۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

سانسور مرغ 8 هزار تومانی +سند

روزنامه ابتکار که از معدود زنجیره‌ای‌ها بود که گرانی مرغ را سانسور نکرد، مدعی شد:‌ گرانی مرغ در سال 91 تقصیر دولت بود اما در سال 95 تقصیر دلالان است و ربطی به دولت ندارد.
کد خبر : ۳۰۷۹۹۰

صراط: جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت یازدهم که در دوره دولت قبل، افزایش قیمت مرغ را دستمایه زیر سوال بردن تمامی ارکان دستگاه اجرایی کشور قرار داده بودند، در هفته جاری خبرهای مربوط به گران شدن مرغ و رکوردزنی آن را به راحتی سانسور کردند تا نشان دهند فقط زمانی نگران سفره مردم هستند، که منافع جناحی‌شان در میان باشد.

به گزارش مشرق، قیمت مرغ در روزهای اخیر در مناطق مختلف کشور با افزایش ناگهانی بیش از هزار تومانی مواجه شده و در برخی مناطق تهران بالای 8 هزار تومان و در برخی شهرهای کشور هم بیش از 8500 تومان فروخته می‌شود.

گرانی ناگهانی مرغ طی چند روز در حالی است که در ابتدای ماه رمضان، مسئولان دولتی وعده داده بودند که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال در ماه مبارک در هیچ کالایی افزایش قیمت نخواهیم داشت.

هرچند این ادعا در همان روزهای اول ماه رمضان با دو برابر شدن قیمت خرما، رنگ باخت، اما از آنجا که خرما کالای اساسی در سفره مردم محسوب نمی‌شود، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

اما گران شدن ناگهانی مرغ در روزهای اخیر، با توجه به سهم بالای این ماده غذایی در سفره مردم، غیرقابل چشم‌پوشی است و رسیدگی فوری مسئولان تنظیم بازار را می‌طلبد.

با این حال، هرچند در این مورد هم مثل سایر موارد گرانی مواد غذایی، وزارت جهادکشاورزی سیاست سکوت در پیش گرفته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و باید به طور جداگانه به آن پرداخت، اما سانسور رکوردزنی قیمت مرغ در رسانه‌های زنجیره‌ای حامی دولت یازدهم، مایه تاسف است.

گرانی اخیر مرغ یادآور ماجرای مشابه در رمضان سال 1391 است که به علت سوءمدیریت دولت دهم، قیمت مرغ تا هر کیلو 8000 تومان هم افزایش یافت.

در آن مقطع، رسانه‌های زنجیره‌ای و افرادی که اکنون در دولت یازدهم عهده‌دار سمت و منصب شده‌اند، مرغ 8 هزار تومانی را به مسئله اول کشور تبدیل کرده و خواستار پاسخگویی رئیس وقت دولت هم شدند.

در آن دوره، در رسانه‌های زنجیره‌ای به طور زنجیروار مطالب مختلفی منتشر می‌شد که نسبت به سکوت رئیس دولت دهم درباره قیمت مرغ، انتقاد می‌شد و سران اصلاحات هم خواستار پاسخگویی دولت درباره مرغ 8 هزار تومانی می‌شدند.

سانسور مرغ هشت هزار تومانی +سند

حتی حسن روحانی هم که آن زمان، منتقد دولت وقت بود، در واکنش به گران شدن مرغ اظهار کرد: «وقتی در مقطعی قیمت مرغ ناگهان از 3 هزار تومان به 7 هزار تومان افزایش می‌یابد، می‌توان عدم برنامه‌ریزی مناسب را مشاهده کرد.» روحانی همچنین گرانی ناگهانی مواد غذایی را نشانه نبود تدبیر و برنامه‌ریزی دولت وقت دانست.

  اکنون این سوال مطرح است که چرا رسانه‌های زنجیره‌ای و سران اصلاحات، مرغ 8000 تومانی را نادیده گرفته و دیگر نگران سفره مردم نیستند؟

سیاست یک بام و دو هوای رسانه‌های زنجیره‌ای نسبت به گرانی مرغ، در حدی است که چند روز پیش روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار که از معدود رسانه‌های زنجیره‌ای بود که گرانی مرغ را سانسور نکرد، مدعی شد:‌گرانی مرغ در سال 91 تقصیر رئیس دولت بود اما در سال 95 تقصیر دلالان است و ربطی به دولت ندارد.