۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰

لوزانو برای المپیک قولی نداد

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در گفت و گویی تفصیلی از گذشته، حال و آینده والیبال ایران گفت و تفکرات خود را در این زمنیه تشریح کرد. او تاکید کرد که نمی‌تواند قولی خارج از عرف و توانش بدهد.
کد خبر : ۳۰۴۲۸۴
صراط: سرمربی تیم ملی والیبال ایران در گفت و گویی تفصیلی از گذشته، حال و آینده والیبال ایران گفت و تفکرات خود را در این زمنیه تشریح کرد. او تاکید کرد که نمی‌تواند قولی خارج از عرف و توانش بدهد.

به گزارش ایسنا، رائول لوزانو افزود: بسیار خوشحالم هستم که می توانم شادمانی کسب سهمیه المپیک را با مردم ایران تقسیم کنم. خوشحالی از اینکه تلاش والیبال ایران نتیجه داد و امیدوارم این روند همچنان ادامه یابد و مردم ایران در آینده هم از دیدن بازی های تیم ملی و نتایج کسب شده لذت ببرند.

وی تصریح کرد: هدف اصلی تیم ملی والیبال کسب سهمیه المپیک بود و خوشحالم که این موضوع محقق شد و مردم از دیدن بازی‌های خوب تیم ملی لذت بردند و با آنان شادی کردند و شادی مضاعف در جامعه ایجاد شد.

سرمربی تیم ملی والیبال با بیان اینکه این موفقیت ها تنها به عملکرد تیم ملی ایران بر نمی گردد، گفت: افرادی زیادی در این مسیر زحمت کشیدند که نباید از تلاش آنان چشم پوشی کرد. بازیکنان تیم ب که در اردو هستند، بازیکنانی که سلال گذشته در تمرین تیم های ملی رده های مختلف سنی حضور داشتند از جمله آنان هستند.

وی تاکید کرد: همچنین از فدراسیون والیبال برای برنامه ریزی خوب باید تشکر کرد که از چندین سال قبل آبیاری نهال رشد والیبال را آغاز کرد. از باشگاه های فعال در والیبال که فضای مناسبی برای رشد بازیکنان و ظهور استعدادهای جدید مهیا کردند نیز باید قدردانی کرد.

لوزانو ادامه داد: تشکر ویژه از زحمات خولیو ولاسکو سرمربی اسبق تیم ملی والیبال دارم که چندین سال قبل به اتفاق خوان سیچلو پایه هایی را ایجاد کردند تا بعد از چند سال والیبال ایران به هدف مهم خود دست یابد.

وی گفت: تشکر ویژه از برنامه ریزی فدراسیون والیبال و لطفا ویژه آقای دکتر داورزنی دارم که افتخار هدایت تیم ملی والیبال ایران را به من دادند و در مدت 70 روزی که با این تیم بودم، به اتفاق دیگر دوستان موفق شدیم برگ زرینی در والیبال ایران رقم بزنیم.

سرمربی تیم ملی والیبال در پاسخ به این پرسش که استراتژی والیبال ایران در آینده چیست، گفت: من نمی‌توانم قولی خارج از توان و عرف بدهم، اما این قول را می دهم که بازیکنان با نهایت جدیت و تلاش تمرین کنند تا در آمادگی کامل بسر ببرند. به یقین در صورت آماده بودن بازیکنان، نتایج خوبی نیز در رویدادهای پیش رو رقم خواهد خورد.

کسب مدال المپیک در رشته ورزشی والیبال از دیگر رویایی مردم ایران است، لوزانو درباره شرایط رسیدن به این هدف، گفت: برای کسب مدال در بازی های المپیک 2016 ریو شرایط مختلفی را باید در نظر گرفت. ابتدا باید روند پیشرفت و تکامل را در دو آینده مد نظر داشت. گروه بندی تیم ها در المپیک نیز یکی از موضوعات مهم است و در صورتی که در دور مقدماتی در چهار تیم برتر قرار بگیرم، رتبه و حریف ضربدری در مرحله اول و دوم حذفی باید در نظر گرفت. باید بپذیریم که همه تیم های شرکت کننده قدرت های برتر جهان هستند و با نهایت آمادگی در این بازی ها شرکت می کنند. بنابر این کسب مدال در بازی های المپیک کار آسانی نخواهد بود.

لوزانو درباره ضرورت جوانگرایی در تیم ملی والیبال بعد از بازی های المپیک گفت: در مجموع فدراسیون والیبال برای این موضوع برنامه ریزی خوبی دارد. تمرین تیم ملی در دو گروه الف وب یکی از این برنامه ریزی هاست. از طرفی تیم های ملی والیبال جوانان و نوجوانان فعالیت خود را همزمان ادامه می دهند. نکته مهم این است که به گونه ای برای تیم های نوجوانان و جوانان برنامه ریزی تمرین کرد که آسیب دیدگی ها به حداقل برسد تا در آینده بازیکنان با مشکلات مصدومیت های کهنه و خاص روبرو نشوند.

وی تاکید کرد: در این روند نباید از بدنه اصلی والیبال ایران که همان لیگ است، غافل شویم. لیگ جایی است که تیم ها چگونگی استفاده از جوانان را باید مد نظر داشته باشند، این سیاست گذاری باشگاه ها در جوانگرایی تیم ملی تاثیر زیادی خواهد داشت، چون باعث ظهور بازیکنان مناسب و جوان می شود.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران که با سایت فدراسیون والیبال گفت‌وگو می‌کرد، در مدت رقابت های انتخابی المپیک قبل و بعد از هر مسابقه با بازیکنان صحبت می کرد، لوزانو در پاسخ به این سوال که قبل از مسابقه با چین که پیروزی در آن نقش مهمی در کسب سهمیه المپیک ایران داشت، به بازیکنان چی گفتید؟ افزود: هر مسابقه ای شرایط خاص خود را دارد. برای هر مسابقه با توجه به این شرایط و اینکه حریف چه تیمی باشد، بحث های تاکتیکی خواهیم داشت. در صحبت های قبل از مسابقه با چین نیز همین موارد که چگونه مقابل این تیم به میدان برویم، صحبت شد.

وی گفت: خارج از بحث تاکتیکی تلاش کردیم تمرکز بازیکنان را از مسابقه قبلی به مسابقه آینده منتقل کنیم تا آمادگی ذهنی و روانی برای مسابقه با چین در بازیکنان ایجاد شود. یادآوری تعهد به تیم کشوری که برای آن تلاش می کنند، از جمله محورهای این صحبت بود.

لوزانو با یادآوری اینکه در رقابت های انتخابی المپیک تنها دو روز استراحت داشتیم و مسابقات اکثرا پشت سر هم بود، گفت: باید شب قبل از هر مسابقه جلسه فنی برگزار می کردیم تا ضمن ارائه نکات فنی، ذهنیت بازیکنان را نیز از مسابقه قبلی به دیدار بعدی ببریم و آنان را هر چه زودتر برای بازی بعدی آماده کنیم. بازیکنان در طول روز کلی درگیری ذهنی برایشان ایجاد می شود و نباید با این ذهنیت ها بخوابند، بنابر این شب ها و قبل از خواب این نشست ها در زمان استراحت بازیکنان برگزار می شد تا دهنیت آنان را به سمت بازی های بعدی ببریم تا به نوعی با فراغ بال برای بازی بعدی آماده شوند.

لوزانو در پایان با یادآوری اینکه من قبلا جمله ای از «گابریل گارسیا مارکز» برای بازیکنانم گفته ام که دوست دارم برای مردم ایران نیز نقل قول کنم. گفت: گابریل معتقد است «حقیقت زندگی آن چیزی که زیسته ای نیست، بلکه آن چیزی است که به یاد می آوری تا برای دیگران تعریف کنی». منظورم این است که یپروزی ها و موفقیت های تیم ملی والیبال در این مدت چیزی است که در خاطره بازیکنان باقی خواهد ماند و بارها آن را تعریف خواهند کرد.