۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳

سفر هیات تجاری ایران به 4 کشور اروپایی

هیات اقتصادی کشورمان عصر امروز(یکشنبه) همراه با وزیر امور خارجه، سفر به چهار کشور اروپایی لهستان، فنلاند، سوئد و لیتونی را آغاز کردند؛ مجموع مبادلات تجاری ایران با این چهار کشور در سال گذشته نزدیک به 400 دلار میلیون بود اما ظرفیت همکاری ها، بسیار فراتر از این رقم هاست.
کد خبر : ۳۰۲۰۴۲
صراط: 60 فعال اقتصادی ایران به سرپرستی محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همراهی با وزیر امور خارجه کشورمان امروز عازم لهستان شدند؛ کشوری که نخستین ایستگاه هیات سیاسی-اقتصادی ایران است و بعد از آن، این هیات به فنلاند، سوئد و لیتونی نیز سفر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، علاوه بر مذاکرات دوجانبه، هیات ایرانی در نشست های اقتصادی دوجانبه با هر یک از چهار کشور یادشده شرکت می کند و فعالان اقتصادی، براساس زمینه فعالیت خود، با طرف های خارجی دیدارهای رو در رو خواهند داشت.

** لهستان

جمهوری لهستان از کشورهای اروپای مرکزی، در سال‌های گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته است؛ این کشور در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هست.

مساحت این کشور حدود 312 هزار کیلومتر مربع و پایتخت آن شهر ورشو (Warsaw) است؛ این کشور از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوری های چک و اسلواکی، از شرق با اوکراین، بلاروس و لیتوانی و از شمال با روسیه و دریای بالتیک همسایه است.

قسمت کوهستانی این کشور مساحت کمی دارد اما آبی فراوان در آن یافت می‌شود؛ آب و هوای آنجا معتدل بوده و زمستان‌های سرد و طاقت فرسایی دارد اما درجه حرارت در تابستان تا 33 درجه بالای صفر نیز می‌رسد.

براساس آخرین آمار سال 2015، جمعیت این کشور بیش از 38 میلیون و 562 هزار نفر با میانگین سنی 39.9 سال برآورد شده است و رشد جمعیت در کشور لهستان منفی 9 صدم است.

تولید ناخالص داخلی لهستان در سال 2015 میلادی 481.2 میلیارد دلار اعلام شده که افزایش 3.5 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است؛ همچنین درآمد سرانه این کشور 25 هزار و 100 دلار بوده و میزان بدهی خارجی این کشور در این سال 395.2 میلیارد دلار اعلام شده است.

در سال 2015 میلادی، نرخ بیکاری در لهستان 10.6 درصد و نرخ تورم منفی هشت دهم درصد برآورد شده است؛ در همان سال، میزان صادرات این کشور 190.2 میلیارد دلار و واردات آن 187.5 میلیارد بوده است. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، تولیدات کارخانه‌ای، حیوانات زنده و مواد غذایی است که به کشورهای آلمان اوکراین، جمهوری چک، فرانسه ، ایتالیا، هلند و روسیه صادر شده است.

محصولات وارداتی این کشور نیز شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل ونقل، تولیدات کارخانه‌ای، سوخت، مواد معدنی، روان‌سازهای صنعتی و مواد مرتبط است که از کشورهای آلمان، روسیه، چین، هلند، ایتالیا، فرانسه و جمهوری چک وارد شده است.

محصولات عمده کشاورزی کشور لهستان گندم، سیب زمینی، میوه، سبزیجات و لبنیات و اقلام اصلی معدنی آن آهن، فولاد، ذغال سنگ، محصولات شیمیایی و شیشه ای است.

در این شرایط، میزان صادرات ایران به کشور لهستان در 9 ماهه نخست سال 2015 میلادی 13 میلیون دلار و واردات از این کشور 21 میلیون دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل انگور، روده حیوانات، خرما، چای، اسانس ها و عصاره ها بوده و واردات اصلی شامل مکمل های دارویی، پمپ انژکتور، ماشین های ریسندگی، بولدوزر و تراکتورهای جاده ای بوده است.

برای گسترش این روابط، نشست اقتصادی ایران و لهستان فردا(دوشنبه) در دومین روز از سفر هیات ایرانی در ورشو پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

امضای موافقتنامه و دیدارهای دوجانبه

براساس برنامه اعلام شده، در این نشست، وزیر امور خارجه کشورمان، وزیر توسعه اقتصادی لهستان، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فرهاد شریف معاون امور بین الملل اتاق ایران و همچنین معاون بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی خواهند کرد و گزارش هایی از همکاری های دوجانبه، موانع و فرصت های پیش روی بخش خصوصی دو کشور ارائه خواهد شد. همچنین موافقتنامه ای نیز به امضا خواهد رسید.

مقرر شده است که فعالان اقتصادی ایران، بعد از نشست اقتصادی، در دیدارهای رودررو، در زمینه فعالیت های اقتصادی خود، با شرکا و همتایان لهستانی خود وارد مذاکره شوند.

هیات سیاسی - اقتصادی ایران، دوشنبه شب، ورشو را ترک و وارد هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند خواهند شد.

** فنلاند، کشور هزار دریاچه

فنلاند دومین مقصد هیات سیاسی-اقتصادی ایران، کشوری با 338 هزار کیلومتر مربع مساحت و پنج میلیون نفر جمعیت، از کشورهای شمال اروپاست که از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد و از جنوب با استونی همسایه است.

فنلاند را کشور دریاچه و جنگل می دانند زیرا 10 درصد خاک آن را دریاچه پوشانده و 19 درصد آن را جنگل. این کشور سرزمینی کم ارتفاع است که به علت دریاچه های فراوان، کشور هزار دریاچه نیز نامیده می شود. فنلاند کشوری با آب و هوایی بسیار سرد است؛ تابستان آن درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. این کشور، تابستانی گرم و کوتاه و زمستانی سرد و بسیار طولانی دارد. شمال فنلاند در «لاپلند» به مدت دو ماه تمام در زمستان، خورشید طلوع نمی کند و مردم در تابستان نیز دو ماه غروب آن را نمی بینند.

اقتصاد فنلاند وابستگی فراوانی به صادرات دارد و بحران اقتصادی سایر کشورهای اروپایی تاثیر زیادی روی صادرات این کشور گذاشته است. فنلاند تنها کشور منطقه یورو است که بر اساس اعلام سه نهاد مطرح مالی در زمینه اعتبارسنجی، از وضع باثبات برخوردار است و بدهی های دولت آن تقریبا نصف بدهی های حوزه یورو است.

این کشور از نظر شاخص فساد اقتصادی، به همراه کشورهایی همچون دانمارک و نیوزیلند، سال های زیادی به عنوان کشوری نمونه معرفی شدند که کمترین فساد اقتصادی را داشته است. نرخ بیکاری در این کشور در سال 2015 میلادی 9.4 درصد بوده و نرخ تورم آن در همین سال به منفی دو دهم درصد رسیده است.

در سال 2015، تولید ناخالص داخلی فنلاند 224.7 میلیارد دلار بوده است که شامل 2.5 درصد در بخش کشاورزی، 26.9 درصد در بخش صنعت و 70.2 درصد در بخش خدمات می شود؛ صادرات این کشور در سال 2015 برابر 66.9 میلیارد دلار بوده که شامل ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی اپتیکال، تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، آهن آلات، چوب، کاغذ و خمیر کاغذ است و به کشورهای آلمان، سوئد، روسیه، آمریکا، هلند، انگلیس و چین صادر شده است.

واردات این کشور نیز 58.05 میلیارد دلار شامل مواد غذایی، نفت و فرآورده های آن، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل، آهن و فولاد، ماشین آلات، کامپیوتر، تولیدات صنعتی الکترونیک، منسوجات، الیاف پارچه و پشم و غلات بوده و از کشورهای سوئد، آلمان، روسیه، هلند و دانمارک وارد شده است.

محصولات عمده کشاورزی کشور فنلاند گندم، جو، سیب زمینی، چغندر قند، ماهی و لبنیات است و اقلام اصلی معدنی آن نیز چوب، آهن، مس، سرب، روی، کرومیت، نیکل، طلا، نقره و سنگ آهک است.

میزان صادرات ایران به کشور فنلاند در سال 2014 میلیادی 298 هزار دلار و واردات از این کشور 24 میلیون و 596 هزار دلار بوده است؛ صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، مبل، شیشه و ظروف شیشه ای بوده و واردات اصلی ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، تجهیزات الکترونیکی، محصولات دارویی، کاغذ و مقوا، خمیر کاغذ و چوب بوده است.

هیات اقتصادی ایران در هلسینکی، علاوه بر حضور در جلسات دوجانبه، در نشست مشترک اقتصادی نیز شرکت می کنند. تاکنون 200 شرکت فنلاندی برای شرکت در این نشست ثبت نام کرده اند که این امر، توجه فعالان اقتصادی فنلاند به آینده روابط اقتصادی دو کشور را نشان می دهد.

براساس برنامه اعلام شده، در این نشست، رئیسان اتاق های بازرگانی ایران و فنلاند و همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و همتای فنلاندی سخنرانی خواهند کرد و فرصت های جدید تجاری برای همکاری دو کشور تشریح خواهد شد؛ در این نشست قرار است اقتصاد ایران و فرصت های دوران جدید نیز برای فعالان اقتصادی فنلاند معرفی شود.

روابط بانکی با ایران در پساتحریم نیز از جمله موضوع هایی است که در این نشست اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سه شنبه شب، هیات سیاسی - اقتصادی ایران هلسینکی را ترک و وارد سومین ایستگاه سفر خود یعنی استکهلم، پایتخت کشور سوئد می شوند.

** سوئد

فعالان اقتصادی ایران بعد از مذاکره با طرف های لهستانی و فنلاندی و همچنین شرکت در نشست های اقتصادی مشترک، وارد سوئد می شوند تا ضمن معرفی کمپانی های خود، شرکا و همتایان خود در کشور سوئد را بهتر بشناسند و زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه را شناسایی کنند؛ سوئد از کشورهای شبه‌جزیره اسکاندیناوی است که در شمال قاره اروپا واقع شده و از غرب با نروژ، از شمال شرق با فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرق با دریای بالتیک و از جنوب غرب با دانمارک همسایه ‌است.

سوئد کشوری با مساحت 450 هزار کیلومتر مربع و 9 میلیون نفر جمعیت، از کشورهایی است که فقر به ندرت در آن به چشم می خورد و معمولا همیشه بالاترین شاخص رشد انسانی را داشته است که این شاخص، مردم کشورهای مختلف را از لحاظ امید به زندگی، دانش و استانداردها زندگی رتبه بندی می کند.

مردم سوئد یکی از بالاترین میزان مالیات در جهان را برای حفظ رفاه اجتماعی خود می پردازند؛ سوئد با داشتن یکی از توسعه‌یافته‌ترین اقتصادهای جهان، به عنوان کشوری باثبات، هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم از نظر سیاسی شناخته می‌شود. نرخ بیکاری سوئد در سال 2015 میلادی 7.4 درصد بوده و نرخ تورم آن در همین سال به صفر درصد رسیده است.

در سال 2015 تولید ناخالص داخلی سوئد 467.4 میلیارد دلار با نرخ رشد 2.8 درصد بوده که 1.8 درصد در بخش کشاورزی، 33.5 درصد در بخش صنعت و 64.7 درصد در بخش خدمات را شامل می‌شود.

صادرات این کشور در همین سال برابر 151.1 میلیارد دلار بوده که شامل ماشین‌آلات، وسایل نقلیه موتوری، محصولات کاغذی، کاغذ و خمیر چوب، آهن و فولاد و مواد شیمیایی است و به کشورهای نروژ، آلمان، انگلستان، فنلاند، دانمارک، آمریکا، هلند، بلژیک و فرانسه صادر شده است.
واردات این کشور نیز 133.2 میلیارد دلار از کشورهای آلمان، هلند، نروژ، دانمارک، انگلستان، چین، روسیه، فنلاند و فرانسه شامل ماشین آلات، نفت و فرآورده های نفتی، مواد شیمیایی، وسایل نقلیه موتوری، آهن و فولاد، مواد غذایی و لباس بوده است. منابع معدنی سوئد شامل مس، طلا، انرژی آبی، سنگ آهن، سرب، نقره، الوار، اورانیم و روی است.

میزان صادرات ایران به سوئد در سال 2014 میلادی 14 میلیون 666 هزار دلار و واردات از این کشور 330 میلیون و 150 هزار دلار بوده است. صادرات عمده ایران شامل فرش و سایر کفپوش های نسجی، میوه های خوراکی، آجیل، پوست مرکبات، خربزه، قهوه و چای و واردات اصلی تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار، محصولات دارویی، خمیر چوب، مواد سلولزی الیافی، کاغذ، مقوا و ... بوده است.

براساس برنامه اعلام شده، هیات اقتصادی ایران چهارشنبه 12 خردادماه (اول ژوئن) قرار است با حضور تعداد زیادی از فعالان اقتصادی سوئد در نشست اقتصادی دوجانبه شرکت کنند؛ در این نشست، مقرر شده است وزیر امور خارجه ایران، وزیر امور اتحادیه اروپا و تجارت سوئد، رئیس اتاق ایران و همچنین رئیس تجارت سوئد سخنرانی کنند.

همچنین قرار است در این نشست مطالبی در زمینه فضای کسب و کار و ظرفیت های بازار و همچنین وضعیت ایران در پساتحریم توسط طرف های ایرانی و سوئدی تشریح شود. دیدارهای رودرو، از دیگر برنامه های هیات اقتصادی ایران در سوئد است.

** لتونی

هیات سیاسی-اقتصادی ایران در آخرین ایستگاه از سفر خود به چهار کشور اروپای شمالی، صبح پنجشنبه سیزدهم خردادماه وارد «ریگا» پایتخت لتونی خواهد شد. کشوری با 64 هزار و 500 متر مربع مساحت و دو میلیون و 200 هزار نفر جمعیت، از کم‌جمعیت‌ترین و کم‌تراکم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌آید.

جمهوری لتونی توسط روسیه از مشرق، استونی از شمال، لیتوانی از جنوب، بلاروس از جنوب شرقی و دریای بالتیک از مغرب احاطه شده است. این کشور فرآورده‌هایی از جمله چوب و محصولات چوبی، ماشین‌آلات و تجهیزات، فلزات، منسوجات و مواد غذایی تولید می کند و محصولات خود را به کشورهای لیتوانی، استونی، روسیه، آلمان، بریتانیا، سوئد، و دانمارک صادر می کند.

همچنین واردات این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، سوخت و وسایل نقلیه از کشورهای آلمان، لیتوانی، روسیه، استونی، لهستان، فنلاند، سوئد، و بلاروس است.
 
در این کشور نیز مشابه آنچه برای لهستان، فنلاند و سوئد برنامه ریزی شده، قرار است جلسات دوجانبه میان شرکت های ایرانی و لتونیایی انجام و نشست اقتصادی دو کشور نیز روز پنجشبه برگزار شود.

در این نشست قرار است وزیران خارجه و همچنین رئیسان اتاق بازرگانی ایران و لتونی سخنرانی کنند.

براساس برنامه اعلام شده، در این نشست اقتصاد دو کشور و چشم اندازهای تجاری ایران و لتونی برای طرف مقابل معرفی و مسایل مالی و بانکی در پسابرجام، بحث و بررسی می شود.

فرجام سخن؛

پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 و اجرایی شدن برجام، کشورهای اروپایی و آسیایی حدود 200 هیات تجاری خود را باهدف گسترش روابط اقتصادی راهی ایران کردند که در این بین، کره جنوبی، هند، چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، اتریش و لهستان پیشرو بودند.

در کنار سفر هیات های خارجی به ایران، سفر هیات های ایرانی به سرزمین همتایان خود، علاوه بر اینکه منجر به معرفی زمینه های مشترک همکاری می شود، نشان از قاطعیت ایران برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای دیگر دارد.

همراهی هیات های تجاری و اقتصادی از کشورمان با هیات های سیاسی در سفر به مناطق مختلف جهان، هدفگذاری دولت یازدهم برای گسترش روابط دوجانبه و توسعه مناسبات اقتصادی را نشان می دهد.

آخرین سفر دوره ای وزیر امور خارجه مربوط به آسیای جنوب شرقی و همچنین نیوزیلند و استرالیا بود؛ اکنون سفر به چهار کشور اروپایی، دومین سفر دوره ای وزیر امور خارجه به همراه تیم 60 نفره اقتصادی، پس از حصول برجام است. ترکیب این سفر نشان می دهد که از این به بعد باید بیش از گذشته شاهد آثار برجام باشیم.