۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳

برخی آرایشگاه‌ های زنانه عامل اعتیادند!

این روزها در برخی آرایشگاه های زنانه کمتر از زیبایی سخن به میان می آید، گویا این سالن های زیبایی پاتوقی است که به مصرف شیشه روی می آورند.
کد خبر : ۳۰۲۳۵۶
صراط: این روزها در برخی آرایشگاه های زنانه کمتر از زیبایی و پیرایش سخن به میان می آید. گویا این سالن های زیبایی پاتوقی برای زنان و دخترانی شده است که به بهانه های زیبایی و تناسب اندام به مصرف شیشه روی آورده‌اند. با وجود این، روند رو به رشد اعتیاد زنان در قالب داروهای چاقی و لاغری در اماکن زنانه سبب شده است تا بیشتر از پیش نگاه ها به این نوع از اعتیاد هم معطوف شود.

ترویج اعتیاد در آرایشگاه های غیرقانونی

شهریور ۹۲، مدیرکل سلامت روان، ‏اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه برخی از آرایشگاه های زنانه به صورت غیر قانونی اقدام به عرضه و فروش ‏موادی تحت عنوان «مواد تنظیم کننده اندام و برای کاهش وزن و اشتها» و یا «بالا بردن روحیه» به مراجعان خود ارائه می دهند، گفت: ‏متاسفانه این مواد حاوی مواد محرک و صنعتی به خصوص شیشه است‎.‎ عباسعلی ناصحی ادامه داد: با مصرف این مواد فرد به تدریج دچار اعتیاد می‌شود و درمان شان کار سختی است و عمدتا در آرایشگاه هایی دیده ‏می شود که مجوز قانونی ندارند و به صورت غیر قانونی کار می کنند‎.‎ 

در ادامه او گفت: مشاهدات ما نشان می دهد که این اتفاق در تهران و ‏شهرستان های کشور در حال رخ دادن است. مجلس صدور مجوز آرایشگاه های زنانه را به احتمال زیاد به وزارت بازرگانی محول ‏خواهد کرد، همچنین، نیروی انتظامی نیز با آرایشگاه های زنانه غیرمجاز برخورد و نسبت به تعطیلی آنها اقدام می کند‎.‎ او بیان کرد: نظارت و بازرسی از آرایشگاه های زنانه توسط وزارت ‏بهداشت و درمان و بازرگانی انجام می شود. او ادامه داد: خانم ها کاملا مراقب باشند و به آرایشگاه های دارای مجوز قانونی مراجعه ‏کنند، چرا که در این آرایشگاه ها تخلف کمتر انجام می شود و اگر تخلفی هم صورت گیرد، قابل پیگیری خواهد بود، ولی متاسفانه در ‏آرایشگاه های غیرمجاز تخلفات وسیع تر است و ممکن است امکان پیگیری تخلفات نیز برای افراد وجود نداشته باشد‎.‎

ناصحی افزود: خانم‌ها هرگونه دارو، شبه دارو، مواد مکملی و تغذیه ای و تقویتی را تحت هر عنوان از آرایشگاه ها یا هر مرکز غیر پزشکی ‏دریافت نکنند و هر دارویی (تقویتی/ ضد اشتها و مکمل) باید توسط پزشک تجویز شود و محل تهیه آنها نیز باید از داروخانه ها باشد و ‏حتما باید شماره سریال وزارت بهداشت را داشته باشد‎.‎

نگرانی از تبدیل شدن آرایشگاه‌ها به محل توزیع شیشه

مرداد ۹۳، رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی در خصوص اعلام نگرانی برخی افراد صاحب نظر و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد مصرف و فروش شیشه در قالب قرص های لاغری در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های زنانه گفت: با توجه به رصدهای پلیس اماکن از تمامی صنوف در حال حاضر آمار نگران کننده ای از وضعیت آرایشگاه های زنانه و باشگاه ها نداریم و گزارش نگران کننده ای نیز به دست پلیس نرسیده است. 

خلیل هلالی محمدی ادامه داد: متاسفانه ممکن است در سطح جامعه توزیع و مصرف موادمخدر وجود داشته باشد اما آمار نگران کننده در خصوص  اینکه آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های زنانه تبدیل به محل توزیع مواد مخدر شده اند وجود ندارد. به گزارش مهر، به گفته رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی، نظارت رسته ای در این پلیس وجود دارد و ممکن است بنا به فراخور زمان هر صنفی مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد. ضمن اینکه در نظارت راسته ای از یک خیابان، نظارت از همه اماکن از جمله آرایشگاههای زنانه نیز انجام می شود و بدون شک با تخلفات اصناف در این بازرسی ها برخورد می شود.

نفوذ اعتیاد به آرایشگاه های زنانه

آبان سال گذشته، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: متاسفانه امروز اعتیاد به آرایشگاه های زنانه و ورزشگاه ها نفوذ کرده است و به همین منظور باید این موضوع جدی گرفته شود. مینو اصلانی افزود: در زمان حاضر، بسیاری به بهانه هایی همچون زیبایی و لاغری به پیشنهاد دوستان در این مراکز معتاد می‌شوند که این موضوع برخورد سخت و بازدارنده دستگاه قضا را برای مسببان اعتیاد افراد یاد شده می طلبد. او ادامه داد: صنوفی همچون صنف آرایشگران باید نسبت به مساله اعتیاد و مواد مخدر توجیه شوند و اقدامات مراقبتی خود را گسترش دهند تا بتوانیم شاهد کاهش اعتیاد در جامعه از این طریق باشیم.

 رئیس سازمان بسیج جامعه زنان از آمادگی این بسیج جهت پیشگیری از اعتیاد در راستای همکاری با سایر دستگاه ها و تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر خبر داد و یکی از مهم ترین راهکارهای مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر را آگاه سازی خانواده ها عنوان کرد. به گزارش ایرنا، او گفت: این مساله یکی از بهترین برنامه ها به شمار می آید و قطعا در صورت همکاری همه مردم و دستگاه‌ها همچنین افزایش حساسیت اجتماعی نسبت به مساله اعتیاد می توانیم به نتایج بسیار چشمگیر دست یابیم.

ترکیبات شیشه در قرص‌های لاغری

فروردین امسال ‌سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: زنان معمولا از طریق مراکز زنانه، ‌آرایشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی زنانه با تبلیغات اغواگرانه‌ای که نامی از مواد مخدر در آن وجود ندارد به مواد مخدر معتاد می‌شوند. بانوان دوست دارند در مرکز توجه باشند و به همین دلیل برای داشتن اندامی مناسب به سمت و سوی قرص‌های لاغری می‌روند. به گزارش آنا، پرویز افشار تاکید می‌کند: تمام قرص‌ها و داروهایی که تحت عنوان قرص‌های لاغری به بانوان ارائه می‌شود دارای محرک و ترکیبات شیشه است. مردم باید بدانند دارو تنها در داروخانه‌ها فروخته می‌شود و نباید در مطب پزشکان یا عطاری‌ها به دنبال خرید دارو بود. 

افرادی که قصد دارند لاغر شوند به هیچ وجه نباید برای این موضوع به مراکز بی‌نام و نشان پناه ببرند زیرا لاغر شدن روندی دارد که باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. در کشور ما به اندازه کافی پزشک متخصص تغذیه و مراکز لاغری وجود دارد، بنابراین سپردن خود به مراکزی که برای لاغر شدن قصد میانبر زدن دارند و افراد را با استفاده از داروهای روان‌گردان و کاهش اشتها به سمت و سوی لاغری می‌برند عقلانی به نظر نمی‌رسد و فرد در نهایت به ناکجا آباد می‌رود.

اعتیاد زنان برابر با خطر بمب هسته‌ای

روز گذشته،‌ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی خطر اعتیاد زنان را برابر با خطر بمب هسته‌ای ارزیابی و بیان کرد: متاسفانه سن اعتیاد زنان بیش‌تر بین ۱۵ تا ۱۹ سال است که به واسطه آثار مخربی که در اجتماع بر جای می‌گذارد، بسیار خطرآفرین و نیازمند توجه است. محمد زیدوند گفت: مساله اعتیاد با توجه به اینکه چهارمین بحران دنیا محسوب می‌شود، بسیار اهمیت دارد. او با تاکید بر لزوم اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر گفت: بعضا ما شاهد اعتیاد یقه سفید در جامعه هستیم که به مصرف‌کنندگانی که از نظر سطح سواد و موقعیت اجتماعی در جایگاه مناسبی قرار دارند، اطلاق می‌شود. 

او در خصوص اقداماتی که در عمر ۳۶ ساله انقلاب اسلامی انجام شده، گفت: افزایش تعداد معتادان این نکته را یادآور می‌شود که اقدامات صورت گرفته با وجود تعدد، آنچنان که باید در حد انتظار مفید واقع نشده است. به گزارش ایسنا، او به شیوع مصرف شیشه در بین نوجوانان و جوانان اشاره کرد و افزود: در برخی از آرایشگاه‌های زنانه به بهانه زیبایی چهره و تناسب اندام، شیشه توزیع می‌شود که باید مردم در این زمینه آگاه شوند.

منبع: روزنامه آرمان