۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
شوک در قاره سبز

رأی تاریخی مردم انگلستان/ شمارش معکوس برای فروپاشی اتحادیه اروپا و بریتانیا

بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای داد. این رای تاریخی احتمال فروپاشی اتحادیه را بر سر زبان‌ها انداخته. حیات خود بریتانیا، متشکل از انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز هم به خطر افتاده.
کد خبر : ۳۰۷۰۲۱
صراط: در شرایطی که حواس اروپا به رقابت های فوتبال جام ملت های این قاره، پرت بود، مردم بریتانیا در انتخاباتی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند. جالب اینجاست که از 5 کشور مستقل و غیرمستقل جزایر بریتانیا، 4 کشور - انگلیس، ولز، ایرلند شمالی و جنوبی - درگیر یورو 2016 هستند و همگی از گروه خود صعود کرده اند که این خبر شوک آور به گوششان رسیده.

به گزارش صراط، این رای اروپا را در شوک فروبرده و احتمال فروپاشی کامل اتحادیه را بر سر زبان ها انداخته است. در فرانسه و هلند درخواست برگزاری همه پرسی مشابه شده.

به جز اروپا، حیات خود بریتانیای کبیر به شکل کنونی یعنی متشکل از انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز هم به خطر افتاده. نتایج تفکیکی آرا، واگرایی این اجزاء تشکیل دهنده بریتانیا را به رخ کشیده؛ انگلیس و ولز به خروج از اتحادیه رای داده اند و اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن. از همین حالا، زمزمه های برگزاری دوباره همه پرسی استقلال اسکاتلند شنیده می شود و از طرفی، رفراندوم برای اتحاد ایرلند شمالی و جنوبی هم مطرح شده است.

مجموع این تحولات نشان می دهد چه بسا در آینده نزدیک، فقط ولز به لندن وفادار بماند و دو جز< دیگر اتحادیه راه خود را در پیش بگیرند؛ اسکاتلند خواستار استقلال شود و ایرلند شمالی خواستار اتحاد با ایرلند جنوبی.

همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه (دیروز)‌ برگزار و شمارش آراء از ساعت 10 شب آغاز شد و تا صبح روز جمعه ادامه یافت.

در پایان شمارش آرا، مشخص شد که 52% رأی دهندگان به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. بسیاری از کارشناسان این رأی تاریخی را آغازی بر یک دومینو دانسته‌اند که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و حتی بریتانیای متحد را به چالش بکشد.

نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال انگلستان که از خروج این کشور از اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد، این اتحادیه را «رو به مرگ» توصیف کرد و گفت امیدوار است دیگران هم از این اتحادیه خارج شوند.

وی گفت: «امیدوارم این آغاز بر خروج سوئد، اتریش و حتی ایتالیا باشد. اتحادیه اروپا در حال شکست خوردن است، اتحادیه اروپا رو به مرگ است.» فاراژ افزود: «امیدوارم که ما آخرین کشوری نباشیم که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود. این گام نخست است و اروپا باید به مجموعه‌ای از کشورهای مستقل بدل شود.»

نتایج نهایی همه‌پرسی

کمیته اجرایی برگزاری همه‌پرسی جزئیات آرای را به این شرح اعلام کرد:

مجموع آرا: 33,577,342
خروج: 17,410,742 (51.9%)
ابقا: 16,141,241 (48.1)

با این رأی فرآیندی پیچیده و دستکم دو ساله برای خروج انگلستان آغاز می‌شود. انگلستان اولین کشوری است که تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته و به همین دلیل ابهامات زیادی در ساز و کار اجرایی این فرآیند وجود دارد.

درخواست برگزاری همه‌پرسی در فرانسه و هلند

احزاب راستگرا در چندین کشور از جمله فرانسه و هلند از دولت خواسته‌اند همه‌پرسی‌هایی مشابه همه‌پرسی انگلستان برگزاری کند.

مارین لو پن رهبر حزب جبهه ملی فرانسه با اشاره به نتایج همه‌پرسی انگلستان، تصمیم انگلیسی‌ها را یک پیروزی توصیف کرده و از دولت فرانسوا اولاند خواسته ادامه عضویت در اتحادیه اروپا را به رأی عمومی بگذارد.

گرت ویلدرز رهبر حزب ضد مهاجرت هلند هم گفت که این کشور نیز باید برای خروج از اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار کند.

پاریس: اتحادیه اروپا باید اعتماد مردم را احیا کند

«ژان مارک آیرو» وزیر خارجه فرانسه رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا را «مایه تأسف» توصیف کرد و گفت این اتحادیه باید اعتماد مردم به خود را جلب کند.

وی گفت: «برای پادشاهی متحد متأسفم. اروپا به حیات خود ادامه می‌دهد، اما باید عکس‌العمل نشان داده و اعتماد مردم را به خود جلب کند. این یک ضرورت فوری است.»

پرواز قیمت طلا و سقوط ارزش پوند

پایگاه بلومبرگ نوشته است که همزمان با اعلام نتایج همه‌پرسی انگلستان، قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده است.

همزمان قیمت پوند انگلستان در برابر دلار با سقوطی بی‌سابقه به پائین‌ترین سطح از سال 1985 رسیده است.  

شاخص بورس در آمریکا و انگلستان هم به صورت جمعی سقوط کرده‌اند. آژانس اعتبارسنجی اس اند پی اعلام کرد که در پی تصمیم انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، این آژانس احتمالا رتبه اعتباری بریتانیا را کاهش خواهد داد. رتبه انگلستان در حال حاضر AAA است که بالاترین سطح اعتماد سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید.

اشتاین‌مایر: امروز روزی تلخ برای اروپا است

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان که پیش از این کشورش تلاش زیادی کرده بود تا انگلیسی‌ها را از خروج از اتحادیه اروپا منصرف کند، از تصمیم مردم انگلستان ابراز تأسف کرد.

وی گفت که امروز «روزی تلخ برای اروپا و بریتانیا است.»

وزیر اول اسکاتلند: مردم ما خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند

«نیکولا استرجون» رهبر کنونی حزب ملی اسکاتلند و وزیر اول این کشور با توجه به اعلام نتایج گفت این کشور خواستار ماندن در اتحادیه اروپاست و رای مردم نشان از این خواسته است بنابراین فعلا منتظر اعلام نتیجه نهایی خواهند بود.

وی بارها هشدار داده بود که در صورت رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، همه‌پرسی دوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا برگزار خواهد شد.

«الکس سموند» رهبر سابق حزب ملی اسکاتلند هم به صراحت اعلام کرده است که با توجه به نتایج همه‌پرسی، مشخص است که اسکات‌ها خواهان جدایی از انگلستان و ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

در نظرسنجی شب گذشته، اهالی اسکاتلند به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند، اما با توجه به اینکه آن‌ها جزئی از بریتانیا به شمار می‌آیند، برای ماندن در اتحادیه باید از پادشاهی مستقل شوند.

احتمال برگزاری همه‌پرسی اتحاد ایرلند شمالی و ایرلند

روزنامه گاردین خبر داد که جنبش «شین فین» که قدیمى‌ترین حزب فعال ایرلندى به شمار مى‌آید، با اشاره به مخالفت ایرلندى‌ها با خروج از اتحادیه اروپا، برگزارى همه پرسى براى تشکیل ایرلند متحد و حذف مرز بین ایرلند و ایرلند شمالى را خواستار شده است.

رای قاطع اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن؛ ولز رای به خروج داد

گاردین خبر داد، مردم ایرلند شمالی رای به ماندن در اتحادیه اروپا دادند. به نوشته این روزنامه مردم ایرلند شمالی با مشارکت 62 درصدی خواستار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا شدند.

همچنین بی بی سی گزارش داد، آراء کل اسکاتلند شمارش شده و نشان از آن است که این کشور نیر رای به ماندن در اتحادیه اروپا داده است. مشارکت مردم اسکاتلند در این همه پرسی 67 درصد بود. و اما ولز رای به خروج داد و مشارکت مردم ولز 71 درصد بود.

همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا قریب الوقوع است

بعد از آنکه نتیجه شمارش بیش از 73 درصد آراء حاکی از پیشتازی کمپین خروج است، «الکس سالموند» رهبر پیشین حزب ملی اسکاتلند و از سیاسیون ارشد گفت به محض آغاز مذاکرات کامرون با اتحادیه اروپا برای خروج، همه‌پرسی دیگری برای خروج اسکاتلند از بریتانیا برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
۱۵
۱
حالا باید حال ترکیه رو پرسید

کشوری که همیشه گدایی عضویت تو اروپا رو میکرد