داعش قصد تقویت این گروه تروریستی در فلوجه‌ و شهرهای مهم عراق را دارند و در صورت شکست داعش در شهرهای عراق، آمریکایی‌ها از دستیابی به اهداف خود در عراق بازمی‎مانند.


**سخنان سید حسن نصرالله در سالگرد عید مقاومت

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مراسم سالگرد عید مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان  طی سخنانی گفت: پایان عمر داعش نزدیک است. رویدادهای اخیر  عراق و سوریه نشان از پیروزی و نزدیک شدن  به پایان عمر داعش بشارت می دهد و این وعده الهی بوده که انشاءالله با یاری خداوند و مقاومت مردم عراق و سوریه محقق خواهد شد.

**مقاومت ملت عراق در جهت آزادی عراق

دولت عراق با آزادسازی شهرهای مختلف نشان داد که با اتکا به توان نیروهای امنیتی و مردمی خود می‌تواند بدون تکیه بر حضور نظامیان آمریکایی‌ در عراق به اهداف خود برسد.

 در این میان کاخ سفید با دخالت‌های نظامی و تزریق منابع مالی و نظامی از طریق کشورهایی چون عربستان، ترکیه، قطر و امارات می‌خواهد جلوی شکست‌های گروه‌های تروریستی حاضر در عراق را بگیرد ؛ اما  دولت و ملت عراق با توکل به خدا و مقاومت می‌توانند اهداف ایالات متحده و مرتجعین عرب منطقه را به شکست بکشانند .


و مقاومت همچنان ادمه دارد...