۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
یک اقتصاددان:

روحانی بگوید "ببخشید"

یکی از اقتصاددانان و نظریه‌پردازان کشور با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور بعد از توافق گفت «در روز اجرا همه تحریم‌ها لغو و (نه تعلیق) می‌شود» گفت: الان روحانی بیاید و بگوید که ببخشید آن زمان گفتم «و نه تعلیق» خیال می‌کردم همه لغو می‌شود.
کد خبر : ۳۰۱۶۴۵
صراط: یکی از اقتصاددانان و نظریه‌پردازان کشور با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور بعد از توافق گفت «در روز اجرا همه تحریم‌ها لغو و (نه تعلیق) می‌شود» گفت: الان روحانی بیاید و بگوید که ببخشید آن زمان گفتم «و نه تعلیق» خیال می‌کردم همه لغو می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی در مصاحبه فارس، با بیان اینکه برجام نقطه مثبت هم دارد، اظهار کرد: بالاخره غرب را متقاعد کردیم که ولو در روی کاغذ، بخشی از تحریم‌ها را تعلیق یا لغو بکنند که این خودش خوب است اما در اینجا ما نباید فقط مثبت‌ها را ببینیم بلکه منفی‌ها را باید تحلیل کنیم که آیا این منفی‌ها قابل قبول هستند یا نه.

وی با اشاره به اینکه رفع تحریم‌های اولیه آمریکا در برجام اصلاً بحث نشده است، تصریح کرد: این مسأله یعنی اینکه تحریم‌های اولیه آمریکا سر جای خود باقی می‌ماند.

اقتصاددان و نظریه‌پرداز کشور در تعریف این نوع تحریم‌ها عنوان کرد: این تحریم‌ها مربوط به مؤسسات یا اشخاص حقیقی یا حقوقی آمریکایی و برخی شرکت‌ها می‌شود که بیشتر از 50 درصد از سهام آنها برای آمریکایی‌هاست که خیلی از شرکت‌های جهان یا مدیر یا هیأت مدیره آنها آمریکایی هستند و اینها خود به خود در همه تحریم‌هایی که صورت گرفته باقی می‌مانند.

عبدالملکی تحریم چرخه دلار را از دیگر نقاط منفی برجام دانست و گفت: چرخه دلار را ما برای چه احتیاج داریم؟ چون یک سری کشورهای دنیا با دلار مبادله می‌کنند اگر آن از تحریم خارج نشود خیلی از کشورها حاضر نمی‌شوند با ما تجارت کنند، البته راه‌های جایگزین دارند اما در برجام اصلاً راجع به رفع تحریم چرخه دلار صحبت نشده که آمریکا ملزم باشد در قبال توافق هسته‌ای این تحریم را بردارد.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد به بلوکه شدن بخش قابل توجهی از دارایی‌های ایران اشاره کرد و افزود: این دارایی‌های بلوکه آزاد نمی‌شود در حالی که گفته می‌شد ما به دارایی‌هایمان دسترسی پیدا می‌کنیم اما این چنین نشد و همه این‌ موضوعات در رابطه با تحریم‌ها مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش زیادی از تحریم‌ها به صورت موقت متوقف می‌شود و لغو نشده است، بیان کرد: در واقع این عبارت که «همه تحریم‌ها در روز اول اجرای برجام لغو می‌شود» در داخلش سه تا حرف غلط اگر نخواهیم بگوییم، دروغ وجود دارد.

عبدالملکی تاکید کرد: حرف غلط اول همه تحریم‌هاست که در برجام به 50- 40 درصد از تحریم‌ها اصلاً پرداخت نشده، حرف غلط دوم این است که در روز اجرا کلیه تحریم‌ها لغو می‌شود که بخش زیادی از آن مربوط به هشت سال و برخی نیز مربوط به 10 سال بعد است و سوم اینکه تحریم‌ها به صورت موقت متوقف شده و لغو نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه این محورها باید به مردم توضیح داده شود، ادامه داد: وقتی با بعضی از مدافعان برجام راجع به محقق نشدن فرمایشات 9 بندی رهبر معظم انقلاب صحبت می‌کنیم که چرا برخی از شروط ایشان مخصوصاً در زمینه لغو کلیه تحریم‌ها اجرایی نشده است، می‌گویند «در برجام طرف مقابل تعهد نکرده بود که همه تحریم‌ها را لغو کند» و متأسفانه بخش زیادی از این مسأله مربوط به بحث تعلیق و توقف موقت است.

اقتصاددان و نظریه‌پرداز کشور به مصاحبه عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه دولت یازدهم در گفت‌و گوی ویژه تلویزیون اشاره کرد و گفت: در این برنامه وقتی مجری از عراقچی در مورد نقض نامه رهبری سؤال کرد، او پاسخ داد: «برجام به لحاظ گفته‌های نامه رهبری نقض شده ولی به لحاظ متن برجام نقض نشده» اینک ما می‌گوییم به لحاظ گفته‎های نامه رهبری آنها (5+1) باید نسبت به لغو همه تحریم‌ها تضمین بدهند که در نتیجه چنین چیزی حاصل نشده است.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه رئیس جمهور کشور بعد از توافق برجام در 23 تیرماه سال گذشته در گفت‌و گوی زنده تلویزیونی با مردم صحبت کرد و گفت «در روز اجرا همه تحریم‌ها لغو و نه تعلیق می‌شود» و «نه تعلیق» را با تاکید بسیار بیان کرد، افزود: الان روحانی بیاید و بگوید که ببخشید آن زمان من گفتم «و نه تعلیق» چرا که نمی‌دانستم و خیال می‌کردم همه لغو می‌شود، بعداً متوجه شدم که در متن برجام بخش زیادی از تحریم‌ها تعلیق و قانونش سر جای خودش باقی می‌ماند و می‌تواند بعداً به حالت اول تحریم برگردد.
برچسب ها: صراط روحانی تحریم
نظرات بینندگان
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
من به ایشان رای ندادم ولی حالا فرض کنید ایشان بباید و بگوید ببخشید چی حل میشود. بابا به فکر مردم باشید وگرنه صد تا این غلط کردن ها هم بدرد مردم نمیخورد. حفوقهای آنچنانی میگیرید و فقط دنبال تنش های سیاسی هستید، خدایی چه جوری میخواهید جواب مردم را بدهید آن دنیا، شما که خیلی به آن دنیا اعتقاد دارید جون خودتان البته.