۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱

ایوبی: دو جایزه کن موفقیت بزرگی است

جلسه کارگروه سینمایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) صبح سه‌شنبه ۵ خرداد با حضور رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) و مدیران کل ارشاد استان‌های عضو کارگروه در سازمان سینمایی برگزار شد.
کد خبر : ۳۰۱۶۵۴
صراط: جلسه کارگروه سینمایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) صبح سه‌شنبه ۵ خرداد با حضور رئیس سازمان سینمایی، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام‌رضا(ع) و مدیران کل ارشاد استان‌های عضو کارگروه در سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش فارس،‌ بابک رضایی گفت: مدیران حوزه ستادی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در سال گذشته در همه استان‌های برگزار‌کننده حضور پیدا کردند. رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیر بنیاد سینمایی فارابی در استان یزد، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در استان گلستان، علیرضا رضاداد و حیدر خلیلی مشاور ارشد سازمان سینمایی در استان لرستان حاضر شدند و از نزدیک در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفتند.

دبیر کارگروه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) تاکید کرد: مهم‌ترین بخش این جشنواره انعکاس پیدا کردن فراخوان به صورت گسترده است. ما تاکنون فراخوان چهاردمین جشنواره بین‌ المللی امام رضا (ع) را در سایت سازمان سینمایی، انجمن‌های تخصصی و سازمان‌های وابسته منتشر کرده ایم.

وی درباره اقدامات انجام گرفته عنوان کرد: طی جلساتی که ما مدیران ارشد موسسه فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران داشتیم 10 اثر مناسب جشنواره شناسایی شد که از طریق این مراکز در اختیار جشنواره قرار می‌گیرند.

رضایی افزود: ما جلساتی هم با صنوف مستندسازان و انیمیشن‌سازان داشتیم که در آنها هم پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) مطرح شد. از جمله پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های تخصصی و پژوهشی در کنار جشنواره با عناوینی همچون «پژوهش در سینمای مستند»، «اهمیت گفتار متن در مستند و اجرای آن»، «از ایده تا تولید»، «آسیب‌شناسی سینمای دینی»، «بررسی نحوه نمایش تصویر معصوم در فیلم» و... .

نماینده سازمان سینمایی در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) یادآور شد: مستندسازان و انیمیشن‌سازان در این جلسات اعلام آمادگی کردند که از نظر تخصصی و فنی این کارگاه‌ها را می‌توانند برگزار کنند. ایجاد بازار برای فروش آثار تولید شده و صندوق مشارکت رضوی به عنوان پشتوانه ای برای تولیدات سینمایی با مضمون رضوی هم از پیشنهادات دیگری بود که در این جلسات مطرح شد.

وی ادامه داد: با صدا و سیما هم جلساتی برای مشارکت و همکاری بیشتر برگزار کردیم و قول‌های مساعدی از مدیران گرفتیم. سعید سرابی،‌مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی مدت‌هاست که پیگیر برگزاری جشنواره فیلم‌های بلند رضوی است. در صحبتی که با بنیاد فارابی داشتیم مشخص شد پنج یا شش اثر هستند که آمادگی لازم برای آغاز این جشنواره را دارند تا جشنواره‌ فیلم‌های بلند رضوی آغاز به کار کند و در سال 2017 که قرار است مشهد به عنوان پایگاه جهان اسلام شناخته شود ما آمادگی برگزاری این جشنواره در سطح وسیع‌تری را داشته باشیم.

رضایی در انتقاد به عملکرد دوره پیشین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) گفت: استنباط شخصی‌ام این است که در دوره قبلی نگرش ملی در این جشنواره محقق نشد و دست‌اندرکاران نگاه استانی به برگزاری این  جشنواره داشتند. در حالی که جشنواره‌هایی همچون مدافعان حرم یا چلچراغ با انعکاس بیشتری برگزار شدند. حضور در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم باید در نظر گرفته شود.

سید جواد جعفری در ادامه این جلسه با تشکر از سازمان سینمایی و حاضران بیان کرد: قرار است موضوع جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) گستردگی پیدا کند و به فرهنگ اهل بیت بپردازد نه فقط امام رضا (ع). از طرف دیگر در دیداری که با مدیران صدا و سیما داشتیم این پیشنهاد مطرح شد که بخش رادیو را به جشنواره تله فیلم‌های رضوی اضافه کنیم و جشنواره رادیو و تلویزیون را با هم برگزار کنیم. فکر می‌کنم این اقدام به رشد جشنواره کمک مخواهد کرد.

وی تاکید کرد: امیدوارم امسال هم مدیران مانند دوره قبلی در مراکز برگزارکننده حضور پیدا کنند چون حضورشان موجب دلگرمی و انگیزه بیشتری برای برگزارکنندگان است. امام رضا (ع) می‌فرمایند: بعد از ایمان به خدا خدمت به مردم بالاترین کار است. به اعتقاد من یکی از ارکان خدمت به مردم انجام کار فرهنگی است. امام می‌گویند همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های یک جامعه از فرهنگشان نشات می‌گیرد. بنابراین چه خدمتی بالاتر از خدمت فرهنگی به جامعه. مخصوصا که مقام معظم رهبری تاکید داشتند اگر می‌خواهید مفاهیم ماندگار شوند از ابزار هنر استفاده کنید که سینما از همه آنها ماندگارتر است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) با بیان این‌که باید تلاش کنیم تا جشنواره چهاردهم حداقل یک گام از جشنواره سیزدهم جلوتر باشد عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم تا محتوای آثار رضوی باشد چون در برخی موارد شاهد بودیم آثاری انتخاب شدند که محتوای آنها ارتباط کمی با موضوع رضوی داشت. از طرف دیگر جشنواره باید خروجی داشته باشد یعنی ما باید بتوانیم خروجی جشنواره را در اختیار مردم قرار دهیم. آخرین موضوع این‌که به اختتامیه جشنواره باید از هم اکنون بیاندیشیم تا سطح برگزاری جشنواره بالا برود.

سعید سرابی مدیر کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی درباره برگزاری جشنواره فیلم‌های بلند رضوی گفت: ما در حال حاضر آمادگی برگزار کردن جشنواره فیلمنامه‌های بلند رضوی را داریم و پیشنهاد می‌کنیم که بنیاد سینمایی فارابی از ساخته شدن آثار برتر حمایت کند تا جشنواره فیلم‌های بلند رضوی هم بتواند از این محصولات استفاده کند.

وی افزود: از طرف دیگر به نظرم باید مراسمی برای تجلیل از فیلمسازان فیلم‌های دینی برگزار شود و مروری بر آثار آنها انجام شود تا ما آمادگی بیشتری برای سال 2017 پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا حنان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان درباره برگزاری جشنواره تلویزیون رضوی در این استان گفت: اگر صدا و سیما از ما حمایت نکند ما امکان برگزاری این جشنواره را نخواهیم داشت به این دلیل که تمامی آثار در این حوزه در اختیار این سازمان است. البته رایزنی‌هایی با صدا و سیما انجام شده و ما منتظر نتیجه آن هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان درباره برگزاری جشنواره پویانمایی رضوی در این استان بیان کرد: بر ساخت انیمیشن نیازمند هزینه، زمان و آموزش است، بنابراین باید آموزش‌های تخصصی و با کیفیتی در طول جشنواره انجام شود و برگزاری کارگاه‌ها برای ما در اولویت هستند. چون تا زمانی که کمیت اتفاق نیافتد،‌ نمی‌توانیم به کیفیت برسیم.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم بخش تقدیر از رسانه‌هایی که جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) را حمایت می‌کنند را هم در برنامه جشنواره در نظر بگیریم. همچنین ما می‌توانیم از شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور نیز برای اطلاع‌رسانی بیشتر این جشنواره کمک بگیریم. در نهایت فکر می‌کنم اگر وزارت کشور از استانداران بخواهد که در برگزاری این جشنواره به ما کمک کنند اتفاق بسیار بهتری خواهد افتاد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان تاسیس رشته انیمیشن در یکی از هنرستان‌ها و دانشگاه‌های این استان را از دستاوردهای این جشنواره دانست و تاکید کرد: این ظرفیت هم می‌تواند به برگزاری بهتر این جشنواره کمک کند.

علی غیاثی ندوشن با تاکید بر این‌که باید منابع مطالعاتی و پژوهشی پیرامون زندگی امام رضا (ع) را بیشتر در اختیار هنرمندان قرار دهیم عنوان کرد: متاسفانه به علت خلاء ما در این زمینه فیلم‌هایی که درباره امام رضا (ع) ساخته می‌شوند بیشتر به مباحث سطحی می‌پردازند و از توجه به مسائل مهم‌تری همچون معارف، زندگی و سخنان امام هشتم باز می‌مانند.

وی افزود: همچنین پیشنهاد می‌کنم که تندیس یکسانی برای همه جشنواره‌های رضوی طراحی شود و در اختیار استان‌های برگزارکننده قرار بگیرد.

علیرضا رضاداد درباره نحوه برگزاری این جشنواره بیان کرد: ما در فضاهای مجازی بسیار غیرفعال هستیم، به نظرم باید مردم را بیشتر با خودمان درگیر کنیم. تاکنون چند جشنواره فیلم‌های موبایلی برگزار شده و فکر می‌کنم اگر بخشی را به فیلم‌های موبایلی مردم اختصاص دهیم مخاطبانمان را بیشتر درگیر خواهیم نمود.

وی افزود: البته ما باید جامعه هنری را هم نسبت به این موضوع حساس کنیم و دغدغه‌هایمان را به آنها منتقل کنیم تا به اولویت هنرمندان تبدیل شود. از جریان رسانه‌ها نباید غافل شویم مخصوصا چند برنامه سینمایی در تلویزیون و رادیو که مخاطبان آن اهالی فرهنگ و هنر هستند.

مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی کشور با تاکید بر این که باید گروه‌های در حال تولید انیمیشن در کشور شناسایی و ارتباط با آنان شکل بگیرد گفت: در حال حاضر 500 گروه فعال تولید انیمیشن در کشور داریم که بسیاری از آنها بدون آنکه بازار ویژه ای برای تولیداتشان وجود داشته باشد در حال ساخت انیمیشن هستند. ما می‌توانیم توجه آنها را به موضوعات مد نظر این جشنواره جلب کنیم. از طرف دیگر برای آنکه جریان پایداری در تولید فیلم‌های بلند سینمایی با موضوع رضوی شکل بگیرد نیازمند آن هستیم که فعالان عرصه سینما را با موضوعات جشنواره امام رضا (ع) درگیرتر کنیم تا هر سال بتوانیم با تعداد قابل توجهی فیلم این جشنواره را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: در فضای مجازی و در کانال‌های تلگرامی باید فعال تر باشیم و در اشاعه این فرهنگ بیشتر بکوشیم. حتی می‌توانیم فیلم‌های کوتاه برگزیده دوره های پیشین را در این فضای مجازی منتشر کنیم.

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به سفر اخیرش به جشنواره بین المللی فیلم کن گفت: اتفاقی که در جشنواره فیلم کن برای سینمای ایران افتاد باعث افتخار ماست. این‌که از هفت جایزه اصلی این جشنواره دو جایزه اش به سینمای ایران تعلق بگیرد، نه فقط موفقیتی برای فیلم«فروشنده»، بلکه موفقیتی برای سینمای ایران است.

وی عنوان کرد: گرفتن این دو نخل طلا، تصویری از ایران به جهان مخابره می کند که هر چقدر هم برای آن هزینه کنیم باز هم کم است.

ایوبی تاکید کرد: رئیس جشنواره بین المللی فیلم کن با ورود اصغرفرهادی گفت ایران کشور بزرگ سینمای جهان است. واقعا شنیدن چنین تعریفی جای افتخار دارد. در حال حاضر نام شهاب حسینی در رتبه بندی(رنکینگ) فضای مجازی در کنار نام کسانی همچون اوباما رئیس جمهور آمریکا بالا رفته و چهارم شده است. باید به قرار گرفتن نام هنرمند ایرانی در این سطح افتخار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه افزود: یادمان باشد که ما در حال برگزاری جشنواره فرهنگی هنری هستیم و برگزاری این جشنواره آداب و استانداردهایی دارد. فیلمسازان و اهالی سینما این آداب را بهتر از من و شما می‌دانند. بنابراین بهتر است که ما از حضور اهالی فرهنگ و هنر در کنار خودمان استفاده کنیم چرا که گاهی پیش آمده بسیار هزینه کرده ایم و از نظر خودمان جشنواره عالی برگزار کرده ایم اما نتیجه معکوس داشته و هنرمندان راضی نبوده اند.

وی درباره ارتباط با موسسات وابسته به سازمان سینمایی عنوان کرد: من به همه مدیران این سازمان ها اعلام کرده ام که با شما همکاری کند. بودجه هم در اختیارشان قرار داده ایم اما بهتر است خود شما با آنها ارتباط بگیرید.

ایوبی تاکید کرد: تجربه نشان داده سفارش تولید برای جشنواره نتیجه خوبی در برندارد. فیلم‌هایی که به صورت طبیعی تولید می‌شوند آثار قابل اعتنا تری هستند. بنابراین باید سعی کنیم طور دیگری وارد این جریان شویم. ما امسال چهار میلیارد تومان فقط برای تولید فیلمهای کوتاه حرفه ای در نظر گرفتیم بنابراین خود شما باید این مطالبه را داشته باشید که در رابطه با موضوعات مورد علاقه شما فیلم ساخته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با برگزاری کارگاه‌ها بسیار موافق هستم و به نظرم جوانان استان‌های شما باید بتوانند از حضور اساتیدی بهره مند شوند که فکر می‌کنند دسترسی به آنها سخت است. با طراحی تندیس‌های یکسان کاملا موافق هستیم و با سازمان صدا و سیما برای همکاری بهتر و بیشتر گفت‌وگویی خواهم کرد.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: باید به فضای مجازی که این روزها همه را با خود درگیر کرده اهمیت دهیم و سعی کنیم منابع مطالعاتی خوبی پیرامون زندگی امام رضا (ع) در اختیار فیلمسازان قرار دهیم.