۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰

جزئیات تازه از دستگیری قاتلان محیط‌بانان

بعد از پشت سر گذاشتن ۲روز سیاه برای محیط‌بانان کشور که در جریان آن ۲ محیط‌بان در منطقه گنو هرمزگان و محیط‌بان دیگری در پارک ملی بمو فارس به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند، دستگیری قاتلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرهمی بر دل داغدار خانواده‌هایشان و دوستداران محیط‌زیست بود.
کد خبر : ۳۰۷۳۹۱
صراط: بعد از پشت سر گذاشتن ۲روز سیاه برای محیط‌بانان کشور که در جریان آن ۲ محیط‌بان در منطقه گنو هرمزگان و محیط‌بان دیگری در پارک ملی بمو فارس به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیدند، دستگیری قاتلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرهمی بر دل داغدار خانواده‌هایشان و دوستداران محیط‌زیست بود.

به گزارش همشهری، حالا با گذشت 2 روز از اين حوادث تلخ، مقامات قضايي در گفت‌وگو با همشهري جزئيات تازه‌تري از اين جنايت و اعترافات اوليه قاتلان را بازگو كرده‌اند.

جنايت در گنو

اولين حادثه ظهر روز پنجشنبه گذشته در ارتفاعات منطقه حفاظت‌شده گنو در شمال غربي بندرعباس اتفاق افتاد. 2محيط‌بان به نام‌هاي محمد دهقاني و پرويز هرمزي كه از ورود چند شكارچي غيرمجاز به منطقه باخبر شده بودند، مشغول گشت‌زني در آنجا شدند. بخشي از منطقه گنو صعب‌العبور است و محيط‌بانان با پاي پياده در حال پايش منطقه بودند تا اينكه با 2شكارچي مواجه شدند.

آنها مسلح بودند و محيط‌بانان از آنها خواستند تا خودشان را تسليم كنند اما ناگهان يكي از شكارچيان كه جوان‌تر بود با تفنگ سيمينوف از فاصله حدود 3متري به سوي محمد دهقاني شليك كرد. محيط‌بان ديگر تا خواست دست به سلاح ببرد و از خود دفاع كند، شكارچي جوان به سوي او نيز شليك كرد. 2شكارچي غيرمجاز وقتي ديدند هيچ شاهدي براي جنايتي كه مرتكب شده‌اند وجود ندارد، سلاح محيط‌بانان را سرقت كردند و با پاي پياده از آنجا گريختند.

ساعتي از شهادت 2محيط‌بان گنو مي‌گذشت كه اين خبر همه جا پيچيد و كارآگاهان پليس آگاهي به دستور محسن مينا، بازپرس جنايي بندرعباس تحقيقات گسترده‌اي را براي شناسايي و دستگيري قاتلان آغاز كردند. مأموران در قالب 10گروه عملياتي به گشت‌زني در منطقه پرداختند و در همان ساعت‌هاي اول توانستند 10نفر را به‌عنوان مظنون دستگير كنند اما هيچ‌كدام از آنها عاملان اين جنايت نبودند.

تا اينكه كارآگاهان به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد قاتلان پدر و پسري 60 و 26ساله هستند كه بعد از قتل محيط‌بانان به منطقه‌اي در حوالي رودخانه كر گريخته‌اند. به اين ترتيب تيم‌هاي عملياتي پليس مخفيگاه آنها را واقع در محدوده پل فلزي به سمت كشار محاصره و آنها را دستگير كردند.

انگيزه جنايت

قاضي محسن مينا، بازپرس جنايي بندرعباس كه دقايقي بعد از شهادت محيط‌بانان گنو تحقيقات خود را در اين‌باره آغاز كرده بود، درباره انگيزه اين جنايت به همشهري گفت: پدر و پسري كه دستگير شده‌اند از شكارچيان غيرمجاز باسابقه منطقه هستند و پيش از اين نيز چند مرتبه براي شكار وارد منطقه شده بودند. آنها در اعترافات اوليه‌شان ترس از دستگيرشدن و پرداخت جريمه را به‌عنوان انگيزه اصلي‌شان از درگيري با محيط‌بانان اعلام كرده‌اند.

وي ادامه داد: در جريان تحقيقات مقدماتي معلوم شد عامل اصلي جنايت پسر جوان است اما پدرش نيز او را همراهي كرده است. پسر جوان اعتراف كرد كه بعد از روبه‌رو شدن با محيط‌بانان از ترس دستگيرشدن از فاصله نزديك به آنها تيراندازي كرده و بعد از شهادت 2محيط‌بان سلاح آنها را نيز سرقت كرده است. به گفته بازپرس مينا، هم‌اكنون متهمان با صدور قرار قانوني در بازداشت به‌سرمي‌برند و تحقيقات از آنها ادامه دارد.

شهادت در بمو

روز جمعه در شرايطي كه ساعتي از دستگيري عاملان شهادت 2محيط‌بان گنو گذشته بود، خبر رسيد محيط‌بان ديگري در پارك ملي بمو در استان فارس به ضرب گلوله شكارچيان غيرمجاز به‌شدت مجروح شده است. اين محيط‌بان وظيفه‌شناس منوچهر شجاعيان نام داشت كه عصر جمعه هدف گلوله‌هاي چند شكارچي غيرمجاز قرار گرفته است. او كه هنگام حادثه در نزديكي پرتگاه قرار داشت بعد از اصابت گلوله به سينه و گلويش از روي صخره سقوط كرد و به‌شدت مجروح شد.

به‌دنبال اين حادثه پيكر نيمه‌جان اين محيط‌بان به وسيله بالگرد به بيمارستان شهيد رجايي شيراز منتقل شد و تحت عمل جراحي قرار گرفت اما شدت جراحات وي به حدي بود كه نيمه‌شب جمعه به خيل شهداي محيط‌بان پيوست.به‌دنبال اين حادثه مأموران توانستند 2ضارب را دستگير و در بازرسي از آنها يك اسلحه شكاري تك لول قاچاق و اسلحه دولول مجاز كشف كنند و تحقيقات از آنها ادامه دارد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز