۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
شایعات ادامه دارد

آیا برکناری امیرعبداللهیان نتیجه دیدار 3 روز قبل ظریف با کری بود؟

بیانیه اخیر این تصمیم را از آن جهت که 3 روز پس از دیدار ظریف با کری انجام شد، دارای این "شائبه" دانسته که ممکن است "اقدامی از قبل هماهنگ شده با طرف آمریکایی" باشد.
کد خبر : ۳۰۶۳۰۸
صراط: برکناری حسین امیرعبداللهیان که شایعه آن از مدت ها پیش در فضای رسانه ای و سیاسی کشور پیچیده بود، سرانجام رنگ واقعیت به خود گرفت.

واکنش ها به این برکناری، همچنان ادامه دارد؛ در یکی از این واکنش ها، بسیج دانشجویی ۶ دانشگاه تهران، این تصمیم را "باعث تضعیف جبهه مقاومت" خوانده و از آن جهت که سه روز پس از دیدار ظریف با کری در نروژ انجام شد، دارای این "شائبه" دانستند که ممکن است "اقدامی از قبل هماهنگ شده با طرف آمریکایی و زمینه چینی برای اجرای برجام 2" باشد.

به گزارش فارس، در بیانیه بسیج دانشجویی 6 دانشگاه تخصصی تهران آمده است: چند ماه قبل بود که لابی آمریکایی و ضد ایرانی نایاک و برخی از سران کشورهای عربی در واکنش به مواضع انقلابی و ضد استکباری امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در تحولات منطقه و نقش تاثیرگذار وی در پیروزی های جبهه مقاومت خواهان برکناری وی شده بودند و این اقدام را در راستای تقویت روابط با عربستان سعودی می‌دانستند.

این تشکل‌های دانشجویی اضافه کردند: در حالی که این روزها جبهه مقاومت توانسته در تحولات منطقه دست برتر خود را نشان دهد، خبر برکناری امیرعبداللهیان معاون انقلابی وزارت خارجه که در این پیروزی‌های جبهه مقاومت نقش موثری داشته است، تعجب و حیرت همگان، بخصوص جنبش دانشجویی را برانگیخت.

در ادامه این بیانیه آمده است: برکناری امیرعبداللهیان دیپلمات کهنه کار و انقلابی وزارت امور خارجه آن هم در فاصله کمتر از 3 روز پس از دیدارهای آقای ظریف و کری در نروژ این شائبه را تقویت کرده است که تغییر مهره‌های کلیدی و موثر در وزارت خارجه اقدامی از قبل هماهنگ شده با طرف آمریکایی و زمینه چینی برای اجرای برجام 2 است.

بسیج دانشجویی 6 دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه آمریکا و هم قطاران غربی و عربی‌اش مدتهاست که با ترفندهای مختلف تلاش کرده‌اند محور مقاومت، به عنوان تنها مانع در برابر نظم نوین آمریکا را تضعیف کنند، اعلام کردند: با این همه امروز حزب الله لبنان و ملت سوریه و انصار الله یمن و حامیان مقاومت در منطقه قوی‌تر از هر زمان دیگری در برابر نقشه های آمریکا در منطقه ایستادگی کرده و جبهه مقاومت با پشتیبانی و حمایت ایران اسلامی، چه در میدان جنگ و چه در سایر عرصه ها، رویای آمریکا برای منطقه را آشفته کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این روزها غرب آسیا به صحنه شکست‌های پی در پی آمریکا تبدیل شده است. امروز تقریبا در هیچ کجای دنیا تحولات مطابق با میل و خواسته واشنگتن پیش نمی‌رود. شکست‌های جبهه استکبار به رهبری آمریکا و پیروزی‌های جبهه مقاومت به رهبری ایران نه از راه مذاکره و سازش و بلکه تنها از طریق مقاومت و ایستادگی حاصل شده است. پیروزی هایی که بدون شک مرهون مجاهدت مجاهدان شجاع جبهه مقاومت همانند سردار سلیمانی در صحنه نبرد و همراهی تمام عیار دیپلمات‌های شجاع و انقلابی مثل امیرعبداللهیان در پشتیبانی از جبهه مقاومت حاصل شده است.

این تشکل‌های دانشجویی با بیان اینکه تحرکات دیپلماتیک ایران اسلامی به عنوان ستون جبهه مقاومت،همواره از سوی مردم و مسئولان منطقه و جهان رصد می‌شود، اعلام کردند: تغییرات مهره های کلیدی و انقلابی وزارت خارجه آن هم در این شرایط حساس منطقه و 3 روز پس از دیدار آقای ظریف و کری در نروژ پیام نامناسبی را به متحدان اصلی و دوستان جمهوری اسلامی در منطقه می‌رساند و باعث تضعیف جبهه مقاومت می‌شود.

«سوال ما دانشجویان از وزارت خارجه این است که با توجه به شرایط خاص منطقه و تلاش بیش از پیش جبهه استکبار برای به شکست کشاندن و تضعیف جبهه مقاومت تغییر مهره‌های اصلی وزارت خارجه در این مقطع چه دلیلی دارد؟ در حالی که بنا به اذعان دوست و دشمن آقای امیرعبداللهیان در تحولات منطقه‌ای عراق و سوریه توانسته بود پشتیبانی موثری از جبهه مقاومت ایجاد کند آیا نمی‌بایست وی تا به سرانجام رساندن تحولات سیاسی و نظامی در سوریه در ماموریت خویش باقی می‌ماندند؟

این دانشجویان دانشگاه‌های تهران ضمن ابراز تاسف از تغییر یکی از عناصر انقلابی وزارت خارجه تاکید کردند: تغییرات صورت گرفته در وزارت خارجه در حمایت ایران اسلامی از جبهه مقاومت تاثیری نداشته و همان گونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند، حمایت از جبهه مقاومت جزء خطوط قرمز و اساسی انقلاب اسلامی است و تحت هیچ شرایطی انقلاب اسلامی دست از حمایت خود از جبهه مقاومت برنخواهد داشت.

این تشکل‌های دانشجویی از وزارت خارجه خواستند در عزل و نصب‌ها دقت بیشتری کرده و از هر گونه نگاه جناحی و سیاسی دوری کند.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: مسئولان وزارت خارجه لازم است توصیه های رهبر معظم انقلاب در ماه های اخیر به تمامی مسئولان مبنی بر انقلابی بودن و انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن را سرلوحه عمل خود قرار داده و هر چه سریعتر با اتخاذ تصمیماتی انقلابی، امید دشمنان نظام را تبدیل به یاس، و نگرانی دوستداران و مستضعفان جهان را که به حمایت های ایران اسلامی امید بسته اند برطرف کرده و آنها را مسرور کند.

در پایان این بیانیه دانشجویان دانشگاه‌های تهران بار دیگر حمایت خود از همه مسئولان دلسوز و انقلابی وزارت خارجه را در چارچوب تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اعلام کرده و تصریح کردند: بار دیگر به مسئولان وزارت امور خارجه توصیه‌ها و خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب در 3 سال گذشته را یادآوری کنیم که مراقبت کنند غیر از موضوع هسته ای در هیچ حوزه ای از جمله تحولات منطقه ای مذاکره با آمریکا ممنوع است.