۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

پیشروی نیروهای عراقی تا دروازه‌های نینوا

منابع عراقی از پیشروی نیروهای این کشور تا دروزاه‌های نینوا خبر داده و اعلام کرده‌اند این نیروها موفق شده‌اند کنترل راه اصلی برای حمله گسترده به گروه تروریستی داعش در موصل را به‌دست بگیرند.
کد خبر : ۳۰۸۱۳۸
صراط: منابع عراقی از پیشروی نیروهای این کشور تا دروزاه‌های نینوا خبر داده و اعلام کرده‌اند این نیروها موفق شده‌اند کنترل راه اصلی برای حمله گسترده به گروه تروریستی داعش در موصل را به‌دست بگیرند.

به گزارش تسنیم، یک منبع قبیله ای در استان صلاح الدین گفت: نیروهای امنیتی عراق پیشروی خود را به سمت شمال این استان ادامه می‌دهند، و در چارچوب عملیات نظامی که راه را برای حملات گسترده علیه گروه تروریستی داعش در موصل هموار خواهد ساخت، به حومه مرزهای صلاح الدین رسیده‌اند.

«مروان ناجی»، سخنگوی شورای قبیله‌ای استان صلاح الدین، در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» گفت: یگان‌های ارتش عراق، و همچنین مبارزان قبایل سنی استان صلاح‌الدین در چارچوب حملات نظامی خود علیه داعش به روستای «الرمضانیات» اخرین منطقه مرزی بین استان‌های صلاح‌الدین - نینوا رسیده‌اند.

ناجی در ادامه افزود پس از آزادسازی روستای الرمضانیات، «تقاطع الحضر» که از توابع استان نینوا است، مورد حمله نیروهای عراقی قرار خواهد گرفت. وی اشاره کرد: راه ارتباطی نینوا- صلاح الدین در دست نیروهای عراقی است.

شایان ذکر است هم اکنون فقط شهر «الشرقاط» (1200 کیلومتری استان صلاح الدین) که با استان نینوا هم مرز است، در اشغال تروریست‌های داعش است.

نیروهای عراقی در اوایل هفته گذشته کنترل شهر فلوجه که از بزرگترین شهرهای استان الانبار است، را از دست تروریست‌های داعش خارج ساخت. ولی نبردهای مکرر، همچنان در برخی مناطق این استان که عمدتا مناطق روستایی می‌باشند و نیروهای داعش در آن متمرکز هستند، ادامه دارد.

از سوی دیگر، یک مقام امنیتی عراقی تصریح کرد: 33 تن از اعضای تروریستی داعش در سری حملات نیروهای ائتلاف به هلاکت رسیدند.

«راجع العیساوی» یکی از اعضای کمیته امنیت شورای استانی الانبار، در مصاحبه با آناتولی گفت: نیروهای ائتلاف بین‌المللی با هماهنگی یگا‌ن‌های نظامی ارتش عراق توانستند یکی از مقرهای تروریستی داعش را در منطقه «زنکوره» شمال غرب شهر «الرمادی» بمباران کنند.

این منبع در ادامه افزود: بمباران این منطقه پس از بدست آمدن معلوماتی مبتنی بر حضور تروریست‌های داعشی، توسط نیروهای ائتلاف صورت گرفت که منجر به هلاکت رسیدن 33 تن از تروریستها، و تخریب مقر وخودروی حمل سلاح سنگین آنها شد.

بلافاصله پس از اعلان پیروی بر گروه تروریستی داعش در فلوجه، نیروهای عراقی عملیات نظامی جدیدی را برای بازگرداندن مناطق شمالی استان صلاح‌الدین -که مرز جنوبی استان نینوا را تشکیل می‌دهد- را شروع کردند.

نیروهای عراقی در تلاش هستند با آزادسازی این مناطق مذکور، حملات نظامی گسترده در جنوب، شرق و شمال استان موصل که در 400 کیلومتری بغداد واقع شده است، را علیه تروریست‌ها آغاز کنند.

دولت عراق اعلام کرده است، نبرد علیه گروه تروریستی داعش در شهر موصل را، تا پیش از پایان امسال به پایان خواهد رساند.

براساس گزارشات مستند رسمی دولت عراق، داعش که پس از حمله گسترده خود به عراق در تابستان 2014، 40 در صد این کشور را در دست کنترل داشت در حال حاضر فقط 10 درصد عراق را درست دارد.