۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴

آکادمی اسکار از کیارستمی دعوت کرد

کد خبر : ۳۰۸۰۳۰
صراط: خبرآنلاین به نقل از ورایتی نوشت: آکادمی علوم و هنرهای سینما یا همان آکادمی اسکار در اقدامی بی‌سابقه 683 نفر را برای عضویت در آکادمی دعوت کرد. 46 درصد این افراد زن و 41 درصد آن‌ها افراد رنگین‌پوست هستند.

در این فهرست عباس کیارستمی کارگردان برنده نخل طلای جشنواره کن در کنار دیگر کارگردانان نام‌آشنای سینما چون لنی آبراهامسون، کن لوچ و آدام مک‌کی برای عضویت در آکادمی انتخاب شده‌اند.

در میان اعضای جدید نام‌های آشنایی چون جان بویگا ستاره «جنگ ستارگان»، ادریس البا و بری لارسون برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن اسکار به چشم می‌خورند. کیت بکینسل، رایان کوگلر، مایکل بی‌.جوردن و اما واتسون از دیگر دعوت‌شدگان برای عضویت در آکادمی هستند.

با در نظر گرفتن ترکیب افراد حاضر در این فهرست میزان اعضای زن آکادمی به 27 درصد و میزان اعضای رنگین‌پوست به 11 درصد افزایش می‌یابد. پیش از این تنها 25 درصد اعضای آکادمی زن و تنها 8 درصد اعضای آن رنگین‌پوست بودند.

یکی از محرک‌های اصلی اقدام آکادمی برای افزایش تنوع میان اعضا ماجرای جنجالی عدم حضور رنگین‌پوستان در میان نامزدهای جوایز اسکار بازیگری بود که با هشتگ «اسکارخیلی‌سفید‌است» خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد. این اعتراض توجه همگان را به ساختار اعضای آکادمی جلب کرد، ساختاری که در آن اغلب اعضا مرد و سفیدپوست هستند.

شریل بون‌آیزاکس رئیس آکادمی اسکار در بیانیه‌ای در همین رابطه گفت: «افتخار داریم که ورود اعضای جدید به آکادمی را خوش‌آمد بگوییم، می‌دانیم که آن‌ها به این رویداد نه به شکل یک دعوت یا عضویت ساده بلکه به صورت یک فرصت و ماموریت می‌بینند.»

تا کنون سابقه نداشته است که آکادمی علوم و هنرهای سینما چنین تعداد زیادی را برای عضویت دعوت کند. مارک رایلنس و آلیسیا ویکاندر دیگر برندگان اسکار هستند که نامشان در این فهرست به چشم می‌خورد.

در میان اعضای جدید 283 چهره بین‌المللی از 59 کشور مختلف دیده می‌شود. سال گذشته نیز آکادمی فهرست بلندی از 322 عضو جدید منتشر کرد. در سال‌های پیش از آن معمولا تعداد اعضای جدید دعوت شده بسیار کمتر از این میزان بود. برای نمونه 271 نفر در سال 2014، 276 نفر در سال 2013 و 176 نفر در سال 2012 برای عضویت در آکادمی دعوت شده بودند.  

در چند وقت اخیر ترکیب 90 درصد سفیدپوست و 75 درصد مرد آکادمی حساسیت‌های بسیاری را برانگیخته است. در تندترین برخورد با این وضعیت مراسم اسکار سال گذشته از سوی چهره‌های مطرحی چون اسپایک لی و ویل اسمیت تحریم شد. در پاسخ به این واکنش‌های منفی آکادمی علوم و هنرهای سینما یکسری تغییرات در قوانین ایجاد کرد تا تنوع در ترکیب اعضا را بیشتر کند. آکادمی علوم و هنرهای سینما اعلام کرده است که تا سال 2020 تنوع اعضا را به دو برابر وضعیت کنونی افزایش خواهد داد. آکادمی علوم و هنرهای سینما برای رسیدن به این هدف باید در طول پنج سال آینده بیش از 500 عضو غیرسفیدپوست و بیش از 1500 عضو زن را به اعضای آکادمی اضافه کند.

یکی از مشخصات گروه تازۀ دعوت‌شدگان برای عضویت در آکادمی جوان‌تر بودن آن‌ها نسبت به میانگین سنی اعضای پیشین آکادمی است. موضوع سن بالای اعضای آکادمی نیز یکی دیگر از انتقادات وارد شده به این تشکیلات بود. در فهرست تازه جان بویگا با 24 سال سن جوان‌ترین فرد است. با در نظر گرفتن این موضوع آکادمی علوم و هنرهای سینما اعلام کرد که اکنون اعضای آن بین 24 تا 91 سال دارند.

در حالی که اعلام اسامی جدید تنها اندکی به ایجاد تنوع در ترکیب اعضای آکادمی کمک کرده است، اما این حرکت در یک سال گذشته گامی به جلو و نشانی از تصمیم برای بهبود شرایط است. برای مقایسه بد نیست بدانیم که در فهرست دعوت‌شدگان برای عضویت در آکادمی تا پیش از این به صورت میانگین تنها بین 20 تا 30 درصد زن سهم زنان بود و اعضای رنگین‌پوست نیز معمولا سهمی بیشتر از 15 درصد در این فهرست نداشتند.