۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲

احتمال به هم خوردن توافق از زبان لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر غربی‌ها به دنبال این باشند به بهانه‌های جدید مساله تحریم‌ها را احیا کنند توافق هسته‌ای را به هم خواهیم زد. این امر در مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود دارد و هم در فرمایشات مقام معظم رهبری.
کد خبر : ۳۰۸۰۹۴
صراط: علی لاریجانی شامگاه پنجشنبه در آیین گرامیداشت شهدای هفتم تیر در حسینیه امام حسن مجتبی (ع) لواسان افزود: مسیری که غربی ها می روند، کج راهه است و آنها می خواهند به ایران با بهانه دیگر فشار آورند.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: اگر غربی ها به دنبال این باشند که حول و حوش مسأله هسته ای دیوار بکشند و هسته ای را به زبان دیگری احیا کنند، توافق هسته ای بهم خواهد خورد؛ زیرا این کج راهه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از توافق هسته‌ای، کشور شرایط متفاوتی را تجربه کرد و ما باید امروز مطابق این شرایط حرکت کنیم؛ ما باید به این سوال جواب دهیم که آیا بعد از توافق هسته‌ای کشورهایی که با ما مبارزه می‌کردند اکنون رفتارشان مسالمت آمیز شده یا شرایط آنها تغییر نکرده است.

لاریجانی افزود: هرچه ما در رفتار این کشورها دقت می کنیم، هیچ نوع سازش و رفتار مسالمت آمیزی نمی‌بینیم؛ برای نمونه درخصوص شرایط کنونی منطقه هیچ سازشی مشاهده نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای غربی دنبال برهم زدن توافق هسته‌ای نیستند، گفت: آنها در پشت پرده نگرانی‌هایی دارند و سعی می کنند با چانه زنی مسأله‌های جدیدی را به وجود آورند که برای نمونه می توان به سنگ اندازی در مسیر رفع تحریم ها اشاره کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این کشورها می خواهند این بار به نام تروریسم و حقوق بشر بهانه های دیگری برای فشار اقتصادی علیه ایران بیابند و به دنبال تحریم های جدید از این شیوه هستند.

لاریجانی یادآور شد: در ماه های اخیر به بهانه تروریسم بر حزب الله لبنان فشار وارد کرده اند که مسأله جدیدی نیست و آنها نیز آنقدر احمق نیستند که ندانند حزب الله با تروریسم مبارزه می کند و هیچ گونه فعالیت تروریستی ندارد بلکه با این کار می خواهند ایران را تحت فشار قرار دهند.

وی تأکید کرد: ما از قبل به غربی ها گفته ایم که اگر دنبال بهانه باشند تا با بهانه های جدید تحریم ها را بازگردانند، توافق هسته‌ای را بر هم خواهیم زد که این نکته هم در مصوبه مجلس شورای اسلامی و هم در فرمایش های مقام معظم رهبری وجود دارد.

وی، هدف دیگر غربی ها از بهانه تراشی در برابر ایران را کاستن از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه عنوان کرد و افزود: ایران سیاست روشنی در منطقه دارد و خود را درگیر رقابت های کودکانه و سبک سرانه نمی کند؛ اگر از فلسطین و جریان‌های اسلامی در منطقه حمایت می‌کند، به این خاطر است که آن را جزو وظایف ذاتی و دینی خود می‌ داند.

لاریجانی با یادآوری اینکه غربی ها در ظاهر از اختلاف میان ایران و سعودی ها اظهار ناراحتی می کنند اما در پشت سر به آن دامن می زنند، گفت: آنها به بهانه تهدید ایران به کشورهای عربی خلیج فارس اسلحه می فروشند و بر همین اساس معتقدیم که بعد از توافق هسته‌ای رفتار غربی‌ها تغییر نکرده بلکه روش آن‌ها عوض شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین به ناامنی موجود در خاورمیانه اشاره کرد و افزود: ما در منطقه‌ای هستیم که در آن ناامنی وجود دارد و این احتمال هست که این ناامنی‌ها به کشور ما نیز سرایت کند؛ بر این اساس است که ما در منطقه نقش فعالی داریم و برای حفظ ثبات و امنیت خودمان سیاست‌های پیشگیرانه‌ای اتخاذ می‌کنیم.

وی با اشاره به نقش نفت در این بحران‌ها گفت: وزیر سابق امور خارجه آمریکا جمله‌ای دارد که می‌گوید ارزش نفت در خاورمیانه بیش از آن است که اختیار آن را در دست عرب‌ها قرار دهیم؛ بهتر است امروز حاکمان عرب این جمله کسینجر را به یاد بیاورند که در مورد آن‌ها چه گفته است.

لاریجانی همچنین با اشاره به درگیری گروه های مختلف اسلامی با غرب و آمریکا اظهار کرد: دیدگاه غربی ها درباره جایگاه اعراب در میان جوامع ملل سبب شده تا امروز جریان های اسلامی علیه غرب بغض داشته باشند و تمام مسایل تروریستی در منطقه ناشی از رفتارهای احمقانه‌ای است که غربی‌ها با مردم خاورمیانه داشته اند.

** نیازمند تقویت اقتصاد داخلی هستیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه، مشکل امروز کشور را اقتصاد دانست و گفت: اگر می‌خواهیم مسایل منطقه‌ای حل شود، نیازمند تقویت قدرت اقتصادی داخلی هستیم.

وی افزود: تنها راه تقویت اقتصاد، احترام به تولید کننده و حضور جوانان در بخش تولید است.

لاریجانی تصریح کرد: امروز باید کسانی را که در بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی و صنعت سرمایه گذاری می‌کنند، مجاهد بدانیم و به آنها احترام بگذاریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از رفتار بانک ها در مقابل تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اظهار کرد: بانک‌ها باید رفتار و شرایط خود را عوض کنند و ما مصمم هستیم در مجلس شورای اسلای قوانین را به گونه‌ای تغییر دهیم که همگی در حمایت از تولید کننده باشد.

وی خاطر نشان کرد: در دولت قبل به بانک‌ها دستور می‌دادند و آنها مجبور بودند بر خلاف قواعد قانونی و بانکی، دستورات را اجرا کنند که نتیجه آن بی نظمی و آشفتگی در اقتصاد کشور شد اما اکنون که دولت جدید می‌خواهد نظاممند و قانونی رفتار کند، بانک‌ها ایستادگی می‌کنند. بانک‌ها باید اکنون معرفت خودشان را نشان دهند.
 
لاریجانی یادآور شد: ما در مجلس قانون تصویب کردیم که به تولید کنندگان تسهیلات بدهید و وام‌ها را تقسیط کنند و به وام‌های عقب افتاده فرصت تنفس بدهند اما چون این مصوبه برخلاف منافع بانک‌هاست، به آن عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی و بانک‌ ها نباید به تولید کنندگان و صنعت گران فشار بیاورند بلکه باید کمک کنند تا فعالان اقتصادی از این برهه عبور کنند.

** جای خالی حزب جمهوری احساس می شود/ ناطق نوری همواره نقش فعالی در انقلاب داشته است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با گرامیداشت شهدای هفتم تیر با اشاره به شهادت برادران ناطق نوری در این حادثه، گفت: خانواده ناطق نوری از ذخایر انقلاب هستند؛ به طوری که این خانواده همواره در انقلاب نقش فعالی داشتند.

لاریجانی ادامه داد: یکی از افرادی که اوایل انقلاب توانست نیروهای انقلاب را ساماندهی کند و در جامعه روحانیت نقش اساسی و فعالی داشته باشد، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری بوده است و امروز همه ما قدردان وی هستیم که در مسیر انقلاب بار‌ها گذشت کرده‌اند و نقش همیشه فعالی داشته‌اند.

وی با اشاره به فاجعه هفتم تیر اظهار کرد: یکی از شهدای این روز که جای خالی آن هیچ زمان پر نشد، شهید بهشتی بود و اکنون علاوه بر خالی بودن جای وی در انقلاب، جای خالی حزب جمهوری نیز احساس می‌شود.

لاریجانی تصریح کرد: شهید بهشتی همواره آماج حملات بود و علاوه بر افراد خارج از دایره انقلاب افراد جاهل داخل حلقه نیز به او توهین می‌کردند اما وی همواره با صبوری از آنها گذشت می‌کردند.

وی ادامه داد: حزب جمهوری نیز نقش ویژه‌ای در ثبات انقلاب داشت؛ به طوری که این حزب در اوایل انقلاب توانست آرای مردم را هدایت کند و ما هنوز اثرات آن را می‌بینیم. متأسفانه این حزب ادامه حیات نداد؛ در صورتی که امروز نیاز به کارهای تشکیلاتی داریم که مردم و جوانان در آن حضور داشته باشند و این نیروی عظیم اجتماعی را ساماندهی کنند.

لاریجانی تصریح کرد: ما اکنون احزاب زیادی داریم اما تعداد کمی از آن‌ها فعالیت تشکیلاتی دارند و نیرو تربیت می‌کنند و خوب است در مراسم سالگرد هفتم تیر از اعضای باقی مانده این حزب برای ساماندهی و کار تشکیلاتی استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط کشور بعد از 37 سال پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: شرایط کشور اکنون تغییر کرده و امروز از نظر امنیتی به ثبات و پایداری رسیده است. امروز علاوه بر اینکه گروهک‌های معاند نتوانستند در کشور اثر گذار باشند، شرایط منطقه‌ای و ناامنی نیز نتوانسته بر آن تأثیر بگذارد.

در ادامه این آیین، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در سخنان کوتاهی با اشاره به یاد و خاطره شهید بهشتی و سایر شهیدان حادثه هفتم تیر اظهار کرد: شهدای حادثه هفتم تیر، امام شهدا و تمامی شهیدان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و نیز شهدای حرم نزد خداوند جایگاه رفیعی دارند.

رئیس دفتر ویژه بازرسی مقام معظم رهبری افزود: امروز باید دعا کنیم که خداوند به ما برای دفاع از انقلاب، اسلام و ایران، این سرزمین عزیز و نیز پیروی از منویات رهبری توفیق عنایت کند و همه ما پاسدار و حافظ خون شهیدان باشیم.

در میانه این آیین اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز به جمع مهمانان این افزوده شدند.