۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹

ربات ها درد می کشند!

پژوهشگران آلمانی در راه تلاش برای توسعه سیستم عصبی ربات ها و فراهم کردن ابزار احساس درد برای آنان به موفقیت هایی دست یافته اند.
کد خبر : ۳۰۱۸۷۴
صراط: این فناوری علاوه بر تقویت احساس سریع هرگونه خطر در ربات ها، امکانات تازه ای برای بیشتر شدن امنیت انسان درمقابل ربات فراهم می کند.

به گزارش العالم، دانشمندان برای توسعه سیستم عصبی مصنوعی، بر"نتایج تحقیقات درباره دردهای بشری" تکیه می کنند. آنها درجریان آزمایش ، بازوی یک ربات را به حسگر درد مجهز کردند که می تواند فشار و درجه حرارت را رصد کند.

پژوهشگران دانشگاه "لیبینز" درهانوفر سرگرم توسعه سیستمی هستند که امکان کشف و رده بندی حالت ها و اختلالات جسمی غیرمنتظره، تعیین میزان آسیبهای احتمالی و علل آن، اتخاذ تدابیر لازم و هرگونه واکنش سریع دیگر را به ربات ها می دهد. با تکیه براین سیستم همانگونه که عصب های انسانی احساس درد را منتقل می کنند، عصب های مصنوعی نیز حس درد را به گونه ای که خود ربات ها شدت و ضعف آن را رده بندی می کنند، انتقال خواهند داد.

"جوهانس کیون " یکی از پژوهشگران مجری این طرح می گوید که احساس درد، سیستمی برای حفاظت ازماست، دور شدن از منبع درد به ما کمک می کند که از آسیبهای حاصل از آن نیز دوربمانیم.

"فومیا ایدا" کارشناس دستگاه های ربات از دانشگاه کمبریج لندن هم در گفتگو با بی بی سی می گوید که آموزش مجموعه ای از محرک ها به ربات ها مساله بسیار مهمی است.

وی افزود: آموزش به رباتها از سخت ترین کارهاست اما این امر بسیار ضروری است زیرا آنها را هوشمندتر می سازد.

آیدا بیان کرد که آموزش با آزمون و خطا ارتباط دارد... زمانی که یک کودک علل درد را بداند، نحوه برخورد با آن را با مهارت بیشتری فراخواهد گرفت.