۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

اولین شایعات از دستیار هوشمند اپل

ظاهرا دستیارهای صوتی جدیدترین مد دنیای دیجیتال هستند. پس از آمازون و گوگل این بار نوبت به غول دیگری از صنعت تکنولوژی جهان یعنی اپل است که آغازگر شایعات درباره گجت جدید خود باشد.
کد خبر : ۳۰۱۷۴۸
صراط: ظاهرا دستیارهای صوتی جدیدترین مد دنیای دیجیتال هستند. پس از آمازون و گوگل این بار نوبت به غول دیگری از صنعت تکنولوژی جهان یعنی اپل است که آغازگر شایعات درباره گجت جدید خود باشد.

 به گزارش تسنیم، ظاهرا دستیارهای صوتی جدیدترین مد دنیای دیجیتال هستند. پس از آمازون و گوگل این بار نوبت به غول دیگری از صنعت تکنولوژی جهان یعنی اپل است که آغازگر شایعات درباره گجت جدید خود باشد.

در روزهای گذشته بود که اولین گمان ها درباره تلاش اپل برای ارائه محصولی مشابه با دستیارهای صوتی دو رقیب خود مطرح شدند و حالا شایعات اولیه درباره مشخصات این محصول نیز منتشر شده اند.

چند هفته پیش کمپانی آمازون اولین دستیار صوتی هوشمند خود را با نام Echo معرفی کرد. این گجت جدید در واقع وسیله ای است که با استفاده از اینترنت و هماهنگ شدن با سایر دستگاه های کاربران از جمله تلفن هوشمند، تبلت و رایانه، به مدیریت برنامه های روزانه آنها پرداخته، خانه های آنها را با استفاده از لوازم خانگی هوشمند کنترل کرده و در برخی موارد به سوالات آنان نیز پاسخ می دهد. این وسیله به شدت مورد توجه طیف گسترده ای از کاربران قرار گرفت و همین باعث آغاز گمانه زنی ها درباره تلاش سایر شرکت ها برای معرفی محصولاتی مشابه شد.

گوگل به سرعت به این گمانه ها پاسخ داد و در کنفرانس I/O 2016 خود از دستیار هوشمند اختصاصی با نام Google Home پرده برداری کرد. این وسیله نیز دارای قابلیت های مشابهی با Echo آمازون است و پشتیبانی موتور جست و جوی قدرتمند گوگل نقطه قوت اصلی آن به حساب می آید که باعث می شود بتواند به سوالات متعددی پاسخ دهد.

اما حالا مشخص شده که سومین ضلع این مثلث اپل است. قابل پیش بینی بود که اپل حرکات گوگل و آمازون را بدون پاسخ نخواهد گذاشت اما آنچه چندان قابل پیش بینی نبود سرعت این عکس العمل کوپرتینویی هاست. در حالی که چند ساعت قبل گزارش هایی مبنی بر استفاده دستیار صوتی هوشمند اپل از یک بلندگو و میکروفون منتشر شدند، انتظار می رفت اپل ویژگی های دیگری برای خاص کردن دستگاه خود به کار بگیرد تا بتواند از آنها به عنوان اهرمی برای تشویق کاربران به خرید این محصول استفاده کند. ظاهرا این تصور چندان هم دور از ذهن نبوده چون آخرین خبرها نشان دهنده استفاده از یک دوربین برای ویژگی تشخیص چهره نیز می باشند.

دستیار صوتی اپل قادر خواهد بود به کمک تکنولوژی تشخیص چهره، مکالمه را با هر کاربر بر اساس سلایق شخصی او آغاز کند و همچنین محیط خانه و یا اتاق را بر اساس علاقه های هر شخص به صورت جداگانه تنظیم کند. درباره زمان عرضه این دستگاه تمام پیش بینی ها بر انتهای سال 2016 یا میانه سال 2017 توافق دارند اما مشخص نیست پشت درهای بسته آزمایشگاه های اپل چه اتفاقاتی در حال رخ دادن هستند و شاید زمان دیگری به جز این دو تاریخ شاهد رونمایی از iAssistant (یا اسمی مشابه آن) باشیم.

اما اصلی ترین نکته ای که همین حالا نیز باعث نگرانی گروهی از کاربران شده، همان دوربینی است که گفته می شود در دستیار صوتی اپل مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ایده به کار گیری یک دوربین می تواند بسیار جذاب باشد اما تصور کنید یک دوربین به صورت 24 ساعته در حال پایش فعالیت های شما در محل کار یا زندگی است.

آن وقت است که اولین نشانه های نگرانی از حفظ حریم شخصی ظهور خواهند کرد. در هر صورت همه این صحبت ها در حد پیش بینی هستند و باید مدتی منتظر ماند و دید سرانجام دستیار صوتی اپل چه خواهد شد.

منبع:مجله سخت افزار