۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸

پیامکی که از کوه برای کلاهبرداری می آید

شاید هنوز هم هستند افرادی که به بهانه خرید سکه های تقلبی از مرد عشایر و روستایی قرار ملاقات می گذارند، قرارهایی که به قیمت از دست دادن دهها میلیون تومان یا جان تمام می شود.
کد خبر : ۳۰۷۶۰۷
صراط: پیامکی برایت می‌آید که من یک چوپان روستایی هستم در بیابان کوزه‌ای پر از طلا پیدا کرده‌ام و پس از استخاره شماره شما را شانسی گرفته‌ام. اگر می‌خواهید با من تماس بگیرید تا در یک قرار سکه‌های طلا را برایت بیاورم و با قیمتی پایین آن را می‌فروشم.

به گزارش میزان، این پیامک اگرچه وسوسه کننده است اما دروازه ورود شما به کلاهبرداری و بعضا از دست دادن جان شما است.
 
 وعده های خام من را چوپان دروغگو کرد

با مرد کلاهبرداری که به این شیوه میلیون ها تومان پول به جیب زده است در اداره آگاهی روبرو شدیم او در مورد شگردش گفت: من کارگر ساختمانی هستم. یک روز سه نفر از دوستانم برای کلاهبرداری از مرد جوانی قرار گذاشته بودند و من را با خود بردند. دوستانم مدعی شدند تا کی می‌خواهی کارگری کنی و تنها با یک کلاهبرداری به‌راحتی پولدار می‌شوی، من در جواب به آنها گفتم که تا به حال نان حرام نخورده‌ام و نمی‌خواهم این پول‌ها وارد زندگی‌ام شود. دوستانم مدعی شدند تو فقط با شماره‌هایی که به تو می‌دهیم تماس بگیر و بگو سکه‌های طلایی را پیدا کردی و با خریداران قرار بگذار. من هم با وعده خرید خانه فریب آنها را خوردم و حاضر شدم با آنها همکاری کنم.

این متهم اضافه کرد: مردان کلاهبردار برایم یک خط تلفن همراه اعتباری خریدند و پیامکی را برایم ارسال کردند تا من نیز برای دیگران ارسال کنم. آنها از من خواستند طعمه‌ها را به شهرستانی در غرب کشور بکشانم. حتی برای آموزش من را سه بار سر قرار بردند. آخرین باری که برای کلاهبرداری رفتیم من به عنوان راننده همراهشان رفتم که دستگیر شدیم. آنها در قرارها چهار سکه اصلی به من می‌دادند تا به مالباخته‌ها نشان دهم و اعتمادشان را جلب کنم.
 
فعالیت چوپان های دروغگو در شهرهای غربی

 یکی از مالباختگان که در دام چوپان دروغگو گرفتار شده و برای شناسایی متهمان به اداره آگاهی آمده است، گفت: بیشترین چوپان‌های دروغگو در شهرهای الیگودرز، بروجرد و ازنا فعال هستند. تعدادی کلاهبردار حرفه‌ای با ساماندهی افراد ساده لوح از آنها می‌خواهند به عنوان فروشنده زیرخاکی و سکه قدیمی با مالباخته‌ها قرار بگذارند. این افراد با پیامک‌های اغواکننده مدعی می‌شوند به خاطر مشکل مالی حاضر هستند سکه‌های گرانقیمت را با کمترین قیمت به فروش برسانند. آنها من را به مکانی خلوت در یک گندمزار بردند که چند نفر با چوب و چماق و یک نفر با اسلحه به سمت من و دوستم حمله کرده و شروع به تیراندازی کردند. آنها تمام اموالی را که همراهمان بود شامل چند میلیون تومان پول نقد سرقت کردند.
 
چوپان دروغگو مسافرم بود

یکی دیگر از مالباختگان که راننده تاکسی است، گفت: مرد جوانی را که دارای لهجه بود به مقصد ترمینال جنوب سوار کردم. او در میانه راه سر صحبت را باز کرد و پرسید سکه‌های قدیمی را در تهران کجا می‌خرند که من آدرس دادم. او مدعی شد چند سکه قدیمی به همراه نقاب و سپر تاریخی دارم. او خودش را عشایر معرفی و مدعی شد عمویش برای عمل به 14میلیون تومان پول نیاز دارد و او حاضر است سکه‌ها را که 30میلیون تومان ارزش دارد برای خرج عمل عمویش زیر قیمت بفروشد. من نیز که فکر می‌کردم می‌توانم سود خوبی به دست بیاورم سکه‌ها را از او خریدم و بعد که قصد فروش آن را داشتم متوجه شدم همه سکه‌ها تقلبی است و فقط روکش شده است. این افراد به قدری قسم و آیه می‌خورند که باور می‌کنید و نمی‌توانید در برابر پیشنهادشان مقاومت کنید. من یک مالباخته هستم که زندگی‌ام را برای رسیدن به پول بیشتر باخته‌ام. آخر مگر می‌شود کسی سکه‌های عتیقه و طلا را به یک دهم قیمت بفروشد؟ تمام این سخنان کلاهبرداری محض است.
 
قرار را در کوه می گذارم

در ادامه با یکی از کلاهبرداران چوپان درغگو به گفت‌وگو  پرداختیم. مرد جوان که دارای لهجه بود مدعی شد هیچ کلکی در کار نبوده و چون عشایر است قرار را می‌تواند در کوه‌های یکی از استان‌های غربی بگذارد.
 
مرد جوان وقتی متوجه می‌شود با خبرنگار صحبت می‌کند خودش را به نادانی می‌زند و مدعی می‌شود برای خرید خانه و خودرو دست به این کار زده و کسی نمی‌تواند او را دستگیر کند.
 
از پزشک تا کارگر در دام چوپان های درغگو

 سرهنگ حسین حسین‌زاده جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در مورد کلاهبرداری در قالب چوپان دروغگو با بیان این که پیامک سکه‌های قدیمی برای خود او نیز ارسال شده است، گفت: مرد کلاهبردار نمی‌داند خط تلفن همراه به نام چه کسی است و به صورت اتفاقی شماره‌ها را وارد و پیامک را ارسال می‌کند. افراد فریب خورده مشاغل مختلفی دارند و در میان آنها از کارگر ساده تا پزشک و مهندس دیده می‌شود. در یکی از پرونده‌ها یک شهروند اصفهانی که کارمند بود با فروختن طلاهای همسر و خودرویش 25 میلیون تومان پول نقد را در ازای چند سکه تقلبی به مردان کلاهبردار داده است.
 
وی ادامه داد: دستگیری این افراد در دستور کار پلییس است و تاکنون چندین نفر از آنها شناسایی و دستگیر شده‌اند. برخی همکاران پلیس که برای دفعات متعدد با این پرونده‌ها روبه‌رو می‌شوند می‌گویند ای‌کاش مردم به این راحتی فریب نمی‌خورند و طمع نمی‌کردند.
 
به گفته حسین‌زاده ، در یکی از پرونده‌ها که در اصفهان تشکیل شده بود، مرد طلا فروشی در دام چوپان دروغگو گرفتار شده و نزدیک 40 میلیون تومان پول نقد را از دست داده بود.
 
وی با اعلام این‌ که کلاهبرداران با اجرای نقشه‌ای خود را ساده‌لوح نشان می‌دادند، گفت: مرد کلاهبردار با خوردن موز با پوست یا سوار شدن از پنجره خودرو به جای در خود را بی‌سواد و کوه نشین نشان می‌داد تا اعتماد طعمه‌اش را جلب کند. وقتی ما این متهم را که مدعی بود بلد نیست در خودرو را باز کند دستگیر کردیم او دارای یک خودروی سوناتای صفر کیلومتر بود.
 

مجسمه طلا را دیدم گول خوردم

مرد طلافروشی در مورد گرفتار شدن در دام کلاهبرداران گفت: دوستم اعلام کرد پیامکی با عنوان پیدا کردن طلا به دستش رسیده است. من باور نکردم، اما فردی که پیامک داده بود تکه‌ای از مجسمه را برایم آورد که متوجه شدم طلاست. با مرد فروشنده قرار گذاشتیم و او با شش مجسمه سر قرار حاضر شد، اما متوجه شدم طلا نیست و در همان زمان ماموران سر رسیدند و ما را دستگیر کردند.
 
گرگی در لباس چوپان

یکی از متهمان فروش سکه‌های تقلبی در مورد نحوه کلاهبرداری‌هایش می‌گوید: همیشه در قرارها کارهایی انجام می‌دادم که آنها فکر کنند من ساده‌لوح هستم. حتی وقتی چراغ سقف خودرو را روشن می‌کردند من با ایجاد سر و صدا طوری وانمود می‌کردم که باورشان شود من چوپان و عشایر هستم. یا هنگام سوار شدن به خودرو کفش‌هایم را دستم می‌گرفتم و پابرهنه سوار خودرو می‌شدم.
 
روش‌های معمول کلاهبرداران
 
* خود را افراد روستایی یا عشایر معرفی می‌کنند.
 
* مدعی می‌شوند سکه‌ها را هنگام شخم زدن زمین کشاورزی یا چرای گوسفندان پیدا کرده‌اند.
 
* در پیامک ادعا می‌کنند شماره را از طریق استخاره به دست آورده‌اند.
 
* با لباس محلی در محل قرار حاضر می‌شوند و با لهجه صحبت می‌کنند.
 
* برای جلب اعتماد ابتدا از سکه‌های واقعی برای نمونه استفاده می‌کنند.
 
* این کلاهبرداران مسلح در محل قرار حاضر می‌شوند و در صورت افشای نقشه‌شان از آن استفاده می‌کنند.
 
* توجه داشته باشید برخی کلاهبرداران در محل قرار برای تصاحب پول اقدام به قتل می‌کنند.