۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

ظریف: آمریکا در اجرای برجام جدی نیست

وزیر امورخارجه گفت: طرف های غربی و بخصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم های پولی اروپایی باقی مانده است.
کد خبر : ۳۰۲۱۶۸
اظهارات ظریف درجمع ایرانیان مقیم ورشو
صراط: وزیر امورخارجه گفت: طرف های غربی و بخصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم های پولی اروپایی باقی مانده است.

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه صبحانه کاری با جمعی از نخبگان و فرهیختگان ایرانیان مقیم لهستان در هتل اینترکنتیننتال ورشو، اظهار کرد: باید از شرایط جدید کشور به دلیل رفع تحریم ها باید استفاده کنیم و همکار های خود را با کل دنیا افزایش دهیم.

وی افزود: اروپا در این میان نقش ویژه ای دارد اما لزوما این به آن معنا نیست که فقط روابط را باید به اروپا محدود کرد. سیاست دولت تدبیر و امید سیاست مثبت و تعامل سازنده با دنیا است. البته این به این معنا نیست که توجه ما از شرق به غرب معطوف شده است.

ظریف تاکید کرد: کشورهای اروپای شرقی یک شریک قابل توجه با ایران میتوانند باشند؛ حجم روابط اقتصادی خیلی چشمگیری نیست اما امکانات و ظرفیت هایی که در لهستان وجود دارد قابل توجه است به همین دلیل این اولین سفر جدی من به لهستان و اروپا است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ایرانیانی که در لهستان مقیم هستند می توانند مشاورین امینی برای بخش خصوصی ایران باشند. امروز امکانات بخش خصوصی جمهوری اسلامی چشمگیر است و ظرففیت عظیمی در بخش خصوص ایران خوابیده است و متاسفانه از تمام این ظرفیت استفاد نمی شود. امکان اشتغال و کمک به رشد و توسعه کشور می تواند از طریق سرمایه گذاری های بخش خصوصی حاصل شود.

وی ادامه داد: امروز طرف های غربی و بخصوص آمریکا در آن حدی که باید برای اجرای تعهداتشان در برجام جدی باشند، جدی نیستند و هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم های پولی و مالی کشورهای اروپایی باقی مانده است و این به دلیل جریمه های سنگینی است که این شرکت ها در دوران تحریم متحل شدند.

ظریف تصریح کرد: توفیقات برآمده از مذاکرات هسته ای ناشی از ملت ایران است و توفیق دولت و مذاکره کنندگان نیست زیرا مردم مقاومت خوبی در دوران تحریم و حضور گسترده ای را در انتخابات ۹۲ داشتند که باعث شد دنیا از اعمال فشار به ایران ناامید شود.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: باید کاری کنیم دنیا از تحریم ایران ناامید شود و دلیل تکیه بر اقتصاد مقاومتی بنا بر فرمایش رهبری این است که ایران را چنان در برابر تحریم مقاوم کنیم که عده ای فکر نکنند میتوانند ما را با تحریم تهدید کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین عوامل امنیت ما نیروهای مسلح ما هستند اما انچه ما را از بقیه منطقه ممتاز کرده اتکای جمهوری اسلامی به مردم است زیرا مردم بودند که علیرغم همه فشارها و تهدیدات در انتخابات سال ۹۲ و انتخابات اخیر شرکت کردند با اینکه تبلیغات گسترده ای از خارج ایران انجام میشد که رای مردم در ایران نمایشی بوده و رد صلاحیت های گسترده صورت گرفته است.

ظریف تاکید کرد: آنچه باعث شد دندان طمع آمریکا و غرب از مردم ایران کشیده شود حضور مردم در انتخابات بود زیرا مردم نشان دادند باید مطالبه خود را پای صندوق های رای پیگیری کنند. بطلان خط تحریم این بود که مردم را نمی‌توان از نظام جمهوری اسلامی جدا کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما نباید مصرف کننده باشیم و باید به تولید داخلی خود متکی باشیم. باید دنیا بداند که امکانات ایران امکانات ویژه ای بوده که یکی از آنها موضوع امنیت ویژه حاکم بر ایران است. امکانات ترانزیتی ما منحصر بفرد است و امیدواریم اروپای شرقی و شمالی از طریق ایران بتواند به خلیج فارس متصل شود.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
۲
۲
برجام؟
ای برجام که وگفتی ینی چه؟
هاااا
همون که بخاطرش هسته ای ره نابود کردی؟
ای خاک وچوک ...