۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲

خاطرات باسابقه‌ترین امام‌جمعه از ماه رمضان

باسابقه ترین امام‌جمعه کشور گفت: برخی روزها از شدت عطش و تشنگی ناشی از گرمای هوا و کار و تلاش، شکم خود را بر روی شن‌های کنار رودخانه قرارمی دادم تا کمی از میزان تشنگی‌ام کاسته شود.
کد خبر : ۳۰۷۳۳۳
صراط: ماه مبارک رمضان سرشار از خاطرات شیرینی است که در ذهن تک‌تک ما باقی‌مانده است.

به گزارش مهر، خاطرات شیرین ماه مبارک رمضان و روزه‌داری در ماه صیام الهی هیچ‌گاه از ذهن و یاد افراد بیرون نمی‌رود و همواره از این خاطرات به‌عنوان بخش مهمی از زندگی انسان یاد می‌ شود.

در این میان شخصیت‌ها و مسئولان کشور نیز دارای خاطرات زیبایی از ماه مبارک رمضان هستند که می‌تواند برای مخاطبان و عموم مردم جذاب و شنیدنی باشد.

امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه در شهرستان ورامین به‌عنوان یکی از شخصیت‌ها و مسئولان شناخته‌شده استان تهران محسوب شده که همواره مورداحترام مسئولان و شخصیت‌های کشوری قرار داشته است.

در گرمای شدید تابستان به سن تکلیف رسیدم

آیت‌الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی، متولد سال ۱۳۰۵ در گوگد گلپایگان است و امروز به عنوان با سابقه ترین امام جمعه کشور در میان ائمه جمعه شناخته می شود.

خاطرات باسابقه‌ترین امام‌جمعه از ماه رمضان

امام جمعه ورامین از سال ۵۸ و با حکم امام راحل به امامت جمعه ورامین انتخاب شد و با گذشت بیش ۳۷ سال، همچنان در این سنگر مقدس حضور دارد.

آیت الله محمودی که از سال ۱۳۱۹ به سن تکلیف رسیده است، خاطرات شیرینی را از دوران نوجوانی و جوانی خود از ماه مبارک رمضان دارد، خاطراتی که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین با اشاره به این نکته که در گرمای شدید تابستان به سن تکلیف رسیده است، اظهار داشت: تکلیف شدن من، مصادف با تابستان و گرمای شدید آن بود.

از شدت گرما شکم خود را بر روی شن های کنار رودخانه قرار می دادم

وی با تأکید بر این نکته که به همراه تحصیل، خرمن کوبی نیز می کردم، افزود: بنده در دوران نوجوانی علاوه بر تحصیل به کار نیز مشغول بودم و در فصول تابستان به خرمن کوبی می پرداختم و اگرچه گرفتن روزه در گرمای تابستان همراه با خرمن کوبی بسیار سخت و دشوار بود، اما توانستم تمامی روزه های خود را بگیرم.

امام جمعه ورامین با اشاره به این نکته که که مقید به گرفتن تمامی روزه های خود از سنین نوجوانی بودم، ادامه داد: دوران کودکی و نوجوانی من در گوگد گلپایگان سپری شد و از آنجا که در خانواده ای متدین و مذهبی پرورش پیدا کردم، از همان ابتدا به گرفتن روزه مقید بودم.

وی با اشاره به خاطره ای از دوران روزه داری خود در گرمای طاقت فرسای گوگد گلپایگان بیان داشت: در دوران نوجوانی که به سن تکلیف رسیده بودم، گرمای شدیدی در گوگد گلپایگان وجود داشت.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین یادآور شد: در آن زمان علاوه بر روزه داری به خرمن کوبی نیز مشغول بودم و همین امر موجب تشنگی شدیدم می شد.

وی با اشاره به وجود رودخانه ای در نزدیک محل خرمن کوبی بیان داشت: برخی روزها از شدت عطش و تشنگی ناشی از گرمای هوا و کار و تلاش، شکم خود را بر روی شن های کنار رودخانه نزدیک محل کار خود قرار می دادم تا کمی از میزان تشنگی ام کاسته شود.

اذان گوی محله مان بودم

محمودی بیان داشت: اگرچه در گرمای تابستان و در حال خرمن کوبی، گرفتن روزه بسیار سخت و دشوار بود اما از همان ابتدای نوجوانی توانستم روزه های خود را بگیرم و مقید بودم که فریضه روزه را به طور کامل انجام دهم.

وی با اشاره به این نکته که از سنین نوجوانی به عنوان اذان گوی محله مان انتخاب شده بودم، یادآور شد: از همان دوران نوجوانی به گفتن اذان علاقه داشتم و به همین خاطر به عنوان اذان گوی محله مان انتخاب شده بودم.

در میان فامیل فقط عمویم ساعت داشت

محمودی با اشاره به حضور بر پشت بام منزل برای گفتن اذان متذکر شد: در هنگام اذان صبح بر پشت بام منزل خود حاضر می شدم و برای محله مان اذان می گفتم و این کار را بسیار دوست داشتم.

امام جمعه ورامین در پاسخ به این سوال که چگونه هنگام اذان صبح و اذان مغرب را تشخیص می دادند نیز بیان داشت: در آن زمان تکنولوژی و وسایل امروزی وجود نداشت و در تمامی فامیل ها و آشنایان ما فقط عموی من ساعت داشت.

وی متذکر شد: مردم از طریق نگاه کردن به آسمان، متوجه طلوع و غروب آفتاب می شدند و بر همین اساس به انجام فرائض مختلف می پرداختند.

امام جمعه ورامین در ادامه به حضور خود در کسوت امامت جمعه ورامین اشاره کرد و بیان داشت: بنده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شهرستان ورامین آمدم و در سال ۵۸ با حکم امام راحل به امامت جمعه مردم ورامین انتخاب شدم.

حضور پرشور مردم ورامین در مساجد در ایام ماه مبارک رمضان

وی با اشاره به بافت مذهبی و دینی شهرستان ورامین ادامه داد: شهرستان ورامین دارای بافت دینی و مذهبی و دارای مردمی متدین و انقلابی است، به همین خاطر برنامه های ماه مبارک رمضان با شکوه خاصی در این منطقه برگزار می شود.

محمودی بیان داشت: برنامه اطعام روزه داران در مساجد و اماکن عمومی و برگزاری میهمانی های مختلف در ماه مبارک رمضان در شهرستان ورامین رونق خاصی دارد و مردم می کوشند تا در ثواب اطعام روزه داران شریک باشند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین گفت: حضور مردم در اماکن دینی و مذهبی نظیر مساجد در ماه مبارک رمضان به صورت چشمگیری افزایش پیدا می کند و این امر فرصت مناسبی را در اختیار روحانیون و فعالان فرهنگی و تبلیغی برای گسترش مبانی دینی قرار می دهد.

ملت ایران در بهشت زندگی می کنند

امام جمعه متذکر شد: بنده به عنوان فردی که دوران رضا شاه، محمدرضا شاه و انقلاب اسلامی ایران را با چشم خود دیده ام و به خوبی می توانم این دوران ها را با هم مقایسه کنم، به همه شما می گویم که اکنون ملت ایران در بهشت زندگی می کنند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین بیان داشت: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مردم برای انجام فرائض دینی با محدودیت و مشکل مواجه بودند اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، مردم می توانند به صورت آزادانه به انجام تکالیف دینی خود بپردازند.