۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱

پورمحمدی: خبر دقیقی از خاوری نداریم/ در برخی بنگاه‌ها، چند برابر وزرا حقوق می‌گیرند

وزیر دادگستری گفت: از همه ظرفیت‌های قابل توجه فرا مرزی و راه‌های حقوقی - سیاسی برای احقاق حقوق ملت ایران مقابل آمریکا استفاده می‌کنیم.
کد خبر : ۳۰۷۹۸۰
پورمحمدی: از همه ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق ملت استفاده می‌کنیم
صراط: وزیر دادگستری گفت: از همه ظرفیت‌های قابل توجه فرا مرزی و راه‌های حقوقی - سیاسی برای احقاق حقوق ملت ایران مقابل آمریکا استفاده می‌کنیم.

به گزارش وزارت دادگستری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری با حضور در برنامه تیتر امشب، درباره دیدار مسئولان قضایی با رهبر انقلاب گفت: رهبر انقلاب فرمودند قوه قضاییه باید انقلابی باشد، انقلابی فکر کند و انقلابی اجرا کند.

پورمحمدی درباره موضوع فیش‌های حقوقی نجومی افزود: از همه دستگاه‌ها خواسته شد که لیست حقوقی کارکنان‌شان را اعلام کنند. دولت و شخص رئیس‌جمهور برخورد قاطعانه‌ای با این موضوع داشتند.

وی تصریح کرد: نظام پرداخت در کشور ما متفاوت است. برخی بنگاه‌ها بر اساس مصوبه هیات امنا یا هیات مدیره حقوق و مزایایی را تصویب کرده‌اند که بعضا چند برابر وزراء بوده است.

* برخورد قاطع دولت در موضوع فیش های حقوقی

وزیر دادگستری افزود: رئیس جمهور چند روز گذشته به‌طور جدی اعلام کردند کسانی که در موضوع فیش‌های حقوقی تخلف کرده اند باید برکنار شوند.

وزیر دادگستری با ابراز تاسف از حادثه دلخراش سانحه برای سربازان گفت: حق و حقوق خانواده های این عزیزان پرداخت خواهد شد. برای رسیدگی به دلایل و برخورد با مسببان این حادثه پرونده باز است و در حال رسیدگی است.

پورمحمدی درباره آخرین اقدامات دولت برای پیگیری فاجعه منا گفت: باید حتما از عربستان شکایت کنیم؛ اما عربستان متعهد به معاهده های بین‌المللی نیست، پیگیری حقوقی هرچند با کندی در حال انجام است.

* از همه ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق ملت ایران در مقابل آمریکا استفاده می‌کنیم

وی درباره راهزنی آمریکایی ها و ضبط اموال ایران گفت: شکایت ایران از آمریکا در دادگاه بین المللی لاهه ثبت شده و در حال انجام است.

وزیر دادگستری گفت: از همه ظرفیت‌های قابل توجه فرا مرزی و راه‌های حقوقی - سیاسی برای احقاق حقوق ملت ایران مقابل آمریکا استفاده می‌کنیم.

وزیر دادگستری درباه استرداد مدیرعامل اسبق بانک ملی گفت: متاسفانه کانادا رفتار خصمانه ای با کشور ما دارد و اخیرا بخشی از اموال ما را ضبط کرده است، اما خبر دقیق و قابل اتکایی درباره خاوری وجود ندارد و دولت کانادا همراهی برای عودت نامبرده به ایران نمی کند.

وزیر دادگستری گفت: در بازگرداندن اموال بابک زنجانی نسبت به گذشته توفیق چندانی نداشته‌ایم و ان‌شاءالله بتوانیم در رابطه با استرداد اموال به جایی برسیم.

* عمده فرار مالیاتی در بخش غیر دولتی انجام می‌شود

وزیر دادگستری افزود: حجم فرار مالیاتی در کشور ما بالاست. عمده فرار مالیاتی در بخش غیردولتی انجام می شود. یک فرار مالیاتی بزرگ در حوزه کسب و کار کشور بوجود آمده است هرچند اخذ مالیات در کشور رشد داشته است.

پورمحمدی در خصوص پرونده کرسنت و طرح ادعای خسارت طرف مقابل گفت: دولت بیشترین تلاشش را می کند تا با توافق، قرارداد کرسنت را مدیریت کند؛ طرف مقابل ادعای نجومی برای دریافت غرامت دارد.

وزیر دادگستری با اشاره به کاهش حجم قاچاق کالا افزود: حجم قاچاق در کشور به ۲۵ میلیارد دلار رسید که باعث نگرانی در مجموعه کشور شده است. این یک بیماری است که با آن روبرو شده ایم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۲ شاهد ورود ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور بودیم ولی این میزان در سال گذشته به ۱۵ میلیارد دلار رسید و طی ۲ سال گذشته ایران توانست جلوی ۱۰ میلیارد دلار قاچاق را بگیرد.

پورمحمدی گفت: همین ۱۵ میلیارد دلار قاچاق هم رقمی بالا است و باید باز هم کاهش یابد و مسئولان باید تلاش مضاعف تری داشته باشند.

وزیر دادگستری به تقویت گمرک از سال گذشته اشاره کرد و گفت: در همین راستا شبکه حمل و نقلی و گازوئیل را نیز کنترل کرده‌ایم، اما یکی از مشکلات، اقتصاد مرزنشینان است.

وی با بیان اینکه مرزنشینان به دلیل مشکلات اقتصادی‌شان مجوزهایی دریافت می کنند، ادامه داد: دریافت مجوز و ورود کالاها بسیار موجب مختل کردن اقتصاد کشور می شود.

پورمحمدی یکی دیگر از مشکلات را ورود کالاها بر اساس مجوز پذیرفته شده و رسمی عنوان کرد و افزود: غیر از کالاهایی که از مجاری غیررسمی وارد می شوند، ورود برخی کالاهایی که به آنها اجازه نیز داده شده موجب مشکل می شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه معابر رسمی و گمرکات یکی از مشکلات قاچاق کالا بود، تصریح کرد: با تجهیز این معابر هر چند که در حد مطلوب نیست، ورودی ها را کنترل می کنیم.

وزیر دادگستری درباره زمین خواری در کشور گفت: حجم زیادی از زمین ها برگردانده شده؛ ۴۸ هزار هکتار جلوگیری از تصرفات شده است و ۳ هزار هکتار جلوی تغییر کاربری زمین ها گرفته شده است.