۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

یک اثر تاریخی دیگر در آستانه تخریب

مدتی است که تخریب آثار میراث فرهنگی مازندران شدت گرفته است، به طوری که در مدت زمانی کوتاه، بسیاری از آثار تاریخی استان تخریب شده و البته تخریب آثار تاریخی مازندران که بسیاری از آن‌ها به ثبت میراث فرهنگی هم رسیده است، مساله جدیدی نیست.
کد خبر : ۳۰۷۶۵۶
صراط: مدتی است که تخریب آثار میراث فرهنگی مازندران شدت گرفته است، به طوری که در مدت زمانی کوتاه، بسیاری از آثار تاریخی استان تخریب شده و البته تخریب آثار تاریخی مازندران که بسیاری از آن‌ها به ثبت میراث فرهنگی هم رسیده است، مساله جدیدی نیست.

به گزارش ایسنا،  هر سال خبرهایی مبنی بر تخریب یا تهدید هویت تاریخی بناها و آثار در مازندران  منتشر می‌شود؛ مساله مهمی که یکی از دلایل آن کمبود بودجه حفاظتی و بی‌توجهی مسئولان میراث فرهنگی است.

آثاری که تخریب می شود قدمت طولانی داشته و از ارزش بالایی برخوردار است. برخی از این آثار نشانگر تاریخ و پیشینه طبرستان  است و مرمت آن‌ها شاید ناممکن به نظر برسد. خطر تخریب بیخ گوش اسپهبد خورشید، تخریب خانه خلیلیان بابل، ترک های پل محمدحسن خان بابل، مرگ تدریجی سورت و دریاچه ای شگفت انگیز در مازندران تنها مشت نمونه خروار تخریب هایی است که این روزها بلای جان میراث فرهنگی مازندران شده است.

حال این روزها در حالی که مسئولان میراث فرهنگی استان از احیای زندگی در کالبد ابنیه تاریخی حرف می زنند فضای مجازی پر از شایعه تخریب و ساخت و ساز غیرمجاز در بخشی از حسینیه امامزاده یحیی (ع) ساری در جوار بقعه ثبت ملی شده سید زین العابدین مرعشی در بافت مرکزی شهر ساری شده است. گویا افرادی شبانه قصد تخریب حسینیه امامزاده یحیی (ع) ساری را داشتند اما با ورود میراث فرهنگی و اوقاف این امر ناکام ماند.

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این بنا به همراه محوطه آن جز میراث کهن استان مازندران محسوب می شود. قرار بود هیئت امنا به منظور خدمات دهی بیشتر به زائرین یک مسجد به این تکیه ضمیمه کنند و همین موضوع آنها رابرآن داشت تا خودسرانه دست به تخریب این بنا بزنند که خوشبختانه با دخالت میراث فرهنگی و اوقاف این امر میسر نشد. متولی و یا صاحب یک بنای تاریخی بودن دلیل موجهی برای تخریب یک اثر فرهنگی و تاریخی نیست و این کار باید طبق مقررات سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

وی بیان کرد: برای ایجاد طرح الحاقی باید طرحی تهیه شود و این طرح به شورای فنی، ارایه و اگر طرح در کمیته فنی تایید شد مجوزهای لازم برای طرح الحاقی داده می شود.

حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران نیز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد:  با میراث فرهنگی هیچ گونه مشکلی نداریم و هیچ اختلافی بر سر ابنیه تاریخی بین ما وجود ندارد. باید جلوی هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز که در حوزه اوقاف باشد ولی جز میراث فرهنگی استان باشد را گرفت و اگر هم طرحی جدید در بنا بخواهد اجرایی شود باید براساس قوانین و زیر نظر میراث فرهنگی و اوقاف باشد.

وی در خصوص طرح توسعه امامزادگان نیز بیان کرد: در این طرح اگر امامزاده ای جز بناهای تاریخی محسوب شود براساس تفاهم نامه بین ما و میراث فرهنگی این طرح به کمیسیون فنی میراث برده خواهد شد و در صورت تایید به تصویب می رسد.

با این حال اگر فشارهای انسانی و طبیعی بر بناهای تاریخی به همین منوال ادامه یابد و هرکس بی قاعده و قانون  با یک بیل و کلنگ به جان آثار باستانی بیفتد دیگر هویتی برای مازندران باقی نخواهد  ماند که بتواند از آن در رونق صنعت گردشگری بهره مند شود. متولیان میراث فرهنگی که داعیه احیای بناهای تاریخی را در سر می پرورانند چرا در برابر این هجمه از مرگ آثار تاریخی سکوت کرده اند؟ شاید اگر متجاوزان به ابنیه تاریخی براساس ماده 558 قانون اساسی مجازات شوند شاید کمتر شاهد زوال عمر بناهای تاریخی مازندران به این صورت باشیم.