۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳

اردوغان خواستار برکناری اسد شد

رئیس جمهور ترکیه با متهم کردن ایران و روسیه به کشتن کودکان، تنها راه حل بحران سوریه را برکناری «بشار اسد» دانست.
کد خبر : ۳۰۲۱۰۱
صراط: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پانصد و شصت و سومین سالروز فتح استانبول که با استقبال زیاد مردم روبه رو شده بود، سخنرانی کرد.

اردوغان به اقدامات سلطان محمد فاتح اشاره کرد و گفت که سلطان محمد همه جنگ افزارها و تسلیحات را خود ساخت و از کشورهای بیگانه نخرید.

به گزارش وبگاه شبکه خبری«تی.آر.تی» ترکیه، رئیس جمهور ترکیه در این مراسم با اشاره به بحران سوریه، کشورهای ایران، روسیه و آمریکا را به حمایت از تروریسم و کشتن کودکان سوری متهم کرد.

اردوغان گفت: به روس‌ها، ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویم که با کشتن کودکان نمی‌توانید بر داعش پیروز شوید.

وی همچنین  افزود:‌ حل بحران سوریه تنها با برکناری «بشار اسد» و از بین بردن گروه‌های تروریستی امکان پذیر است.

رئیس جمهور اردوغان به طرح‌های اقتصادی ترکیه در آینده اشاره کرد و گفت که تا سال 2023  ترکیه از بزرگترین کشورها در زمینه اقتصاد خواهد بود.

اردوغان به حمایت‌های آمریکا از نیروهای «اتحاد دموکراتیک سوریه» که اغلب کُرد هستند، اشاره کرد و گفت:‌ کسانی که به بهانه مبارزه با داعش از نیروهای «پی.وای.دی» حمایت می‌کنند، می‌خواهند ارتباط ترکیه با خاورمیانه و شمال آفریقا را قطع کنند.

رئیس جمهور ترکیه با تکرار ادعاهای قبلی خود، دولت سوریه را به حمایت از تروریست‌ها و اتحاد دموکراتیک سوریه متهم کرد.

اردوغان که خود از حامیان تروریسم بوده و مرزهای ترکیه را در اختیار تروریست‌ها قرار داده، گفت: دشمنان ما خواستند  سرزمین ما را اشغال کنند ولی شکست خوردند و هم اکنون نیز برای رسیدن به اهدافشان از تروریست‌ها بهره برداری می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه به فتح استانبول اشاره کرد و گفت که غربی‌ها با استفاده از تروریسم می‌خواهند انتقام فتح استانبول را از ما بگیرند.

در ابتدای این مراسم «بن علی ایلدیریم» نخست وزیر و رئیس حزب عدالت و توسعه سخنرانی کرد و گفت: فتح ما با فتح استانبول به پایان نرسیده بلکه فتح ما تا پایان بیرون راندن بیگانگان از منطقه ادامه خواهد داشت.

به گزارش فارس، در این مراسم همچنین نیروی هوایی ترکیه به مدت 40 مانور هوایی برگزار کرد و بیش از یک میلیون نفر در این مراسم حضور داشت.