۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
آمار تلفات همچنان مبهم است و شهرداری غیرپاسخگو

"امتحان، لطف خدا و اقدامات بی‌نظیر"/ توجیهات مرحله به مرحله قالی‌باف برای انفجار شهران

شهردار تهران در جلسه شورای شهر، توضیحاتی داد که نشان می‌دهد از نظر او، نتیجه آن "امتحان" قبولی با نمره عالی بوده! اصلی ترین بخش اظهارات قالی‌باف هم به تبرئه شهرداری مربوط می‌شد.
کد خبر : ۳۰۶۴۸۰
گروه اجتماعی صراط - حادثه انفجار شهران در غرب تهران که منجر به نشست زمین، آتش سوزی چند ساختمان و مرگ دست کم یک نفر شده، همچنان توضیح مشخصی از سوی شهرداری تهران ندارد.

به گزارش صراط، این حادثه حدود ساعت 5 صبح روز 28 خرداد در غرب تهران رخ داد و از همان لحظه تا کنون با توجیهات تدریجی مسئولان شهرداری تهران برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت همراه بوده است.

این در حالی است که ابهامات فراوانی در خصوص این انفجار همچنان باقی است؛ از همه مهم تر، علت انفجار و ترکیدگی لوله گاز مشخص نیست؛ تعداد قربانیان هم به طور واضح اعلام نشده؛ تنها مرگ یک نفر از سوی آتش نشانی به طور رسمی تایید شده و اخبار متعددی از مفقود بودن تعدادی از کارگران که رقمی تا 12 نفر نیز برای آن اعلام شده، وجود دارد. مسئله ساده ای همچون طول شعله های آتش هم مبهم مانده و از 5 تا 60 متر ارقامی است که برای آن گفته شده.



با این وجود، شهردار تهران همچنان یک خط را پیگیری می کند: "تقصیر شهرداری نبود!" محمدباقر قالی‌باف در اولین واکنش به این اتفاق، در اینستاگرامش، حادثه شهران را یک "امتحان" خواند؛ امتحانی برای "همه دستگاه‌هاي مسئول و مرتبط با مديريت بحران". او در همین نوشته، از "فقدان مدیریت یکپارچه شهری" هم انقاد کرد.

شهردار تهران یک روز بعد در جلسه شورای شهر، توضیحاتی داد که نشان می دهد از نظر او، نتیجه آن "امتحان" قبولی با نمره عالی بوده است! قالی باف گفت: "اقدامات پس از وقوع در حادثه شهران و همکاری میان نهادی دستگاه‌ها در مواجهه این بحران، در سال‌های اخیر بی نظیر بود"!

با این وجود، با این توضیح که "خوشبختانه حادثه در منطقه‌ای پر تردد و در ساعت شلوغی شهر اتفاق نیفتاد"، "لطف خدا" را هم شامل شهر تهران دانست و از اینکه "در این حادثه، خسارات جانی گسترده‌ای نداشتیم" ابراز رضایت کرد هرچند او هم آماری درباره این خسارات جانی نداد تا ابهامات باقی بماند.

اما اصلی ترین بخش اظهارات قالی باف در شورای شهر، به تبرئه شهرداری تهران مربوط می شد؛ در حالی که یکی از فرضیه های مطرح برای ترکیدگی لوله گاز، "برخورد بیل مكانیكی لودر شهرداری به لوله گاز در هنگام كار كردن برای حفر مترو خط شش" عنوان شده بود، قالی باف به طور کلی این فرض را رد کرد. او گفت: برخورد بیل مكانیكی یا لودر یا ماشین حفاری با لوله گاز كاملا منتفی است چرا كه از تاریخ ٢٦ اردیبهشت ماه هیچ فعالیت كارگاهی در تونل مترو كه از این مسیر عبور می‌كرده انجام نشده و البته این تونل استحكام‌سازی نیز شده بود. ضمن اینكه از تاج تونل تا سطح زمین ٢٢ متر ارتفاع وجود داشته است كه این ارتفاع تا لوله گاز بالغ بر ٢٠ متر می‌شده است.

تا اینجا، شهردار تهران عملا هیچ گونه مسئولیتی را بر عهده نگرفته است؛ اظهارات او در مورد تعطیلی فعالیتی کارگاهی در تونل مترو از 26 اردیبهشت هم مشخصا تکذیب غیرمستقیم فوت کارگران مترو در این حادثه را نتیجه می دهد. با این وجود، تایید مرگ یک کارگر از سوی آتش نشانی چگونه توجیه خواهد شد؟

قابل توجه است که از ساعات اولیه حادثه، ابوالفضل قناعتی از فوت دو كارگر خبر داده بود که آمار زخمی شدن پنج نیروی آتش‌نشانی و كارگر هم به آن اضافه شد شهرداری با قید اینكه هنوز مطمئن نیستیم كه كسی در داخل تونل بوده است یا خیر، به سرعت وارد عمل شد تا مبادا افکار عمومی علیه شهرداری تهران موضع گیری کند؛ شایعات همچنان زیاد است. تعداد مفقودی ها و فوتی ها هم مبهم. اما شهرداری پاسخ مشخصی نمی‌دهد تا مبادا آنچه را از اساس منکر شده – یعنی بی ربط بودن ماجرا به فعالیت کارگاهی در تونل مترو – ذره ای خدشه دار شود و شهرداری در معرض اتهام.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۵
۱۳
وقی فرمانده انتظامی شهردار بشه عاقبتی بهتر داشتن عبث است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۳
۱۲
انفجار لوله گاز ربطی به حفاری مترو نداشته و تا زمانی که علت آن مشخص نشده نباید انگشت اتهام را به سوی شهرداری دراز کنیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۵
۰
شرکت گاز باید فکری بحال لوله های گاز بکند که اگر خدای نکرده زلزله بیاید انفجارهای مهیبی ایجاد خواهد شد.
گودرزی
|
Germany
|
۱۳:۱۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۱
۱۰
یکی از دلائل پیروزی دولت کلید، همین کینه توزی امثال صراط با قالیباف است، در صورتی که بهانه جوئی و پیگیری موضوعی مثل شهران ان هم با ذره بین بدبینی نسبت به قالیباف است، دوستان بصیرت کینه توزی و دایره علاقمندان و مریدان رهبری را تنگ کردن نیست!
سبحان شاهمرادی اصولگرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
۱۳
۹
رانش زمین که دیگر کار قالیباف نیست