۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵

بزن کنار! فوتبال مال مرداست +تصاویر

«دخترها چیزی از فوتبال نمی‌فهمند». این فقط یکی از عبارت‌های اعتراضی و اتفاقا ملایم‌ترین و مودبانه‌ترینشان است که این روزها در شبکه‌های مجازی علیه دخترهایی که در مورد فوتبال اظهار نظر می‌کنند، دیده می‌شود. به نظر می‌رسد یورو 2016 علاوه بر همه کل‌کل‌ها در مورد تیم‌ها و نوع بازی‌شان، یک چالش دیگر را هم رو کرده است: «چه کسی حق دارد در مورد فوتبال اظهار نظر کند»؟
کد خبر : ۳۰۶۲۹۷

صراط: «دخترها چیزی از فوتبال نمی‌فهمند». این فقط یکی از عبارت‌های اعتراضی و اتفاقا ملایم‌ترین و مودبانه‌ترینشان است که این روزها در شبکه‌های مجازی علیه دخترهایی که در مورد فوتبال اظهار نظر می‌کنند، دیده می‌شود. به نظر می‌رسد یورو 2016  علاوه بر همه کل‌کل‌ها در مورد تیم‌ها و نوع بازی‌شان، یک چالش دیگر را هم رو کرده است: «چه کسی حق دارد در مورد فوتبال اظهار نظر کند»؟

به گزارش ایسنا، عده از کاربران شبکه های اجتماعی در روزهای گذشته شاهد اظهار نظر  مردهایی بودند که هواداری دخترها از فوتبال را نمی‌پسندند. بعضی‌ها طرفداری دخترها از فوتبال را به علاقه به تیپ و قیافه بازیکنان نسبت می‌دهند و بعضی‌ها نوشته‌اند که دخترها می‌خواهند با حرف‌زدن در مورد فوتبال خودشان را جذاب‌تر نشان بدهند. بعضی‌ها هم از دخترها دعوت کرده‌اند که به اظهار نظر در مورد «رنگ لاک» و «مدل مو» قناعت کنند!

به نظر می‌رسد این تصور که فوتبال هنوز «مردانه» است و زن‌ها حق ندارند در مورد آن اظهار نظر کنند، طرفدارهای زیادی دارد؛ نه تنها در شبکه‌های اجتماعی بین آدم‌هایی که هم دیگر را نمی‌شناسند،‌ بلکه حتی در عرصه عمومی در سطح رسانه‌ها.

بزن کنار! فوتبال مال مرداست +تصاویر

بزن کنار! فوتبال مال مرداست +تصاویر

بزن کنار! فوتبال مال مرداست +تصاویر

این تنها «فرناندا لیما» مدل و مجری اسپانیایی نیست که بعد از حضورش در قرعه‌کشی جام جهانی فوتبال 2014 وقتی که فردوسی‌پور گفت که به دلیل لباس او صدا و سیما نمی‌تواند مراسم قرعه‌کشی را به طور مستقیم پخش کند، مورد حمله مردانی قرار گرفت که او را تهدید کرده بودند بلکه حتی مردان غیر ایرانی هم علیه آدم‌هایی که به شهرت لیما نیستند هم دست به چنین کارهایی می‌زنند.

نمونه‌اش حمله به صفحه فیس‌بوک برنامه گزارش ورزشی و گزارشگر زن آن در شبکه ZDF. کلودیا نئومان، گزارشگر بازی‌های ولز - اسلواکی و سوئد - ایتالیا، ‌البته بر خلاف نمونه‌های دیگر که وقتی با حمله مخاطبان به صفحه‌هایشان رو به رو شده‌اند،‌ صفحه فیس‌بوک خود را بسته‌اند،‌ نه تنها از کاری که کرده عقب‌نشینی نکرده بلکه به گفته رییس بخش ورزشی تلویزیون آلمانی ZDF اگر بخواهد می‌تواند در گزارش و تفسیر باقی بازی‌های یورو 2016 حضور داشته باشد.

بزن کنار! فوتبال مال مرداست +تصاویر 
خانم کلودیا نئومان گزارشگر فوتبال شبکه ZDF که صفحه فیس‌بوکش بعد از گزارش بازی در یورو 2016 مورد حمله قرار گرفت

صفحه این گزارشگر ورزشی، قبل،‌ حین و بعد از بازی سوئد و ایتالیا،‌ هدف حمله برخی مردان قرار گرفته است که با الفاظ جنسی او را خطاب کرده و تهدیدش کرده‌اند. واکنش‌ها به این موضوع آنقدر وسیع بوده است که رییس بخش ورزشی شبکه را وادار به موضع‌گیری کرده است.

او چند روز بعد از حمله‌های اخیر به صفحه فیس‌بوکش در این مورد گفته است: «خیلی‌ها چه مرد و چه زن ممکن است گزارشگری زنان را در فوتبال نپسندند. وقتی مردها در خیابان در برابر دوربین تلویزیون قرار می‌گیرند، بدون تردید خودشان را مدرن توصیف می‌کنند و می‌گویند که زن‌ها به عنوان گزارشگر ورزشی فوق‌العاده‌اند اما وقتی با دوستانشان پای تلویزیون می‌نشینند، یقینا نظرشان در مورد این موضوع عوض می‌شود».

دیتل گروش ویتس رییس بخش ورزش شبکه ZDF  نیز در این مورد گفته است: «با اینکه شبکه معمولا از دو مجری دیگر برای گزارش فوتبال مردان استفاده می‌کند اما از پیش معلوم بود که برای این رقابت‌ها خانم نئومان هم به عنوان گزارشگر و مفسر برای دو بازی حضور خواهد داشت. با توجه به اینکه او قبلا در رقابت‌های المپیک هم فوتبال مردان را گزارش کرده است ما انتظار واکنش‌های نامناسب از طرف عده‌ای از تماشاگران را داشتیم اما خانم نئومان، خونسرد با این موضوع برخورد کرده است. او قبلا هم در المپیک، فوتبال مردان را گزارش کرده است و اگر بخواهد می‌تواند بازی‌های دیگری را هم در یورو 2016 گزارش کند.

حمله به صفحه فیس‌بوک آدم‌های مشهور فقط مختص ایران نیست. حمله به خانم‌هایی که در مورد فوتبال اظهارنظر می‌کنند هم مختص ایرانی‌ها نیست. هر دو به یک اندازه ناشی از نگاه جنسیتی به زنان است و هر دو به یک اندازه تلاش می‌کند ثابت کند که خانم‌ها نباید به این قلمرو مین‌گذاری‌شده نزدیک شوند.