۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵

خطرات مرگبار در مردانی که طلاق می‌گیرند

بر اساس مطالعات و پژوهش های انجام شده،بر خلاف ذهنیت عموم مردم،آسیب های جسمانی و روحی،روانی طلاق،برای آقایان و مردها بسیار بیشتر از طیف زنان و بانوان است.
کد خبر : ۳۰۲۵۳۸
صراط: طلاق به عنوان مکروه ترین حلال خدا،از وقایع تلخی است که در طول سالهای اخیر با رشد فزاینده ای همراه شده است،پدیده ای که حامل آسیب های جسمانی و روانی بسیاری برای متارکه کنندگان بخصوص آقایان خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آنچنان که در اذهان و افکار عمومی جامعه جا افتاده،عمده مخاطرات و دل نگرانی های بعد از طلاق به حال و روز زنان مطلقه باز می گردد و کمتر به مخاطرات و تهدیدات این پدیده نامیمون و ناخوشایند برای مردان پرداخته شده است.

بر اساس اظهارات برخی از رفتار شناسان اجتماعی و آسیب شناسان این حوزه،سلامت جسمانی مردان بعد از طلاق به شدت تحت تاثیر تصمیم فوق قرار می گیرد.

با توجه به تفاوت هایی که میان زنان و مردان از منظر روحی،روانی،جسمی و...وجود دارد،مردان نیز مصون از تبعات چنین تصمیم تلخ و تاسف آوری(طلاق) نخواهند بود.

سکته و ایست قلبی مردان بعد از طلاق از نمونه پدیده هایی است که در سالهای گذشته کم و بیش مشاهده شده است.

کارشناسان معتقدند فرهنگ غلط معذوریت و محدودیت اخلاقی مردان در گریه کردن و اشک ریختن یکی از دلایل سکته و ایست قلبی در این گروه به شمار می رود،زیرا تخلیه روحی،روانی و هیجانی مرد با انسداد همراه می شود و نتیجه این فرآینده، تحمل فشار سنگین روحی و روانی طلاق در درون است که گاهی با واکنش منفی قلب به عنوان یکی اعضای اصلی حیات و بقاء بدن همراه می شود.

*روزگاران بعد از طلاق،از انزوا تا افسردگی

بر اساس مطالعات انجام شده،زیرسئوال رفتن قدرت و قوای مردانگی،انکار و برچسب بیماری های روانی و روحی، منجر می شود تا مردان افسردگی و اندوه خود را کتمان کنند و در نتیجه بسیاری از بیماری های روحی مردان به نحوی درمان نشده،در نهان وجود آنها باقی و پنهان می ماند.

حسین ابراهیمی مقدم،معتقد است عموما ضریب افسردگی در زنان بیشتر از مردان است،اما ظهور و بروز این پدیده در دوران بعد از طلاق در میان مردان بسیار جدی و پررنگ تر از زنان است،زیرا ابزار و زمینه ابراز احساسات مردان در چنین مواقعی محدودتر از جنس مخالف خود است.

صاحبنظران اعتقاد دارند با توجه به علاقه و تمایل بیشتر زنان به درد دل کردن با دیگران،مهار افسردگی دوران بعد از طلاق در زنان بیش از مردان با موفقیت و توفیق همراه می شود.

بطور یقین یکی از موثرترین راهکار های پیشگیری از بروز و شیوع چنین آسیب هایی،پیشگیری از طلاق و گسست میان زوجین است،تحقق این امر خطیر با اتکای به سه راهکار موثر و سازنده قابل حصول خواهد بود.

پیشگیری اولیه که به قبل از ازدواج مربوط می شود و شامل مشاوره و مراجعه به روانشناس می شود،پیشگیری ثانویه که در حین مشکل می تواند به عنوان مهار مخاطرات و آسیب های دوران تنش و درگیری مد نظر قرار گیرد و پیشگیری در سومین سطح خود که به جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند بعد از وقوع و انعقاد طلاق معطوف می شود.

* بیماری های روحی و روانی،ثمره عزلت نشینی بعد از طلاق

محمد حسین اظهاری،کارشناس ارشد روان شناسی در گفت و گویی با رسانه ها با اشاره به مخاطرات عزلت نشینی و انزوای مردان بعد از دوران طلاق عنوان کرد:بعضا کناره گیری اجتماعی که از سوی این طیف مشاهده می شود، تبعات و عوارض ناخوشایندی رادر پی خواهد داشت که ثمره آن یاس و افسردگی هر چه بیشتر است.

وی معتقد است:بهتر است مردانی که پای در عرصه طلاق می گذارند بعد از طی این فرایند،ارتباطات خود با اطرافیان،بستگان و آشنایان خویش را تقویت کنند.

برخی از کارشناسان معتقدند مشارکت در فعالیت های جمعی و ملحق شدن به تیم ها وگروه های ورزشی و حضور در کلا سهای مشاوره نیز نقش موثری در بهبود وضعیت روحی و روانی مردان در چنین شرایطی ایفا می کند.

در پایان نباید از نظر دور داشت که خواستگاری مجدد نباید در فاصله کوتاهی از طلاق محقق شود و حداقل طی کردن دو سال از زمان ثبت طلاق ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد تا در این فرآیند و بازه زمانی احساسات،هیجانات و فشارهای روحی و روانی ناشی از طلاق تا حدودی کاسته شود که با تامین چنین مواردی،ضریب موفقیت در ازدواج مجدد با توام شدن آگاهی و شناخت هر چه بیشتر نسبت به طرف مقابل،افزایش خواهد یافت.