۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵

90درصد صنایع کشورکوچک ومتوسط هستند

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: امروز 90 درصد صنایع ایران دارای مشخصه کوچک و متوسط هستند و در واقع حمایت موثری از سوی بانک های توسعه ای ندارند.
کد خبر : ۳۰۲۲۵۰
صراط: ابوالقاسم مهدوی روز دوشنبه در دومین همایش نقش بانک های توسعه ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور در محل اجلاس سران اظهار داشت: بانک های توسعه ای در شرایط رکود در کشورهای مختلف در تامین مالی پروژه های اقتصادی نقش دارند و این ذات عملکردی این نوع بانک ها نسبت به بانک های تجاری است.

به گزارش ایرنا، وی یادآور شد: امروز کشور در شرایط پسابرجام به سرمی برد و با تمامی نکاتی که پیرامون توافق برجام بیان می شود و نکات منفی آن بیشتر مطرح و برجسته سازی شده اما ایران اسلامی به سمت و سوی گشایش در امور می رود و کار بزرگی صورت گرفته و این راهی است که ارتباط با کشورها را هموار می کند.

مهدوی اضافه کرد: نکات منفی این توافق از سوی منتقدان بازگو می شود، اما واقعیت این که توافق یاد شده یک فرایند است و تا کنون بیش از چهار ماه از اجرایی شدن آن سپری نشده بلکه روزها، ماه ها و سال ها زمان نیاز دارد که روی آن کار شود تا شاهد گشایش بیشتری در این زمینه باشیم.

وی افزود: واقعیت این که شکاف بین مطلوب و موجود در رابطه با بانک های توسعه ای وجود دارد، تدبیرنکردن سیاست ها و برنامه ها در رابطه با طرح ها به شکل مشخص، مشارکت پایین بانک های توسعه ای در سرمایه گذاری خارجی، ایفانکردن نقش، یا نقش ضعیف این بانک ها در مشاوره های فنی موجب شده است این مجموعه در قالب تخصیص نابهینه و اعتبارات، کمبود نقدینگی و مالی خود را نشان دهد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: واقعیت این که ساختار بانک های توسعه ای در به وجود آوردن این شرایط نقش دارد و باید در این زمینه چاره اندیشی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد، مشخصه صنعت کشور ما صنایع کوچک و متوسط است و آمارها حاکی است امروز 70 درصد طرح های صنعتی از مشکل کمبود نقدینگی رنج می برند و انتظار می رود با توجه به شرایط جدید پیش روی کشور برای این بخش برنامه ریزی لازم به عمل آید.

همایش یک روزه نقش بانک های توسعه ای در توسعه و رونق کشور عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

بانک های توسعه تعان، توسعه صادرات، صنعت و معدن، مسکن و کشاورزی پنج بانک توسعه ای کشور محسوب می شوند.