۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷

رییس قوه قضاییه: دولت ۲ هزار میلیارد تومان کمتر از از کف نیازها به قوه قضائیه اختصاص داده

رئیس قوه قضائیه گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از کف نیازهای قوه قضائیه و چیزی که ما ضرورت آن را تشخیص می دادیم دولت کمتر به ما اختصاص داد.
کد خبر : ۳۰۲۵۰۶
صراط: آیت الله آملی لاریجانی در مراسم دیدار با قضات و کارمندان دستگاه قضا در استان تهران با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی کارکنان دستگاه قضا گفت: بسیاری از پیشنهادات قبلا مورد بررسی قرار گرفته که اهم آنها پیرامون مشکل نیروی انسانی و تامین بودجه بوده است.

به گزارش مهر، وی با انتقاد از عملکرد مجلس در رابطه با جذب قاضی در قوه قضائیه افزود: متاسفانه گاهی وعده هایی داده می شود که با مکتوب آنها تفاوت دارد. به عنوان مثال ما در جذب قاضی موافقت خود را اعلام نمودیم اما در کمیسیونهای مجلس صحبت های دیگری مطرح شد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در تامین بودجه مشکلاتی را داشتیم گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از کف نیازهای قوه قضائیه و چیزی که ما ضرورت آن را تشخیص می دادیم دولت کمتر به ما اختصاص داد و ما مجبور شدیم به عنوان راه حل پیشنهاد افزایش تعرفه های مربوط به قوه قضائیه را بدهیم که فشار به مراجعین هم وارد نشود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اصل افزایش بودجه قوه قضائیه مطرح شده بود اما  با توجه به اینکه دولت توان افزایش سطح بودجه را نداشت نماینده دولت در کمیسیون تلفیق به شدت با افزایش بودجه قوه قضائیه مخالفت کرد.

وی با اشاره به محدودیت های دستگاه قضا گفت: البته سخنانی که دولت در رابطه با بودجه مطرح می کند نیز صحیح است اما مشکلات باید بین همه نهادها تقسیم شود و اینکه بودجه قوه قضائیه از کف حداقلی نیز پائین تر باشد اصلا مطلوب نیست.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه هر میزانی که از اعتبارات دستگاه قضا کاسته شود بر مشکلات آن افزوده می شود ادامه داد: این کاهش بودجه قطعا مشکلاتی را برای دستگاههای مختلف به همراه خواهد داشت که این مسئله در تامین امور رفاهی کارکنان دستگاه قضا تاثیر گذار است.

آیت الله آملی لاریجانی به الطاف رهبری و نظر مثبت ایشان به قوه قضائیه اشاره و تصریح کرد: با توجه به مشکلات و کمبودهایی که داشتیم از مسیری که بودجه ای تحت عنوان بودجه کمکی به دستگاه قضا و زیر نظر رهبری اختصاص داده شده بود استفاده کنیم که احداث ۱۶ ساختمان و مجتمع قضایی از همین بودجه تامین می شود.

وی گفت: با احداث این ساختمان ها، ۲۰۰ هزار متر مکعب به زیربنای دستگاه قضا افزوده می شود.

رئیس دستگاه قضا در خصوص نیازهای قوه قضائیه افزود: قوه قضائیه مشکلات خاص خود را دارد اما خدماتی که ارائه می دهد نیازهایی را دارد که دولت باید به آن توجه ویژه داشته باشد و تلاش ما این است که کمبودها را جبران کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی از ارسال نامه پیرامون کمبودها به رهبری اشاره و تصریح کرد: به رهبری نامه ای نوشتیم و ایشان نیز به مجلس توصیه اکید داشتند که نیازهای قوه قضائیه ملحوظ شود که خدا را شکر نیز این مسئله رهبری زمین نماند.

وی تصریح کرد: در مورد جذب قضات تا حدودی مجلس موافقت هایی محدود داشت اما در رابطه با جذب کارمند مخالفت های شدیدی ابراز کردند.

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص خدمات ارائه شده در استان تهران گفت: بیشترین حجم نیروی انسانی در تهران است و متناسب با آن نیز بیشترین رسیدگی ها نیز در استان تهران است.

آیت الله آملی لاریجانی خطاب به قضات گفت: بحث تکریم ارباب رجوع یکی از مباحث مهم در قوه قضائیه است و انتظار ما از قضات این است که در عین حفظ اقتدار خود، رفتاری مناسب با قضات داشته باشند.

وی با بیان اینکه جرم و مجازات باید با هم متناسب باشند، خاطرنشان کرد:  در بازدید دیروزی که از زندانهای استان تهران داشتیم مواردی را دیدم که در آن زندانیان از وضعیت خود گلایه هایی را مطرح می کردند. به عنوان مثال یکی از آنها می گفت مرتکب جرم سرقت شده است و پس از پایان حبس برای رد مال دو میلیون تومان در زندان باقی مانده است و این در حالی است که قضای ناظر زندان و قاضی صدور کننده رای در رویه زندان و آرا ناظر هستند.

رئیس دستگاه قضا از درخواست تشکیل کمیته ای از سوی دادستانی کل کشور پیرامون بررسی مشکلات زندانیان خبر داد و افزود: از آقای منتظری خواسته ایم کمیته ای را معلوم کنند که در آن دادیار دیوان عالی، قضاتی از دادستانی و دادگستری حضور داشته و به صورت یک به یک با زندانی ملاقات داشته و مشکلات آنها را همچون یک بیمار رصد کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان به موضوع اخلاق در دستگاه قضا اشاره و تصریح کرد: این موضوع در ارائه خدمات به مردم در تغییر چهره قوه قضائیه تاثیر دارد و همه ما این مسئله را از لحاظ فردی و نوعی باید مورد توجه قرار دهیم.