۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
تحلیل نشریه آمریکایی از این روزهای «پسابرجام»؛

ایران باید اقتصاد مقاومتی را کنار بگذارد!

برخی بر این باور بودند که گشایش اقتصادی در ایران به عادی سازی روابط ایران با غرب و کشورهای منطقه خواهد انجامید. اما واقعیت آن است که این موضوع محقق نخواهد شد...
کد خبر : ۳۰۷۲۶۲
صراط: اگرچه گاهی با اهداف سیاسی و یا جناحی از این روزهای دوران پسابرجام، به عنوان روزهای "گشایش" یاد می‌شود، اما با نگاهی به بدعهدی‌های طرف غربی خصوصا آمریکایی‌ها در اجرای مفاد برجام، در دوران سختی در خصوص رفع تحریم‌ها و برداشته شدن موانع مناسبات تجاری هستیم.

مجله آمریکایی "اکونومیست" (Economist) در گزارشی با عنوان "شکست تحریم‌ها" به نارضایتی مقامات ایرانی از روند رفع تحریم‌ها پرداخته و نوشت است: رهبر عالی ایران آیت الله خامنه‌ای در حال حاضر رضایتی از اجرای برجام ندارد و ماه گذشته بار دیگر تصریح کرد که هر کسی تا به حال به امریکایی ها اعتماد کرده، در نهایت از آن‌ها ضرر دیده است. وی همچنین مدعی این است که هرچند که ایران در مذاکرات با غرب سازش کرده؛ اما آمریکا همچنان برنامه‌های تخریبی خود را رها نکرده است.

اکونومیست در ادامه نوشت : «در یکسال اخیر تندروها در ایران شدیدترین انتقادات را نسبت به انجام توافق هسته‌ای و روند رفع تحریم‌ها داشته اند. برخی از اصولگرایان نیز خواهان انجام توافق هسته‌ای نبودند و تلاش‌های زیادی را انجام دادند تا این توافق امضا نشود، اکنون نیز انتقاد اصلی آنها بر این است که غرب به تعهدات خود عمل نکرده است.

در طول ماه ها پس از امضای توافق هسته ای در جولای گذشته، ایران بیش ترِ سانتریفیوژهای خود را متوقف کرده است، سانتریفیوژهایی که برای غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص بالا می توانستند مورد استفاده قرار گیرند. ایران همچنین بخش مهمی از انباشته  های اورانیوم با غلظت پایین خود را نیز به خارج منتقل کرده است. این اقدامات به سرعت تکمیل شدند. ایران هم چنین دست کم در ظاهر، با نظارت ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کرده است. غرب نیز بخشی از از تحریم هایی که از سال 200 میلادی به این سو علیه ایران تشدید کرده بود را لغو کرده است و ایران تولید نفت و جذب سرمایه های خارجی خود را افزایش داده است.»

این نشریه آمریکایی اما با بیان مکرر "بهانه آزمایش موشکی ایران و توانمندسازی توان دفاعی کشورمان" در ادامه می نویسد: «یکی از مشکلاتی که اکنون توافق هسته ای با آن روبرو شده است، آزمایش موشک های بالستیک توسط ایران است، موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را دارند و می توانند به جنگ های مستقیم یا نیابتی در منطقه دامن زنند. ایران هم چنین از حماس و حزب الله لبنان حمایت می کند. در نتیجه واقعیت آن است که تغییر رویه محسوسی از ایران ندیده ایم!»

این نشریه در ادامه می افزاید: «تحریم های غیرهسته ای امریکا علیه ایران در دو مسیر ضرر زده اند، نخست آن که هرگونه شرکت و یا فرد امریکایی را از معامله با ایران منع کرده اند و تنها در حوزه مواد غذایی و دارو و خطوط تجاری هوایی استثنا قائل شده اند (که نمونه آن را در بوئینگ دیده ایم). همچنین محدودیت تجارت ایران با دلار و محدودیت دسترسی به شرکت های بیمه یا بانک های امریکایی نیز به ایران لطمه زده است. نکته دوم آن است که امریکا حق مجازات شرکت های خارجی در صورت معامله آن ها با شرکت ها و نهادهای وابسته به سپاه را برای خود محفوظ نگه داشته است.»

این نشریه معتقد است که ایران درصدد کسب امتیازات بیش تری از برجام است که در مذاکرات مطرح نشده اند و در این باره نویسد: «برخی بر این باور بودند که گشایش اقتصادی در ایران به عادی سازی روابط ایران با غرب و کشورهای منطقه خواهد انجامید. اما واقعیت آن است که این موضوع محقق نخواهد شد. کسانی هستند که آمریکا را شیطان بزرگ می دانند و این موضوع را فراموش نخواهند کرد.

اکنون این احتمال نیز در حال تقویت است که رئیس جمهور ایران، توافق هسته ای را در ایران بسیار بزرگ جلوه داده است.»

به گزارس جام نیوز، اکونومیست در پایان می نویسد: « برهم خوردن توافق هسته ای مطمئنا به اصلاح طلبان در ایران ضربه خواهد زد و می تواند خاورمیانه را نیز ناامن تر کند. دولت اوباما می تواند در این زمینه کمک کند و روند همکاری بانک های خارجی را با ایران بهبود بخشد. ایران نیز در نهایت باید فرهنگ سازمانی خود را تغییر دهد و قوانین حسابداری و بانکی خود را به روز کند تا اطمینان سرمایه گذاران را به سوی خود جلب کند. ایران باید نهادهای خاص نظامی را متقاعد کند که پای خود را از اقتصاد بیرون گذارند.»