۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
پس از عدم استقبال نمایندگان

حداقل 14 تبعیدی در کمیسیون فرهنگی با وجود تاکیدات رهبر انقلاب! / لاريجاني خط‌شکن شد

با ثبت نام لاريجاني در كميسيون فرهنگي تعداد متقاضیان این کمیسیون به 5 نفر رسید. حداقل 14 عضو دیگر، از جاماندگان کمیسیون های پرطرفدار اقتصادی و یا پر از سفرهای خارجی انتخاب خواهند شد.
کد خبر : ۳۰۳۸۹۹
گروه فرهنگی صراط - پس از عدم تمایل نمایندگان به ثبت نام در کمیسیون فرهنگی مجلس علیرغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون مباحث فرهنگی، علی لاريجاني در كميسيون فرهنگي ثبت نام كرد.

به گزارش صراط، این موضوع را امير خجسته، نماينده همدان در گفتگو با خبرگزاري دانشجو، بیان کرده و گفته است: زمانی که بسیاری از نمایندگان تقاضای حضور در 5 کمیسیون مجلس را دارند برای بقیه سوال پیش می‌آید.

خجسته به بيانات مقام معظم رهبري بر ولنگاري فرهنگي در كشور اشاره كرد و گفت: همكاران ما در مجلس بايد اين را بدانند كه الويت اول ما مسائل فرهنگي است و مسائل فرهنگي بايد در  كنار مسائل اقتصادي ديده شود همانگونه كه امروز علاقمندي وجود دارد بايد در مسائل فرهنگي نيز وجود اشته باشد.

او در بخش دیگری از این گفت و گو اعلام کرد: اقاي لاريجاني نيز در راستاي اجراي فرامين مقام معظم رهبري در دوره دهم مجلس در كميسيون فرهنگي ثبت نام كرد و من از اين اقدام لاريجاني تشكر مي كنم.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در ديدار با نمايندگان مجلس دهم: "مسئله‌ی بعدی مسئله‌ی فرهنگ است. البتّه فرهنگ، در بلندمدّت، از اقتصاد خیلی مهم‌تر است؛ اقتصاد مسئله‌ی فوری و اولویّت کنونی ما است، [امّا] مسئله‌ی فرهنگ یک مسئله‌ی مستمرّی است و بسیار مهم است؛ حتّی در قضیّه‌ی اقتصاد هم مهم است. برادران عزیز، خواهران عزیز! در مسئله‌ی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری میکنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛"

به گزارش صراط، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس هر کمیسیون می‌تواند بین 19 تا 23 عضو داشته باشد که برای کمیسیون فرهنگی تنها 4 نفر ثبت نام کرده بودند که سه نفر از آنها در دوره گذشته نیز عضو همین کمیسیون بودند. با ثبت نام لاریجانی این تعداد به 5 نفر رسیده و برای تعیین حداقل 14 عضو دیگر باید منتظر تعیین تکلیف سایر کمیسیون ها بمانیم.

این در حالی است که در حال حاضر هفت کمیسیون بیش از 23 داوطلب دارند که برخی از اعضای آن باید به سایر کمیسیون ها بروند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با 38 داوطلب رکورددار است. کمیسیون صنایع و معادن با 33 داوطلب،‌ کمیسیون محبوب بعدی است. کمیسیون بودجه 31 داوطلب و کمیسیون انرژی 28 داوطلب دارد. برای هر کدام از کمیسیون های عمران و آموزش نیز 25 نماینده نام نوشته اند.

نکته قابل تامل علت محبوبیت کمیسیون های مذکور است. کمیسیون های اقتصادی به دلیل نوع ارتباطات نمایندگان با مسئولان اقتصادی کشور محبوب هستند و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی هم این فرصت را دارند که بیشترین سفرهای خارجی را تجربه کنند!

امکان عضویت بیش از 23 نفر در کمیسیون ها وجود ندارد و این بدان معناست که نمایندگانی که در روزهای آینده موفق به عضویت در کمیسیون های پرمتقاضی نشوند به کمیسیون های دیگر مجلس از جمله کمیسیون فرهنگی تبعید خواهند شد!