۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
هافینگتن پست:

ایران به 6 دلیل یمن را رها نمی‌کند

به لحاظ قومی و مباحث مربوط به ملی‌گرایی، یکی از ابعاد رقابت ایران و عربستان، رقابت بین نژاد فارس و عرب است. بنابراین، نفوذ در یمن به عنوان یک کشور عرب از این نظر نیز می‌تواند به نفع تهران باشد.
کد خبر : ۳۰۲۰۷۳
صراط: وبسایت هافینگتن پست (Huffington-Post) در یادداشتی به بیان دلایل حمایت ایران از انصارالله یمن پرداخته و نوشت: «زمانی که یک کشور درگیر نزاع میشود، کشور های دیگری هم که مرز مشترکی با آن ندارند از فرصت به دست آمده بهره برده و به پیشبرد منافع سیاسی خود در جنگ میپردازند. ارتباط ایران در جنگ یمن نیز به این شکل است.

نقش جمهوری اسلامی ایران در یمن یک نقش چند بعدی میباشد زیرا این کشور هیچگونه اهمییت سوق الجیشی و یا ژئوپولتیکی بخصوصی برای ایران ندارد از این گذشته این جنگ تهدید امنیتی نیز برای ایران به وجود نخواهد آورد. حال این سوال مطرح است که چرا ایران مصمم به نقش آفرینی در این جنگ است؟
 

اهمییت ایدئولوژیکی

یک بُعد مهم از نقش‌آفرینی ایران در جنگ یمن، بعد ایدئولوژی آن است؛ چرا که یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی ایران مبتنی بر اصول انقلاب اسلامی است که یکی از اهداف پنهان آن، به ادعای نگارنده این مطلب، گسترش دامنه انقلاب در سطح منطقه میباشد. بر همین اساس، این کشور، هدایت امور سیاسی کشورهای مسلمان دیگر را وظیفه دینی و ایدئولوژیک خود می‌داند. ضمن اینکه این کشور می‌خواهد نفوذ ایدئولوژیک خود را به رخ رقیب منطقه‌ای خود یعنی سعودی نیز بکشد.

علاوه بر این موضوع، آمریکا ستیزی نیز یکی دیگر از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران است و این کشور با افزایش نقش خود در معادلات یمن در تلاش است تا دامنه نفوذ ایالات متحده آمریکا در منطقه را نیز به نفع خود تعدیل کند.


اهمییت استراتژیکی و ژئوپولتیکی آن

ایران خود را قدرت برتر خاورمیانه می‌داند یا دستکم دوست دارد به خاطر اهمیت استراتژیک، موقعیت جغرافیایی، توانمندی‌های نظامی، قدرت اقتصادی، جمعیت زیاد و ثروت و منابع طبیعی سرشارش  به آن به چشم یک قدرت برتر منطقه‌ای نگاه شود. بنابراین، وجود چنین نگاهی باعث می‌شود مقامات ایران سیاست هایی را دنبال کنند که هدف آنها مقابله با قدرت سایر بازیگران منطقه‌ای به خصوص عربستان سعودی برای حفظ موازنه قدرت در سطح منطقه یا تغییر این موازنه به نفع خود است.

در ادامه این مطلب ادعا شده است که بر خلاف اینکه جنگ یمن تهدیدی را متوجه امنیت ملی ایران نمی‌کند، برای امنیت ملی عربستان به دلیل مرز مشترک با این کشور یک تهدید بزرگ به شمار می‌رود. به همین دلیل، ایران با حمایت از انصارالله یمن می‌کوشد تا از این فرصت برای به چالش کشیدن عربستان و آسیب‌پذیر نشان دادن آن استفاده کند.
 
علاوه بر این، تهران با نقش‌آفرینی در جنگ یمن می‌خواهد عربستان را در گرداب یمن فرو ببرد تا مانع از دخالت‌های بیشتر آن در سوریه و عراق به عنوان متحدان منطقه‌ای اصلی ایران شود. ضمن اینکه شاید ایران در آینده بتواند از برگ برنده خود در یمن به عنوان یک اهرم فشار برای تغییر سیاست‌های عربستان نسبت به سوریه، عراق و بحرین استفاده نماید.


اهمییت اقتصادی، قومی و فرقه‌ای آن

از منظر اقتصادی، یمن به اندازه سوریه برای ایران هزینه ‌بر نیست و این کشور با صرف هزینه‌ای اندک می‌تواند در نزدیکی مرز عربستان حضور داشته باشد.

به ادعای نویسنده، به لحاظ قومی و مباحث مربوط به ملی‌گرایی، یکی از ابعاد رقابت ایران و عربستان، رقابت بین نژاد فارس و عرب است. بنابراین، نفوذ در یمن به عنوان یک کشور عرب از این نظر نیز می‌تواند به نفع تهران باشد.
 
به گزارش جام نیوز، هافینگتن پست در پایان این یادداشت ادعا کرد: «درست است که ایران خود را حامی تمامی مسلمانان جهان از جمله شیعه و سنی می‌داند، اما نمی‌توان انکار کرد که با توجه به حمایت مستمر عربستان از مسلمانان اهل سنت، ایران نیز حمایت از شیعیان را در مقابل حمایت عربستان از اهل سنت در دستور کار خود دارد تا از این طریق، نفوذ خود را در میان شیعیان سایر کشورها افزایش دهد. ضمن اینکه حمایت از گروه‌های شیعه در سایر کشورها  به مرور زمان می‌تواند اهرم سیاسی قدرتمندی را برای اثرگذاری بر امور داخلی کشورها در اختیار ایران قرار دهد.»