۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

مجلس دهم آغاز به کار کرد +جزئیات

مراسم افتتاحیه مجلس دهم دقایقی پیش با حضور رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه و جمعی از مقامات بلندپایه کشوری و لشکری و منتخبان ملت آغاز شد.
کد خبر : ۳۰۱۶۹۵

صراط: مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی لحظاتی پیش با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از مقامات لشکری و کشوری در صحن علنی مجموعه بهارستان آغاز شد.

به گزارش فارس، مقامات ارشد نظامی، انتظامی و لشکری کشور، اعضای هیأت دولت و معاونان رئیس‌جمهور، فقها و حقوقدانان شورای نگهبان، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری، فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، خانواده و همسران شهدای هسته‌ای و همچنین خانواده برخی از شهدای مدافع حرم، رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور، نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، استانداران و سفرای کشورهای خارجی و رئیس نمایندگی‌های کشورهای خارجی نیز برای حضور در این مراسم دعوت شده‌اند.

در این مراسم پس تلاوت آیات 35 تا 42 سوره مبارکه شورا، ابتدا پیام مقام معظم رهبری برای مجلس دهم قرائت می‌شود و سپس عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس دهم ارائه می‌دهد.

سپس مراسم تحلیف منتخبین ملت برگزار می‌شود و منتخبین باید طبق اصل 67 قانون اساسی سوگند یاد کنند.

متن سوگند بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«من‏ در برابر قرآن‏ مجید، به‏ خدای‏ قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ و با تکیه‏ بر شرف‏ انسانی‏ خویش‏ تعهد می‏‌نمایم‏ که‏ پاسدار حریم‏ اسلام‏ و نگاهبان دستاوردهای‏ انقلاب‏ اسلامی‏ ملت‏ ایران‏ و مبانی جمهوری‏ اسلامی‏ باشم‏، ودیعه‌ای‏ را که‏ ملت‏ به‏ ما سپرده‏ به عنوان‏ امینی‏ عادل‏ پاسداری‏ کنم‏ و در انجام وظایف‏ وکالت‏، امانت‏ و تقوی‏ را رعایت‏ نمایم‏ و همواره‏ به‏ استقلال‏ و اعتلای کشور و حفظ حقوق‏ ملت‏ و خدمت‏ به‏ مردم‏ پایبند باشم‏،  از قانون‏ اساسی‏ دفاع‏کنم‏ و در گفته‏‌ها و نوشته‏‌ها و اظهارنظرها، استقلال‏ کشور و آزادی مردم‏ و تأمین‏ مصالح‏ آنها را مد نظر داشته‏ باشم‏.»

نمایندگان‏ اقلیت‌های‏ دینی‏ این‏ سوگند را با ذکر کتاب‏ آسمانی‏ خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی‏ که‏ در جلسه‏ نخست‏ شرکت‏ ندارند، باید در اولین‏ جلسه‏‌ای‏ که حضور پیدا می‏‌کنند، مراسم‏ سوگند را به‏ جای‏ آوردند.

در این جلسه، هیأت رئیسه سنی اداره مجلس را ‌تا ‌زمان انتخاب هیأت رئیسه موقت ‌در دست می‌گیرد.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، 2 نفر از مسن‌ترین نمایندگان مجلس به عنوان رئیس و نایب رئیس و 2 نفر از جوان‌ترین نمایندگان به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی مجلس تعیین می‌شوند که وظایفی مانند ‌اداره جلسه افتتاحیه، ‌انجام مراسم تحلیف و اجرای انتخابات هیأت رئیسه موقت و تعیین شعب 15 گانه را بر عهده دارند.

بیش از 300 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی از جمله خبرنگاران شبکه‌های مختلف خارجی مراسم افتتاحیه مجلس دهم را پوشش خبری می‌دهند.

منتخبین مجلس دهم ‌‌پس از استماع پیام مقام معظم رهبری و گزارش وزیر کشور و ادای ‌سوگند، ‌با حضور در مرقد امام‌خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدا تجدید میثاق می‌کنند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز