۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

بانو علویه همایونی دارفانی را وداع گفت

بانو زینت السادات علویه همایونی شاگرد بانو مجتهده امین اصفهانی و از چهره‌های بزرگ فقه اسلامی صبح امروز دعوت حق را لبیک گفت.
کد خبر : ۳۰۸۰۱۶

صراط: بانو زینت‌السادات علویه همایونی از فقهای جهان تشیع و از شاگردان بانو امین اصفهانی صبح امروز بر اثر بیماری و کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

زینت‌السادات همایونی، متولد 1296 شمسی و مشهور به بانو همایونی از نزدیک‌ترین شاگردان بانو امین اصفهانی است. او نخستین دانشجوی زن دانشکده وعظ و تبلیغ تهران (دانشکده الهیات کنونی) است.

بانو همایونی «مکتب فاطمه(س)» را به منظور ایجاد محیطی اختصاصی برای تحصیل زنان در علوم دینی پایه‌گذاری کرد. وی در سال 1388 چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران شد و در سال 1390 در همایش «امینه امین» و  25 فروردین امسال هم در آیینی برای نکوداشت مقام علمی او  مورد تجلیل قرار گرفت. از بانو همایونی آثاری در زمینه علوم اسلامی و معارف اهل بیت منتشر شده است.

وی اولین دانشجوی زن رشته الهیات در دانشگاه است که در سال 1343 در امتحان ورودی پذیرفته شد. بانو علویه همایونی در سال 1344 با امتیاز بانو امین اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان بنام «مکتب فاطمه(س)» تاسیس کرد. همچنین این بانوی پرهیزکار به جز بانو امین، در محضر اساتیدی چون شیخ حیدر علی محقق، صدر کوپایی، اشنی قودجانی کسب علم کرد.

به گزارش فارس، وی در سال 1388 بعنوان چهره ماندگار انتخاب شد.