۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۹
وحشت در استانبول؛

بیش از 200 کشته و زخمی در انفجارهای انتحاری استانبول ترکیه +تصاویر

چند انفجار انتحاری در پایانه بین‌المللی فرودگاه آتاتورک استانبول به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر منجر شده است.
کد خبر : ۳۰۷۷۶۷
صراط: رسانه‌های ترکیه اواخر وقت روز سه‌شنبه از وقوع چندانفجار در فرودگاه «آتاتورک» استانبول خبر دادند.

شبکه سی‌ان‌ان ترک به نقل از شاهدان عینی نوشته است که این انفجارها در پایانه دوم فرودگاه که مختص پروازهای بین‌المللی است رخ داده و پس از آن هم صدای تیراندازی به گوش رسیده است.

مقامات دولت ترکیه شمار کشته‌ها را 36 نفر اعلام کرده و گفته‌اند که 147 تن نیز مجروح شده‌اند که حال 13 نفرشان وخیم است. برخی رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از یک مقام دولتی نوشته‌اند که شمار تلفات احتمالا به نزدیک 50 نفر می‌رسد. در بین قربانیان حادثه اتباع کشورهای دیگر نیز وجود دارند.

جدیدترین آمار کشته و زخمی های انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول+تصاویر

رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از یک شاهد نوشته‌اند که عاملان حادثه پس از آن به تیراندازی پرداخته‌اند که نیروهای لباس شخصی پلیس به این افراد مشکوک شده و به تعقیب آن‌ها پرداخته‌اند. سه عامل انتحاری این حادثه پیش از آنکه موفق شوند از بخش ایکس ری عبور کنند، خود را منفجر کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده از محل حادثه از تعداد بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه حکایت دارد. در این تصاویر یک اسلحه کلاشنیکف هم روی زمین به چشم می‌خورد.

 جدیدترین آمار کشته و زخمی های انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول+تصاویر

شبکه سی‌ان‌ان ترک نوشته است که تا پیش از رسیدن آمبولانس‌ها، تاکسی‌های فرودگاه تعدادی از زخمی‌ها را به بیمارستان منتقل کرده‌اند.

آتاتورک فرودگاه اصلی استانبول و بزرگترین فرودگاه ترکیه از لحاظ شمار مسافر و تعداد پرواز است. این فرودگاه در سال 1924 آغاز کرده و در منطقه «یسیلکوی» واقع در بخش اروپایی شهر قرار دارد. فرودگاه آتاتورک در 24 کیلومتری غرب مرکز شهر واقع شده و مرکز اصلی پروازهای خطوط هوایی ترکیه به شمار می‌رود.

 جدیدترین آمار کشته و زخمی های انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول+تصاویر

در سال 2015 بیش از 60 میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا شده‌اند، که از این نظر فرودگاه آتاتورک یازدهمین فرودگاه شلوغ جهان به شمار می‌آید.

جدیدترین آمار کشته و زخمی های انفجار فرودگاه آتاتورک استانبول+تصاویر

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از وضعیت بعد از حادثه در فرودگاه، صدای چند نفر که به فارسی صحبت می‌کنند، اما آسیبی ندیده‌اند، شنیده می‌شود.

هنوز از ملیت قربانیان این حادثه خبری منتشر نشده است.

در پی این حادثه، کلیه پروازهای فرودگاه آتاتورک تا ساعت 17 به وقت محلی روز چهارشنبه لغو شده است.

اردوغان حمله تروریستی را محکوم کرد


رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه حمله تروریستی سه‌شنبه شب را محکوم کرده و گفته است که از این پس جهان باید سخت‌تر از گذشته با تروریسم مبارزه کند.

اردوغان گفت: «این حمله می‌توانست در هر کجای دیگری از جهان رخ دهد. ترکیه با وجود بهایی که می‌پردازد، توان مبارزه با تروریسم را دارد.»

احتمال فرار سه مهاجم

گفته می‌شود مهاجمین 7 نفر بوده‌اند، که سه نفر آن‌ها کشته شده‌اند، یک نفر بازداشت شده و وضعیت سه تن دیگر هنوز مشخص نیست و ممکن است که فرار کرده باشند.

پلیس ترکیه گفته است که دستکم یکی از مهاجمین خارجی و اهل کشورهای جنوب شرق آسیا بوده است.

واکنش مقامات خارجی

نهادهای اطلاعاتی آمریکا باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور را در جریان آخرین جزئیات این حادثه قرار داده‌اند. وزارت خارجه آمریکا دیروز به اتباع خود نسبت به احتمال وقوع حملات تروریستی در ترکیه هشدار داده بود.

در فرودگاه‌های آمریکا هم از بیم حملات تروریستی تدابیر امنیتی تشدید شده است.

مقامات کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی حمله تروریستی در استانبول را محکوم و با مردم ترکیه ابراز همدردی کرده‌اند.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم بلافاصله به این حادثه واکنش نشان داد و گفت نباید اجازه داد حملات تروریستی به خاک آمریکا کشیده شود.

وی در توئیتر نوشت: «یک حمله تروریستی دیگر، این بار در ترکیه. آیا جهان اوضاع را درک خواهد کرد؟ بسیار ناراحت کننده است. باید هرآنچه از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا این تروریسم وحشتناک را خارج از ایالات متحده نگه داریم.»

رد شایعه حضور دو بازیکن ایرانی در فرودگاه

برخی از رسانه‌ها در حالی شایعاتی مبنی بر حضور مهدی طارمی و رامین رضائیان دو بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس در فرودگاه آتاتورک منتشر کرده و نوشته‌اند که تلفن همراه این دو نفر در دسترس نیست، که این دو نفر امشب پرواز نداشته‌اند.

به گزارش فارس، در پی این شایعات خبرنگار ورزشی فارس با آقای طارمی تماس گرفت و او این شایعه را تکذیب کرد. طارمی گفت: «خدا را شکر من و رامین سالم و سرحال هستیم. ما قرار بود اواخر سه شنبه شب به ایران بیاییم اما چون کار ما با باشگاه ریزه اسپور به عقد قرارداد کشید دیگر به سمت فرودگاه نرفتیم و به هتل محل اقامت خود برگشتیم.»