۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲

کاهش بهای نفت و افزایش بهای طلا

مشخص شدن نتایج همه‌پرسی برکسیت، بازارهای مالی جهان را با زلزله‌ای کم‌سابقه روبرو کرده‌ است.
کد خبر : ۳۰۷۱۱۰
صراط: با پایان یافتن همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) و مشخص شدن پیشتازی موافقان ترک این اتحادیه، بازارهای مالی دستخوش تغییرات عمده‌ای شد. تشدید نگرانی‌ها در خصوص پیامدهای این تصمیم، بهای جهانی نفت و طلا را با نوسانات عمده‌ای روبرو کرد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) در بازارهای آسیا با 2 دلار و 40 سنت کاهش به 47 دلار و 71 سنت رسید. هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال نیز در بورس‌های آسیا با 2 دلار و 39 سنت کاهش، 48 دلار و 52 سنت معامله شد. این تغییرات، از نزول 4 درصدی بهای جهانی نفت حکایت دارد.

این در حالی است که دیروز و با افزایش خوشبینی‌ها در خصوص باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، بهای جهانی نفت افزایش یافت. اما با انتشار نتایج اولیه این همه‌پرسی که از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حکایت داشت، ارزش هر دلار آمریکا به کمتر از 100 ین ژاپن رسید که در 31 ماه اخیر (از نوامبر سال 2013) بی‌سابقه است. ارزش پوند نیز در برابر سایر ارزها به شدت کاهش یافت.

همچنین شرایط سیاسی حاکم بر انگلیس، بهای جهانی طلا را افزایش داد. اندکی پس از اعلام نتایج مقدماتی همه‌پرسی، بهای هر انس طلا با 8.1 درصد افزایش به 1358 دلار و 54 سنت رسید که در 27 ماه گذشته (از مارس 2014) بی‌سابقه است. البته پس از دقایقی بهای جهانی طلا در لندن به 1328 دلار و 90 سنت در ازای هر انس کاهش یافت. این نوسانات روزانه بهای فلز زرد از سال 2008 بی‌سابقه است.