۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰

آتشکده قدیمی زرند تخریب شد

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: حفاری غیرمجاز و به دنبال آن آواربرداری غیراصولی بوسیله بیل مکانیکی و لودر آتشکده قدیمی زرند را کاملا مخدوش کرده است.
کد خبر : ۳۰۷۳۶۷
صراط: مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: حفاری غیرمجاز و به دنبال آن آواربرداری غیراصولی بوسیله بیل مکانیکی و لودر آتشکده قدیمی زرند را کاملا مخدوش کرده است.

به گزارش‌ ایسنا، "محمود وفایی" با اشاره به حفاری غیر مجاز توسط پنج قاچاقچی اشیاء عتیقه در محل یک آتشکده قدیمی در حوالی زرند که منجر به زیر آوار ماندن سه تن از آنها شد ، بیان داشت: این اتفاق اخیرا در روستایی به نام رشک وسطی در فاصله 34 کیلومتری شمال زرند در محل تپه‌ای باستانی که به احتمال زیاد قلعه تاریخی از دوره ساسانی بوده، رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه این بنای تاریخی به دلیل آواربرداری غیراصولی و با استفاده از بیل مکانیکی و لودر و نیز سایر اتفاقات رخ داده کاملا مخدوش و دیوارهای خشتی آن از بین رفته است، افزود: در شرایطی فعلی پرکردن چاله های عمیق ایجاد شده، جهت جلوگیری خطر سقوط برای اهالی و ادامه حفریات غیرمجاز و امکان نظارت بیشترنیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی بر منطقه، بهترین راه حل است.

وفایی بیان کرد: باتوجه به وسعت پهناور و تعدد تپه های باستانی، حفاظت از این نوع تپه‌ها ملزم به وجود تعداد زیادی از نیروهای یگان میراث فرهنگی است که متاسفانه دراین خصوص دچار کمبود نیرو هستیم و مجوز و بودجه کافی جهت جذب نیروهای بیشتر را نداریم.

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان خاطرنشان کرد: این گونه تپه‌های باستانی را نمی‌توان به وسیله تابلو و یا فنس‌کشی مشخص کرد، زیرا حفاران غیرمجاز بیشتر از هر زمان دیگر در خصوص حفاری و جستجو کنجکاوتر خواهند شد.

وی تصریح کرد: این اداره کل جهت حفاظت از ابنیه تاریخی نیاز مبرم به همکاری دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و همچنین دوستداران میراث فرهنگی هرشهرستان دارد که امیدواریم طی برگزاری جلساتی این همکاری‌ها رونق بیشتری یابد.