۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴

مصباح یزدی:روزی خواهدرسید که برخی بگویند«اگر امام به جای انقلاب، مذاکره کرده بود شاهد تحریم‌ نبودیم»

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه برخی‌ها عقیده دارند ولایت فقیه در اصول و فروع دین جایی ندارد و آن را نفی می‌کنند گفت: حتی روزی می‌رسد که برخی مسؤولان پیدایش انقلاب اسلامی را کاری اشتباه بخوانند.
کد خبر : ۳۰۲۹۳۷
صراط: آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در نخستین همایش طلاب غیرحضوری جامعةالزهرا سراسر کشور با اشاره به حرکت امام خمینی در 15 خرداد اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران نه تنها در این کشور بلکه در تمام جهان یک تحول بنیادین ایجاد کرد و تاثیرات ریشه‌ای خود را در جامعه گذاشت.

به گزارش انتخاب، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: روحانیت در زمان پهلوی در فضای ناراحت‌کننده و انزوایی به سر می‌برد تا جایی که تشکیل مجالس روضه‌خوانی ممنوع بود و در زیرزمینی که 30 متر با کوچه فاصله داشت جرأت نمی‌کردند فعالیت مذهبی و دینی داشته باشند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با تاکید بر اینکه پوشیدن لباس روحانیت در زمان رژیم پهلوی ممنوع بود گفت: روحانیون در آن زمان مجبور بودند کت و شلوار بپوشند و لباس روحانیت را به صورت پنهانی به تن می‌کردند. با حضور آیت‌الله بروجردی به عنوان مرجع وقت و در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی وضعیت روحانیون تا حدودی بهتر شد و حوزه علمیه قم رونق گرفت و روحانیون توانستند تا حدودی از محدودیت خارج شوند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه در زمان پیش از انقلاب اسلامی بانوی تحصیل کرده در علوم دینی نداشتیم گفت: فقط یک بانو به نام بانو امین اصفهانی از ثروتمندان اصفهان به صورت استثنایی خدمت یکی از مراجع تحصیل کرد و مجتهد شد ولی اکنون بانوان فاضل و تحصیل کرده در مجامع عمومی مانند رادیو و تلویزیون سخنرانی می‌کنند که این تحولات در مقابل تحولات اصلی که از انقلاب نشات گرفت مانند قطره‌ای در مقابل دریاست.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب شاهد رشد صنعت و شکوفایی علم بودیم، تصریح کرد: در رژیم شاهنشاهی مردم ما سرخورده بوده و نسل به نسل بیشتر تحقیر می‌شدند ولی امروز شاهد عزت علمی ایرانیان در سراسر جهان هستیم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه دشمن بر نمی‌تابد که ما بتوانیم به علوم خاص و عام دست یابیم و به دنبال انحراف نسل جوان از دین و انقلاب است، گفت: امروز فرزندان ما با گوشی تلفن همراه به تمام مسائل دنیا اشراف دارند و دشمن نیز از این مسئله استفاده کرده و با ایجاد شبهات به دنبال اهداف خویش است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی بیان کرد: با پیروزی انقلاب امکان تحصیل خواهران افزایش یافته و آنان نه تنها در محافل علمی بلکه در محافل سیاسی نیز حاضر می‌شوند که اینها از نتایج و برکات انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه سه آفت متوجه حوزه است، عنوان کرد:‌ تحصیلات ما به بخشی از علم محدود می‌شود و این در حالی رخ می‌دهد که دشمن به دنبال گرفتن باورهای دینی از مردم است و در این راستا مجتهدان نباید ساکت بنشینند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: اگر شبهات در جامعه امروزی پاسخ مناسبی داده نشود، تیشه به ریشه دین خواهد خورد و عواقب ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه امروز دنیا حکومت ایران را با ویژگی ولایت فقیه می‌شناسد، عنوان کرد: در چنین شرایطی در داخل کشور برخی‌ها نه تنها ولایت فقیه را قبول ندارند بلکه به حکومت اسلامی نیز عقیده ندارند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند چون ولایت فقیه در اصول و فروع دین جایی ندارد آن را نفی می‌کنند اضافه کرد: روزی می‌رسد که برخی مسؤولان کشور پیدایش انقلاب اسلامی را کاری اشتباه خواهند خواند. زمانی خواهد آمد که برخی‌ها بگویند «اگر امام خمینی (ره) به جای اینکه انقلاب کرده و فریاد مرگ بر شاه را در سراسر کشور طنین‌انداز می‌کرد مذاکره کرده بود این همه انسان کشته نمی‌شد و شاهد تحریم‌های سخت نبودیم».

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه از هم اکنون باید به دنبال پاسخ روشن برای این افراد باشیم، خاطرنشان کرد: اگر نسل جدید را آگاه نکنیم نسل‌های آینده، انقلاب و امام خمینی‌(ره) را نخواهند شناخت و در دام دشمن گرفتار می‌‌شوند.

وی بیان کرد: در گذشته افرادی صالح و متقی بودند که ساده می‌زیستند ولی دشمن از اینها به نفع خود بهترین استفاده را کرد و اگر امام خمینی(ره)‌ خود وارد عمل نمی‌شد کار به جاهای باریک کشیده می‌شد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اضافه کرد: این افراد دارای بصیرت اجتماعی نبودند و به دلیل خوش‌بینی‌های فراوان نسبت به بستگانشان، کار به جایی رسید که نمی‌توان حتی شرایط را بیان کرد و اکنون نیز نمونه این اشخاص هستند و اگر مجالی پیدا شود چنین اتفاقاتی تکرار می‌شود.